Ktoré spôsoby platieb pri nakupovaní na internete sú najspoľahlivejšie?

Dôležité je najmä platiť u overených obchodníkov. Ak je e-shop neseriózny, je veľmi ťažké domôcť sa vrátenia peňazí.

10.12.2018 06:00
nakupovanie, internet Foto:
Ilustračná snímka.
debata
„Práve preto odporúčame platiť kartou, lebo len v tomto prípade môže banka reklamáciu riešiť za zákazníka. Ak e-shop platbu kartou neumožňuje, treba byť opatrnejší a radšej tovar kúpiť v inde, aby sme mali istotu, že neprídeme o peniaze,“ vysvetľuje Marcela Králová z odboru platobných kariet VÚB banky. A aké sú ich výhody či nevýhody.

Platba kartou

Transakcia prebieha online a obchodník sa hneď dozvie, že prebehla úspešne. Môže tak hneď expedovať tovar alebo poskytnúť službu. Platobné karty sú akceptované medzinárodne, môžeme nimi platiť na e-shope, ktorý má prevádzkovateľa kdekoľvek v zahraničí a zaplatiť môžeme v akejkoľvek mene. Prepočet na eurá následne zabezpečí banka automaticky.

Na platbu kartou sa vzťahuje ochrana vyplývajúca z pravidiel kartových spoločností. Ak obchodník nedodrží podmienky, napríklad vôbec nedodá tovar, alebo ho nedodá v stanovenej lehote, prípadne doručí tovar, ktorý je poškodený, nefunkčný alebo falzifikát, môže sa držiteľ karty po neúspešnej reklamácii u obchodníka obrátiť na svoju banku, ktorá túto reklamáciu vyrieši.

Platba prevodom

Prevod z účtu cez Internet banking alebo Mobil banking je rovnako pohodlný ako platba kartou. Veľkou nevýhodou je však doba realizácie prevodu a komplikovanosť prevodu peňazí do zahraničia, pokiaľ nakupujeme v e-shope mimo SEPA regiónu.

A samozrejme na prevod peňazí sa nevzťahuje ochrana, ako je to v prípade kariet. Keď e-shop dodá falzifikát alebo poškodený tovar, musí si túto reklamáciu riešiť zákazník sám. Pokiaľ e-shop nie je ochotný spolupracovať, je veľmi ťažké, až nemožné, domôcť sa svojich peňazí späť.

Dobierka a úhrada v hotovosti

Dobierka býva drahšia, lebo štandardne je to spoplatnená služba, a preto je nevýhodná pre zákazníka. A je nevýhodná aj pre obchodníka, lebo odošle tovar, ale nemá istotu, že si ho zákazník prevezme (môže si napríklad nákup rozmyslieť). Nevýhoda je, že zákazník musí mať pri sebe dosť hotovosti pri preberaní zásielky.

Aj keď si niektorí zákazníci myslia, že je to najbezpečnejší spôsob platby, lebo za tovar zaplatia až pri jeho dodaní, nie je to tak. Síce majú istotu, že zaplatia až pri doručení, stále sa však nevyhnú riziku, že keď tovar zaplatia a následne rozbalia, že ich nečaká nemilé prekvapenie v podobe napríklad vymeneného alebo poškodeného tovaru. A riešenie reklamácie môže byť opäť veľmi komplikované.

Platobný systém

Ak platba prebieha cez kartu (napríklad v PayPal konte má klient pridanú kartu a cez ňu prebehne platba), tak sa na takúto platbu tiež vzťahujú pravidlá kartových spoločností a je možné platbu reklamovať v banke.

Ale ak platba prebehne tak, že si klient nabije kredit na konto a zaplatí z neho, tak sa na takúto platbu kartové pravidlá nevzťahujú.

Platba cez mobil

V dnešnej dobe už existuje možnosť zaplatiť prostredníctvom digitálnej peňaženky. Je to aplikácia uložená v mobilnom telefóne. Ak je táto peňaženka založená na tom, že v nej máme uloženú platobnú kartu, platba je chránená rovnako ako pri platení kartou.

debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #platba kartou #nákupy cez internet