Zmätky pri autobusoch a vlakoch potrvajú dlhšie

Autobus z jedného mesta do druhého, ktorý často premáva v rovnakom čase ako vlak. Za nimi dvojhodinová "diera" v obidvoch cestovných poriadkoch a potom opäť súčasne jazdí poloprázdny vlak aj autobus. Práve takéto chyby v doprave by mala pomôcť odstrániť analýza Výskumného ústavu dopravného, ktorú robí na pokyn rezortu dopravy.

08.04.2011 14:18
autobus, linka Foto:
Analýza Výskumného ústavu dopravného zameraná na harmonizáciu spojov mala byť hotová do konca apríla. Termín sa však posúva o mesiac.
debata

 Analýza bude však meškať. Ústav totiž potrebuje údaje o vypravovaných regionálnych vlakoch a prímestských autobusoch spolu s počtami cestujúcich. „Máme však problém získať dáta od autobusových spoločností,“ opisuje Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Sprivatizované SAD–ky, ktoré zabezpečujú prímestskú dopravu pre jednotlivé župy, sú súkromné firmy. „Keď sa predal väčšinový podiel v SAD–kách, vo väčšine prípadov investovali do obnovy vozových parkov. Preto možno cítime, že sa bránia snahe hľadať spôsoby, ako posilniť železničnú dopravu,“ dodal Palčák.

Výskumný ústav dopravný si tak bude možno musieť čísla o počte cestujúcich zabezpečiť vlastným pozorovaním. To však už nemusí byť také presné a úplné ako údaje, ktoré môžu poskytnúť autobusové firmy.

Spoločnosti však hovoria o ochrane citlivých údajov. „Sme súkromné firmy. Každá má ochranu svojich údajov kvôli konkurenčnému boju. Prečo by sme mali dať ústavu, ktorý je tiež súkromnou spoločnosťou a nemá s nami ani zmluvu, údaje,“ vysvetlil George Trabelssie, prezident Zväzu autobusovej dopravy.

Autobusové firmy však majú zmluvy a sú aj platené pri prímestskej doprave zo župných, teda verejných peňazí. Ústav sa tak obrátil na jednotlivé kraje. „Župy prisľúbili, že urobia všetko pre to, aby nám údaje poskytli. Doteraz tak však urobil jedine Žilinský samosprávny kraj,“ dodal Palčák.

Ostatné kraje hovoria, že na podobný krok ich neoprávňujú zmluvy s jednotlivými autobusovými spoločnosťami. „Zmluvní dopravcovia nám neposkytli súhlas na sprístupenie požadovaných údajov, pretože by to narušilo zabezpečenie ochrany obchodného tajomstva,“ skonštatoval Stanislav Katrinec, hovorca Nitrianskeho samosprávneho kraja. Výskumníci by sa mali podľa neho sami obrátiť na jednotlivé autobusové firmy.

Žilinský kraj však s takýmto krokom ťažkosti nemal. „V zmysle zmlúv medzi krajom a dopravnými spoločnosťami sú nám údaje zasielané mesačne. Z tohto dôvodu nebol problém informácie o počte cestujúcich na jednotlivých linkách vybrať z dostupných podkladov,“ vysvetlila Radka Kulaviaková, hovorkyňa kraja.

Podľa Trabelssieho, ktorý je zároveň aj predsedom Dozornej rady Žilinskej SAD–ky s tým firma nemala problém aj preto, že v kraji je doprava už dostatočne harmonizovaná.

Harmonizácia jednotlivých spojov by sa však podľa Trabelssieho mala robiť po vzájomnej dohode a analýzy o súbehu dopravy by sa nemali robiť bez predošlého súhlasu autobusových spoločností. „Spoje by sa mali riešiť na pôde vyšších územných celkov. Tie samy najlepšie poznajú situáciu, nie centrálne cez rezort dopravy,“ dodal Trabelssie.

Podľa pôvodných plánov sa pritom mala celá analýza spraviť do konca apríla. „Nová situácia zapríčinená najmä SAD– kami, ale aj samosprávnymi krajmi, pravdepodobne posunie tento termín na máj,“ doplnil Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba