Naleteli ste podvodnému e-shopu? Platbu reklamujte

Na internete je veľa falošných e-shopov, ktoré sľubujú absurdnú zľavu na parfum, tenisky či slnečné okuliare za desatinu bežnej ceny. Ak ste sa dali nachytať a tovar ste zaplatili kartou, stále existuje šanca získať peniaze späť.

04.03.2019 06:00
karta, kreditka, internetbanking, internet... Foto:
Ako má postupovať klient, ktorý zistil, že niekto zaplatil v internetovom obchode jeho kartou?
debata

Platba platobnou kartou je bezpečným platobným nástrojom, pokiaľ dodržiavate základné bezpečnostné pravidlá pre jej používanie. Medzi základné pravidlá ako ochrániť platobnú kartu pred zneužitím patrí to, že platobnú kartu by ste mali nosiť vždy v obale alebo v peňaženke, aby sa mechanicky nepoškodila a nezmagnetizovala, platobnú kartu uchovávajte na bezpečnom a iba vám známom mieste. PIN kód k platobnej karte nikdy nikomu neprezrádzajte a nikam ho nezaznamenávajte. Pri výbere z bankomatu alebo pri platbe platobnou kartou u obchodníka pri zadávaní PIN kódu zakryte klávesnicu tak, aby nebola viditeľná zadaná číselná kombinácia PIN kódu. Kartu nikdy nepúšťajte z ruky a ani z dohľadu, čo sa veľmi často stáva najmä pri platbách v reštauráciách. Vždy požiadajte o prenosný platobný terminál a až potom platbu realizujte. Citlivé údaje o platobnej karte nikomu neoznamujte a nikde ich nezaznamenávajte. V prípade jej straty alebo odcudzenia bezodkladne oznámte túto skutočnosť banke a požiadajte o jej zablokovanie, zabránite tým jej možnému zneužitiu. „Platby platobnou kartou cez internet realizujte vždy cez zabezpečené a autorizované internetové obchody. Pri platbe cez internet si vždy overte dôveryhodnosť internetového obchodníka,“ dodáva právnička Silvia Ďatelinková z Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie.

Banky podľa Ďatelinkovej ponúkajú aj možnosť poistiť si platobnú kartu proti zneužitiu v dôsledku jej odcudzenia alebo straty. Ale najjednoduchším spôsobom, ako predchádzať jej zneužitiu, je dodržiavať bezpečnostné zásady pre používanie platobných kariet.

Ako má však postupovať klient, ktorý zistil, že niekto zaplatil v internetovom obchode jeho kartou? „Ak existuje podozrenie, že z vášho účtu boli realizované transakcie, ktoré ste neautorizovali, je potrebné o týchto skutočnostiach bezodkladne upovedomiť banku a neoprávnené transakcie reklamovať. Obdobne to platí aj v prípade, ak takéto neoprávnené transakcie zistíte pri platobnej karte, ktorú je nutné čím skôr zablokovať alebo môžete využiť pomerne jednoduchý a účinný prostriedok na ochranu pred takýmto zneužitím, a to okamžitú zmenu limitu platobnej karty pre transakcie na internete,“ hovorí Ďatelinková. Podľa nej si stačí nastaviť nulový limit, ktorý si v prípade potreby viete operatívne navýšiť a opäť ho vrátiť na nulu. Túto zmenu môžete pomerne jednoducho zrealizovať napríklad prostredníctvom internetbankingu alebo mobilnej aplikácie banky.

Stávajú sa však aj prípady, keď klient naletí podvodnému obchodníkovi. Peniaze si e-shop stiahne, nedodá ale tovar a ani sa už obchod nedá vypátrať a ani s ním nie je možná žiadna komunikácia. „V prípadoch, ak klient zaplatil za tovar platobnou kartou, môže využiť službu chargeback, ktorá je určená pre každého držiteľa platobnej karty, ktorý uskutočnil transakciu platobnou kartou u obchodníka, ktorý napríklad nedodal tovar a služby, dodal tovar v rozpore s dohodnutými podmienkami (v inej kvalite, množstve, poškodený) alebo v prípade, ak obchodík odmieta akceptovať odstúpenie od zmluvy,“ vysvetľuje právnička. Postup je podľa nej takýto: V prvom rade je potrebné bezodkladne kontaktovať obchodníka za účelom uplatnenia reklamácie. „S obchodníkom odporúčame komunikovať výlučne písomnou formou alebo e-mailom,“ podotýka Ďatelinková. Ak obchodník odmieta komunikovať alebo nemá záujem reklamáciu vybaviť, bezodkladne kontaktujte banku a požiadajte o spätnú úhradu (chargeback). Banka vystupuje v tomto procese v postavení sprostredkovateľa. K žiadosti o spätnú úhradu (chargeback) doložte všetky doklady vzťahujúce sa k danému nákupu (objednávku, reklamáciu, doklad o zaplatení, komunikáciu s obchodníkom a pod.). Platí, že čím viac dokladov preukazujúcich opodstatnenie reklamácie na účely konania predložíte, tým sú vaše šance na úspech väčšie.

Dá sa pri on-line nákupoch rozoznať seriózny obchodník od neseriózneho? V prvom rade je potrebné sa vyvarovať nákupom cez nezabezpečeného internetového obchodníka, pretože prípadný počítačový vírus môže odchytiť bezpečnostné prvky do internetbankingu, čím môže útočník prezerať vaše dáta, ako napríklad zostatky na účte, platobné transakcie, ako aj všetky vaše údaje, ktoré si s internetovým obchodníkom pri nákupe vymieňate, a to vrátane citlivých údajov k platobnej karte. Vždy sa uistite, že internetový obchodník používa na odosielanie údajov šifrovanú komunikáciu. Bezpečná webová stránka sa začína v tvare https:// a nešifrovaná v tvare . Overiť bezpečnostný certifikát obchodníka si môžete v URL lište kliknutím na ikonu visiaceho zámku. „Pozor si treba dávať predovšetkým na čínskych a taiwanských internetových obchodníkov, pretože vo väčšine prípadov ide o podvodné a nezabezpečené webové stránky,“ upozorňuje Silvia Ďatelinková. Dôveryhodnosť webovej stránky si môžete overiť napríklad na tejto webovej stránke https://www.scamadviser.com/. Serióznych slovenských internetových obchodníkov môžete rozpoznať napríklad aj podľa certifikátu SAEC, ktorý garantuje, že daný internetový obchodník alebo jeho prevádzkovateľ spĺňajú kritériá stanovené zákonom a Slovenskou asociáciou pre elektronický obchod (SAEC).

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #podvod #e-shop #reklamácie