Vo viacerých bankách môžete dostať účet zadarmo

Vysoké poplatky za vedenie účtu možno takmer v každej banke skresať až na nulu. Väčšinou je potrebné na to splniť viaceré požiadavky.

16.10.2017 12:37
banka, účet, poisťovňa, klient Foto:
Ilustračné foto.
debata

Zistiť si, za akých podmienok si môžeme znížiť poplatok za vedenie účtu, sa oplatí. Ušetriť takto môžeme za rok až desiatky eur. Banky väčšinou vyžadujú, aby klientovi prišla na účet stanovená suma, platil kartou, používal trvalé príkazy či inkasá, alebo využíval iné produkty banky.

Kto má nízky príjem, má pritom zo zákona nárok na bezplatný účet. Je určený však len pre tých, ktorých čistý mesačný zárobok neprekračuje 400 eur a zároveň nemajú žiaden iný účet v banke na Slovensku. Zákon pritom presne špecifikuje, čo musí obsahovať. Zadarmo je vedenie účtu, medzinárodná platobná karta, neobmedzený počet vkladov a výberov v pobočke a z vlastných bankomatov či neobmedzený počet platobných operácií.

Ľudia, ktorí zarábajú viac ako 400 eur, majú nárok na účet zo základnými funkciami, ktorý obsahuje aj výbery v zahraničí z rovnakej bankovej skupiny. Tento účet môžu získať všetci ľudia bez obmedzenia príjmu, pričom banky si zaň môžu pýtať najviac tri eurá. Kto chce využíval niektorý z týchto legislatívnych účtov, môže si naň zmeniť aj svoj súčasný účet. Keďže banky tieto účty, ktoré im prikazuje zriadiť zákon, veľmi neobľubujú, nepribaľujú k nim žiadne ďalšie výhody. Pre klienta tak môže byť lacnejšie, ak si vyberie štandardný balík služieb, ktorý môže mať po splnení podmienok zadarmo, a navyše obsahuje oveľa viac funkcií ako tieto legislatívne účty.

Ak má niekto pocit, že za svoj účet platí priveľa, môže si ho presunúť do inej banky. Funguje to podobne ako s prenosom telefónneho čísla od jedného mobilného operátora k druhému. Rozdiel je len v tom, že v prípade bánk dostane klient nové číslo účtu. Nová banka by mala komunikovať s pôvodnou bankou a klientovi nastaviť všetky trvalé príkazy či inkasá. Klient bude musieť nové číslo oznámiť všetkým, ktorí mu posielajú peniaze. „Žiadosť môže predložiť buď v starej banke, alebo notársky overenú v našej banke. Účet mu zriadime a využívať ho môže hneď. Presun účtu sa v zmysle zákona vykoná v dvadsiaty pracovný deň nasledujúci po dni prijatia riadnej a úplnej žiadosti o presun platobného účtu,“ povedala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Pri výbere vhodného účtu by sme sa však nemali orientovať len podľa ceny balíka. „Výber účtu je vždy kombináciou dostupnosti banky, zloženia konkrétneho balíka a jeho ceny. Pokiaľ človek vyžaduje prítomnosť kamennej pobočky a často vyberá z bankomatov, dôležité je vyberať medzi bankami, ktoré majú v blízkosti pobočku aj bankomaty. Pokiaľ mu stačí internetový kontakt s bankou, dôležité sú služby elektronického bankovníctva, hlavne kvalitný internetbanking a mobilné aplikácie,“ vraví Maroš Ovčarik, výkonný riaditeľ portálu Finančný kompas, ktorý porovnáva jednotlivé finančné produkty.

„Z pohľadu zloženia jednotlivých balíkov takmer všetky balíky dnes obsahujú platobnú kartu, internetbanking a určitý počet platobných operácií, ako sú trvalé príkazy, inkasá, jednorazové príkazy, výbery z vlastných bankomatov, platby kartou a pripísanie platby na účet. Výnimočne sú v rámci balíkov služby ako napríklad prevodné príkazy zadávané v pobočke, výbery kartou z cudzích bankomatov, vklady a výbery hotovosti priamo v pobočke a pod. Preto ak klient často využíva niektorú z týchto služieb, je lepšie hľadať práve taký balík,“ hovorí Ovčarik.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #banky #účet #bezplatné účty