Lízingovky odpredávali autá od neplatiacich za hotovosť

Situácia v lízingu nákladných áut bola pred časom kritická. Dopravné spoločnosti krachovali a vracali autá, ktoré mali na lízing. O súčasnosti hovorí Marián Horváth, predseda výboru pre štatistiky a médiá Asociácie lízingových spoločností SR.

02.10.2011 06:30
kamión, doprava, cesty Foto:
Ilustračné foto
debata

Ako sa lízingové spoločnosti zbavili takýchto „nečakaných“ záväzkov, ako predávali automobily, aby im nestáli vo dvoroch? Predávali ich za hotové?

Lízingové spoločnosti sa pre vzrastajúci počet vozidiel „na sklade“ naozaj premenili na najväčších predajcov jazdených nákladných vozidiel. Najmä v druhej polovici roku 2009, ale ešte aj v prvej polovici roku 2010 sa preto snažili rôznymi cestami znovu umiestniť vozidlá určené na prepravu tovaru, ktoré im odovzdali neplatiaci klienti.

Kde sa odpredávali?

Predovšetkým na Slovensku. Záujem mali aj zahraniční záujemcovia, ktorí by odkúpili celé fl otily vozidiel. Ponúkali však výrazne nižšie ceny, napríklad iba tretinové v porovnaní s reálnou cenou. Každá lízingová spoločnosť však chcela predať auto za cenu minimálne na úrovni znaleckého posudku, aby minimalizovala pohľadávku od neplatiaceho klienta.

Do zahraničia sa teda nedostali žiadne autá?

Samozrejme, niektoré staršie nákladné autá, najmä tie, ktoré už nespĺňali aktuálne platné normy EÚ, sa odpredali aj do zahraničia, predovšetkým do arabských krajín. Drvivá väčšina áut však aj naďalej jazdí najmä po Európe.

Tým sa samozrejme celý proces odpredaja skladových vozidiel z parkovísk časovo mierne predĺžil. Ale náhradou bola asi vyššia cena?

Vďaka tomu, že sa odpredávali autá za vyššie ceny a na trh sa dostávali len pomalyjazdené nákladné autá, prepravcovia, ktorí dokázali aktívne vzdorovať kríze, nemuseli ísť s cenami za prepravu dolu.

Situácia v lízingu nákladných áut bola pred časom kritická. Dopravné spoločnosti krachovali a vracali autá, ktoré mali na lízing. O súčasnosti hovorí Marián Horváth, predseda výboru pre štatistiky a médiá Asociácie lízingových spoločností SR.Žiadny problém nebol s odpredajom rôznych stavebných špeciálov, mobilných domiešavačov, žeriavov na kolesách ani s nákladnými autami na zásobovanie maloobchodov. Ponuka nad dopytom prevažovala výlučne pri kamiónoch určených najmä na medzinárodnú prepravu tovaru.

Lízingové spoločnosti teda museli prejaviť určitú dávku odvahy.

To, či jednotlivé lízingové spoločnosti odpredávali autá za hotovosť, alebo ich ponúkali na ďalšie financovanie, záviselo od guráže a dôvery, s akou sa na túto oblasť pozerali v pokrízovom čase v jednotlivých lízingových spoločnostiach.

Ako dnes vyzerá situácia s lízingom veľkých kamiónov a ťahačov?

Tempo lízovania sa v druhom polroku trochu znížilo oproti prvému polroku tohto roku, ale stále sa financovanie predaja nových ťahačov, prívesov a návesov pohybuje vo vysokých hodnotách. Za celý prvý polrok lízingové spoločnosti financovali 79 % ťahačov a 92 % v prívesov a návesov z celkového počtu vozidiel.

Aká je to s menšími nákladnými autami?

Úžitkové autá prešli od januára 2010 legislatívnou očistou. Boli vyňaté tzv. osobné autá s mriežkou. Po dopredajoch mriežkových úžitkových áut zhruba v 1. štvrťroku 2010 sa mesačne predá asi 400 – 600 kusov. Financovanie nových v lízingových spoločnostiach je 71 percent z celkového počtu vozidiel.

Porovnanie predaja jazdených a nových áut cez lízingové spoločnosti

  • V období boomu nákladnej prepravy (t. j. v rokoch 2007 – 2008; ale iba do 10/2008) sa mesačný predaj nových ťahačov, prívesov a návesov pohyboval od 600 do 800 kusov mesačne.
    • Počas ekonomickej krízy v USA a západnej Európe, ktorá vo forme odbytovej krízy zasiahla aj Slovensko, sa mesačne predalo maximálne 200 áut. Takéto nízke predaje boli takmer celý rok 2009, pričom najnižší predaj bol v auguste 2009 – predalo sa iba 79 áut.
    • Od novembra 2009 sa celý ďalší rok zvýšil predaj až na 300 áut za mesiac.
    • Posledných 10 mesiacov (t. j. od 11/2010 do 8/2011) sa predalo 500 áut za mesiac.
    • Keďže lízingové spoločnosti takto odpredávali, resp. ďalej financovali, najmä 2 – až 3–ročné nákladné vozidlá, bolo obdobie zníženia predaja nových (t. j. najmä 2. polrok 2009 a 1. polrok 2010) obdobím, keď práve lízingové spoločnosti predávali veľké počty jazdených áut. Jazdené vozidlá sa dopredali začiatkom druhého polroka 2010. Potom sa znovu začali predávať nové nákladné autá.
    • Dokumentujú to aj štatistiky asociácie, podľa ktorých bol v prvom polroku 2009 pomer financovania nových nákladných áut asi o štvrtinu vyšší ako jazdených, no v druhom polroku tvorili nové už iba dve tretiny z jazdených. Postupne sa však pomer v prospech nových zväčšoval a v prvom polroku tohto roku prefi nancovali lízingové spoločnosti trikrát viac nových vozidiel ako jazdených.
Lízing úžitkových automobilov
Názov spoločnosti Objem/tis. €
VOLKSWAGEN Finančné služby Slovensko 6 830
ČSOB Leasing 6 275
VÚB Leasing 4 744
VB LEASING SK 4 334
UniCredit Leasing Slovakia** 4 000
Tatra–Leasing 3 797
Mercedes–Benz Financial Services Slovakia 2 859
PSA Finance Slovakia* 2 844
ARVAL SLOVAKIA 2 775
LeasePlan Slovakia 2 371
Credium Slovakia 1 919
Consumer Finance Holding 1 638
Home Credit Slovakia 1 595
IMPULS–LEASING Slovakia 1 407
ALD Automotive 973
BUSINESS LEASE SLOVAKIA 951
BAWAG Leasing & Fleet 560
Summit Finance Slovakia 418
AutoFinance 212
BKS–Leasing 184
Lízing nákladných automobilov
Názov spoločnosti Objem/tis. €
ČSOB Leasing 31 682
VFS Financial Services Slovakia 21 107
Scania Finance Slovak Republic 18 771
VÚB Leasing 17 764
UniCredit Leasing Slovakia 15 452
Mercedes–Benz Financial Services Slovakia 15 330
Tatra–Leasing 14 732
Oberbank Leasing 11 602
VB LEASING SK 10 549
SG Equipment Finance Czech Republic 8 705
IMPULS–LEASING Slovakia 3 536
BAWAG Leasing & Fleet 1 653
Deutsche Leasing Slovakia 1 516
S Slovensko 470
BPT LEASING 456
BKS–Leasing 291
Leasing Slovenskej sporiteľne 261
LeasePlan Slovakia 237
FINANZ SERVIS 25
TOP Leasing 23
Zdroj: Asociácia lízingových spoločností

© Autorské práva vyhradené

debata chyba