Na splácanie dlhov dávame takmer polovicu platu

Slováci na dlhy minú 45 % zo svojich príjmov. Vyplýva to z výsledkov prieskumu medzi zákazníkmi skupiny International Personal Finance (IPF), materskej spoločnosti Provident Financial, v Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Mexiku.

23.01.2013 11:37
peniaze, úver, poplatky, platba, zdravotníctvo,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (4)

Najviac spotrebiteľov má niečo odložené bokom v Českej republike a na Slovensku. Na týchto trhoch menej ako polovica ľudí odpovedala, že nemajú žiadne úspory, ale v Maďarsku sa to vyšplhalo na tri štvrtiny. Slovensko však vedie v podiele mesačných splátok a priemerných mesačných príjmov, pričom splátky dlhov tvoria z našich príjmov takmer polovicu.

Spotrebitelia zvyčajne minú 20 až 30 % ich mesačného príjmu na splátky dlhov, aj keď na Slovensku je to podstatne viac. Tento údaj by podľa riaditeľa vonkajších vzťahov spoločnosti Provident Financial Aleša Janků naznačoval, že spotrebitelia potrebujú prístup k úverom na to, aby mohli zvládnuť krátkodobé a neočakávané výdavky, aj keď veritelia musia naďalej podporovať zodpovedné poskytovanie úverov a zabezpečiť, aby základom rozhodovania o pôžičke bolo to, či si ju ľudia môžu dovoliť a či je pre nich vhodná. „Avšak spotrebitelia v tomto tiež majú svoju úlohu a je upokojujúce, že prevažná väčšina (93 %) zákazníkov IPF tvrdí, že pred tým, ako si požičajú, si to starostlivo rozmyslia,“ povedal Janků.

Medzi zákazníkmi IPF na Slovensku je najväčší podiel tých (31 %), čo majú poistenie nezamestnanosti, choroby alebo úrazové poistenie. To je podľa prieskumu veľký rozdiel oproti 11 % ľudí v Maďarsku. V skutočnosti len 15 % z opýtaných má nejaký druh poistenia nezamestnanosti, choroby alebo úrazového poistenia, napriek tomu, že životné náklady sú na prvom mieste medzi obavami respondentov na všetkých európskych trhoch, kde IPF pôsobí. V Mexiku sa však životné náklady umiestnili nižšie ako strach z kriminality v okolí a z nezamestnanosti.

Prieskum, ktorého sa zúčastnilo celkom 10 833 dospelých nad 18 rokov, pre IPF realizovala spoločnosť YouGov v období od 6. až 28. septembra 2012 prostred­níctvom on-line dotazníka. Okrem toho na každom trhu sa uskutočnilo niekoľko menších telefonických prieskumov. Prieskumy sa analyzovali vo vzťahu k profilu klientov na jednotlivých trhoch.

4 debata chyba