Ako sa lízingové spoločnosti zbavili takýchto „nečakaných“ záväzkov, ako predávali automobily, aby im nestáli vo dvoroch? Predávali ich za hotové?
Lízingové spoločnosti sa pre vzrastajúci počet vozidiel „na sklade“ naozaj premenili na najväčších predajcov jazdených nákladných vozidiel. Najmä v druhej polovici roku 2009, ale ešte aj v prvej polovici roku 2010 sa preto snažili rôznymi cestami znovu umiestniť vozidlá určené na prepravu tovaru, ktoré im odovzdali neplatiaci klienti.
Kde sa odpredávali?
Predovšetkým na Slovensku. Záujem mali aj zahraniční záujemcovia, ktorí by odkúpili celé fl otily vozidiel. Ponúkali však výrazne nižšie ceny, napríklad iba tretinové v porovnaní s reálnou cenou. Každá lízingová spoločnosť však chcela predať auto za cenu minimálne na úrovni znaleckého posudku, aby minimalizovala pohľadávku od neplatiaceho klienta.
Do zahraničia sa teda nedostali žiadne autá?
Samozrejme, niektoré staršie nákladné autá, najmä tie, ktoré už nespĺňali aktuálne platné normy EÚ, sa odpredali aj do zahraničia, predovšetkým do arabských krajín. Drvivá väčšina áut však aj naďalej jazdí najmä po Európe.
Tým sa samozrejme celý proces odpredaja skladových vozidiel z parkovísk časovo mierne predĺžil. Ale náhradou bola asi vyššia cena?
Vďaka tomu, že sa odpredávali autá za vyššie ceny a na trh sa dostávali len pomalyjazdené nákladné autá, prepravcovia, ktorí dokázali aktívne vzdorovať kríze, nemuseli ísť s cenami za prepravu dolu.
Situácia v lízingu nákladných áut bola pred časom kritická. Dopravné spoločnosti krachovali a vracali autá, ktoré mali na lízing. O súčasnosti hovorí Marián Horváth, predseda výboru pre štatistiky a médiá Asociácie lízingových spoločností SR.Žiadny problém nebol s odpredajom rôznych stavebných špeciálov, mobilných domiešavačov, žeriavov na kolesách ani s nákladnými autami na zásobovanie maloobchodov. Ponuka nad dopytom prevažovala výlučne pri kamiónoch určených najmä na medzinárodnú prepravu tovaru.
Lízingové spoločnosti teda museli prejaviť určitú dávku odvahy.
To, či jednotlivé lízingové spoločnosti odpredávali autá za hotovosť, alebo ich ponúkali na ďalšie financovanie, záviselo od guráže a dôvery, s akou sa na túto oblasť pozerali v pokrízovom čase v jednotlivých lízingových spoločnostiach.
Ako dnes vyzerá situácia s lízingom veľkých kamiónov a ťahačov?
Tempo lízovania sa v druhom polroku trochu znížilo oproti prvému polroku tohto roku, ale stále sa financovanie predaja nových ťahačov, prívesov a návesov pohybuje vo vysokých hodnotách. Za celý prvý polrok lízingové spoločnosti financovali 79 % ťahačov a 92 % v prívesov a návesov z celkového počtu vozidiel.
Aká je to s menšími nákladnými autami?
Úžitkové autá prešli od januára 2010 legislatívnou očistou. Boli vyňaté tzv. osobné autá s mriežkou. Po dopredajoch mriežkových úžitkových áut zhruba v 1. štvrťroku 2010 sa mesačne predá asi 400 – 600 kusov. Financovanie nových v lízingových spoločnostiach je 71 percent z celkového počtu vozidiel.
Porovnanie predaja jazdených a nových áut cez lízingové spoločnosti
- V období boomu nákladnej prepravy (t. j. v rokoch 2007 – 2008; ale iba do 10/2008) sa mesačný predaj nových ťahačov, prívesov a návesov pohyboval od 600 do 800 kusov mesačne.
- Počas ekonomickej krízy v USA a západnej Európe, ktorá vo forme odbytovej krízy zasiahla aj Slovensko, sa mesačne predalo maximálne 200 áut. Takéto nízke predaje boli takmer celý rok 2009, pričom najnižší predaj bol v auguste 2009 – predalo sa iba 79 áut.
- Od novembra 2009 sa celý ďalší rok zvýšil predaj až na 300 áut za mesiac.
- Posledných 10 mesiacov (t. j. od 11/2010 do 8/2011) sa predalo 500 áut za mesiac.
- Keďže lízingové spoločnosti takto odpredávali, resp. ďalej financovali, najmä 2 – až 3–ročné nákladné vozidlá, bolo obdobie zníženia predaja nových (t. j. najmä 2. polrok 2009 a 1. polrok 2010) obdobím, keď práve lízingové spoločnosti predávali veľké počty jazdených áut. Jazdené vozidlá sa dopredali začiatkom druhého polroka 2010. Potom sa znovu začali predávať nové nákladné autá.
- Dokumentujú to aj štatistiky asociácie, podľa ktorých bol v prvom polroku 2009 pomer financovania nových nákladných áut asi o štvrtinu vyšší ako jazdených, no v druhom polroku tvorili nové už iba dve tretiny z jazdených. Postupne sa však pomer v prospech nových zväčšoval a v prvom polroku tohto roku prefi nancovali lízingové spoločnosti trikrát viac nových vozidiel ako jazdených.
Lízing úžitkových automobilov | |
Názov spoločnosti | Objem/tis. € |
VOLKSWAGEN Finančné služby Slovensko | 6 830 |
ČSOB Leasing | 6 275 |
VÚB Leasing | 4 744 |
VB LEASING SK | 4 334 |
UniCredit Leasing Slovakia** | 4 000 |
Tatra–Leasing | 3 797 |
Mercedes–Benz Financial Services Slovakia | 2 859 |
PSA Finance Slovakia* | 2 844 |
ARVAL SLOVAKIA | 2 775 |
LeasePlan Slovakia | 2 371 |
Credium Slovakia | 1 919 |
Consumer Finance Holding | 1 638 |
Home Credit Slovakia | 1 595 |
IMPULS–LEASING Slovakia | 1 407 |
ALD Automotive | 973 |
BUSINESS LEASE SLOVAKIA | 951 |
BAWAG Leasing & Fleet | 560 |
Summit Finance Slovakia | 418 |
AutoFinance | 212 |
BKS–Leasing | 184 |
Lízing nákladných automobilov | |
Názov spoločnosti | Objem/tis. € |
ČSOB Leasing | 31 682 |
VFS Financial Services Slovakia | 21 107 |
Scania Finance Slovak Republic | 18 771 |
VÚB Leasing | 17 764 |
UniCredit Leasing Slovakia | 15 452 |
Mercedes–Benz Financial Services Slovakia | 15 330 |
Tatra–Leasing | 14 732 |
Oberbank Leasing | 11 602 |
VB LEASING SK | 10 549 |
SG Equipment Finance Czech Republic | 8 705 |
IMPULS–LEASING Slovakia | 3 536 |
BAWAG Leasing & Fleet | 1 653 |
Deutsche Leasing Slovakia | 1 516 |
S Slovensko | 470 |
BPT LEASING | 456 |
BKS–Leasing | 291 |
Leasing Slovenskej sporiteľne | 261 |
LeasePlan Slovakia | 237 |
FINANZ SERVIS | 25 |
TOP Leasing | 23 |
Zdroj: Asociácia lízingových spoločností |