Zatopený dom treba poisťovni nahlásiť čím skôr

Povodne znovu napáchali množstvo škôd. Aj keď veľká voda nezaplavila toľko miest ako v Česku, Nemecku či Rakúsku, mnohí ľudia musia v súčasnosti riešiť následky zatopených domov, chát či záhrad. Vo výhode sú tí, ktorí mali svoje majetky poistené. Poisťovne by im mali zaplatiť vzniknuté škody.

20.06.2013 06:30
Devín, Dunaj, povodne, záplavy Foto: ,
Ilustračné foto.
debata

Najväčšia poisťovňa Allianz Slovenská poisťovňa zatiaľ eviduje približne 600 nahlásených škôd vo výške 200-tisíc eur. Odhaduje pritom, že spolu jej klienti nahlásia 2¤500 až 3¤000 škôd v celkovej výške do troch miliónov eur. „Najväčšie škody sú na podnikateľských subjektoch alebo kompletne zaplavených rodinných domoch,“ vraví Gabriel Tóth z Allianz Slovenskej poisťovne.

Kto chce, aby mu poisťovňa uhradila škodu, ktorú napáchala povodeň, mal by ju čo najskôr ohlásiť poisťovni. Tá následne vyšle svojho pracovníka na obhliadku. „Poistený je povinný nemeniť stav veci spôsobený škodovou udalosťou. Ak je to však nutné z bezpečnostných, hygienických alebo iných závažných dôvodov, môže začať s nevyhnutnou opravou skôr,“ vraví Katarína Vargová z poisťovne Kooperativa. V takom prípade by mal však poškodené veci nafotiť alebo nafilmovať, aby vedel poisťovni preukázať, že boli naozaj poškodené. Najlepšie je o tomto postupe informovať poisťovňu prostredníctvom infolinky, kde mu odporučia, čo má presne urobiť, aby nestratil nárok na poistné plnenie.

PIANO

Užitočné informácie nájdete aj v článku Ak je dom podpoistený, dostanete menej peňazí.

Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

V prípade, že niekomu zatopila voda dom, môže mu vzniknúť nárok na náhradu škody až z dvoch rôznych poistení. Z poistenia nehnuteľnosti sa uhrádzajú škody na samotnom dome vrátane jeho pevných súčastí, medzi ktoré patrí napríklad podlaha či okná. Z poistenia domácnosti zase poisťovne hradia škody na zariadení, akými sú napríklad nábytok či elektronika. Ak má niekto poistenú len nehnuteľnosť, poisťovňa mu neuhradí zničený televízor či sedačku.

Koľko peňazí dostanú ľudia poškodení povodňami, závisí aj od toho, na akú sumu majú poistený dom či domácnosť. Najmä pri starších zmluvách, ktoré neboli obnovené, sa môže stať, že dom je poistený na nižšiu sumu, ako je jeho terajšia hodnota. Keďže klient vďaka tomu platí nižšie poistné, odrazí sa to na sume, ktorú mu poisťovňa vyplatí v prípade škody. Ak by mal napríklad niekto poistený dom na 70 percent jeho skutočnej hodnoty, poisťovňa by mu zaplatila len 70 percent zo škody.

Viaceré poisťovne ponúkajú k poisteniu nehnuteľnosti či domácnosti bezplatné asistenčné služby. „Tieto služby sú zamerané na eliminovanie havarijného stavu, kedy môže dôjsť k ohrozeniu poistených hodnôt,“ vraví Zuzana Eliášová z ČSOB poisťovne. Napríklad v prípade záplavy môže asistenčná služba pomôcť s odpojením elektriny či plynu, ale aj s náhradným ubytovaním či s prepravou zariadenia, ktoré je ohrozené vodou, do skladu. Konkrétny rozsah asistenčných služieb sa líši v závislosti od poisťovne.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba