Účty z viacerých bánk budeme ovládať z jednej aplikácie

Už 13. januára 2018 začne na Slovensku platiť nová smernica o platobných službách, vďaka ktorej budú musieť banky umožniť prístup k platbám aj iným subjektom. Výsledkom bude, že v jednej aplikácii budeme môcť spravovať viacero účtov z rôznych bánk.

15.12.2017 12:25
internet, banking, eshop, úver, nákup Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Ak má dnes niekto viacero účtov, musí si pamätať ku každému prihlasovacie mená a heslá do internet bankingu. Po novom bude možné využiť aplikáciu tretej strany, ktorej povolí prístup ku svojim účtom. Potom sa vždy prihlási už len do tejto aplikácie, vyberie si z ktorého účtu chce platbu uskutočniť a pošle peniaze.

„Pôvodná smernica o platobných službách (Payment Service Directive, PSD1) vytvorila základný právny rámec, ktorý definoval rovnaké pravidlá pre spracovanie platobných príkazov v rámci Európy. Ďalší vývoj v oblasti platieb však priniesol nové služby, ktoré touto smernicou regulované neboli. Cieľom smernice PSD2 je uľahčiť vstup nových poskytovateľov platobných služieb na európsky trh a zároveň priniesť pravidlá, podľa ktorých budú môcť tieto subjekty poskytovať platobné služby koncovým používateľom,“ vraví hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Najvýznamnejšou zmenou, ktorú nová smernica prinesie, je povinnosť sprístupniť vybrané služby tzv. tretím stranám prostredníctvom technologického rozhrania API (Application Programming Interface). „Prostredníctvom týchto rozhraní bude možné iniciovať platobný príkaz alebo získať vybrané informácie o platobnom účte – samozrejme, vždy na základe súhlasu klienta,“ tvrdí Žiaranová.

Ako by to malo fungovať

  1. Vo svojom zariadení nainštalujete aplikáciu tretej strany.
  2. Vytvoríte si v nej profil a zvolíte si možnosť pridania bankového účtu.
  3. Budete presmerovaný na autorizačný portál banky, kde sa prihlásite rovnako ako do Internet bankingu.
  4. Vyberie si účet, ku ktorému chcete udeliť prístup aplikácii.
  5. Túto voľbu potvrdíte autorizačným kódom (napríklad kódom z SMS, či z Čítačky).
  6. Budete presmerovaný naspäť do aplikácie, ktorá si načíta zostatok na klientovom účte a históriu pohybov.
  7. Po zadaní platby v aplikácii odsúhlasíte jej realizáciu cez autorizačný portál banky.
  8. Zmeniť nastavenia a oprávnenia pre túto aplikáciu môžete v internet bankingu svojej banky.

Zdroj: Tatra banka

Aké bankové produkty spadajú pod túto legislatívu?

PSD2 definuje komplexné pravidlá pre prístup k bankovému účtu z pohľadu tretích strán. Smernica upresňuje vykonávanie operácií nad účtom klienta, zobrazovanie zostatkov a histórie transakcií. Zjednodušene môžeme povedať, že smernica tiež stanovuje pravidlá tak pre realizáciu hotovostných transakcií, ako aj bezhotovostných transakcií realizovaných z účtu na účet alebo platobnou kartou.

Kto sú to „tretie strany“?

Ide o nových poskytovateľov platobných služieb, tzv. tretie strany alebo Third Party Payment Service Providers (TPP). Banky umožnia tretím stranám prístup k platobným účtom iba na základe súhlasu klienta. V praxi sa budeme môcť stretnúť s dvoma typmi poskytovateľov platobných služieb:

AISP – Account Information Service Provider (Poskytovateľ služieb informovania o účte). Na základe súhlasu klienta spracováva základné informácie o účte a transakciách na účte v banke. Napríklad, ak má klient vedené účty vo viacerých bankách, cez aplikáciu tretej strany môže vidieť zostatky na všetkých týchto účtoch naraz.

PISP – Payment Initiation Service Provider (Poskytovateľ platobných inicializačných služieb). Na základe žiadosti klienta umožňuje vytvoriť platobný príkaz z účtu vedeného v banke. Napríklad, pri nákupe v e-shope si klient zvolí, že nezaplatí kartou, ale využije nový spôsob úhrady za tovar. Platobný príkaz zadá prostredníctvom aplikácie tretej strany, pričom tento bude následne zrealizovaný z jeho účtu vedeného v banke.

Kto bude dohliadať na tieto subjekty?

PSD2 určuje, že tieto subjekty spadajú pod dohľad príslušných národných autorít. Na Slovensku je takouto autoritou Národná banka Slovenska.

Aký by mal byť hlavný benefit pre klienta?

Cieľom PSD2 je zvýšiť úroveň bezpečnosti a posilniť dôveru spotrebiteľov k subjektom, ktoré poskytujú platobné služby, ale zároveň nie sú bankami. Tieto inštitúcie musia garantovať rovnakú úroveň bezpečnosti a ochrany klientskych dát ako svojim klientom poskytujú banky.

Aké budú poplatky za tieto služby?

Zo strany bánk nevznikajú pre klientov žiadne nové poplatky súvisiace s touto zmenou. Platby zadané cez aplikácie tretích strán budú spoplatnené ako platby zadané cez elektronické bankovníctvo. Poskytovatelia týchto aplikácií si však môžu účtovať vlastné poplatky.

U koho bude možné služby reklamovať?

Tretie strany budú pripravené na riešenie reklamácií svojich služieb. V prípade, že klientovi odišli prostriedky bez jeho súhlasu, a teda tretia strana iniciovala neautorizovanú transakciu, bude možné sa obrátiť aj priamo na svoju banku.

Zdroj: Tatra banka

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #banky #platobné karty