Na dovolenke sa oplatí platiť kartou, ušetríte na poplatkoch za výber

Dovolenková peňaženka väčšiny Slovákov obsahuje nielen hotovosť, ale aj platobnú kartu. Väčšina dovolenkárov považuje za nevyhnutné mať so sebou oboje, aby boli pripravení na nepredvídané udalosti.

25.07.2014 11:13
kreditka, kreditná karta, nákup, platba Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

„Dovolenkárom odporúčame brať si so sebou hotovosť len na nevyhnutné výdavky a v zahraničí platiť kartou. Platby kartou sú totiž súčasťou balíkov služieb, a teda pre dovolenkárov bezplatné, rovnako sa eliminuje riziko krádeže či straty hotovosti. Okrem toho transakcie kartou sú zúčtované štandardne výhodnejším kurzom ako výmena hotovosti. V pochybných zmenárňach sa môže vyskytnúť aj riziko vystavenia falšovaných peňazí, ochranné prvky miestnej meny totiž dovolenkári nemusia poznať,“ upozorňuje Zuzana Eliášová z ČSOB. Priamo v obchode si dovolenkár môže jednoducho overiť možnosť platiť kartou. Logo, ktoré by malo byť viditeľné napríklad na dverách obchodu, by malo byť totožné s logom na jeho karte. Karty značky VISA aj MasterCard sú akceptované v štandardných dovolenkových destináciách, v niektorých krajinách je vyššia akceptácia embosovaných kariet.

Kreditnou kartou je výhodnejšie platiť u obchodníka, pretože transakcie sú bez poplatku. V zahraničí ju často vyžadujú pri rezerváciách v hoteloch či autopožičovniach. Na výber hotovosti z bankomatu sa zase oplatí použiť debetnú kartu. Klient zaplatí oproti kreditnej karte nižšie poplatky, respektíve žiadne. „Kreditná karta nie je vhodná na výber z bankomatov, pretože klient preplatí na poplatkoch za výbery z bankomatov. Kreditnú kartu je vhodné využívať na bezhotovostné transakcie a ako garanciu pri rezervácii hotelovej izby alebo prenájmu auta. Výhodou je aj 45– až 60-dňové bezúročné obdobie podľa typu platobnej karty, počas ktorých klient čerpá finančné prostriedky až do výšky úverového rámca a nie z vlastného účtu,“ odporúča Zuzana Ďuďáková z UniCredit bank. „Z hľadiska poplatkov aj bezpečnosti rozhodne odporúčame platby kartou,“ dodáva Marína Masárová z Tatra banky.

„Pokiaľ je to možné, je vhodnejšie platiť kartou, a to aj v krajinách, kde sa nepoužíva euro. Klienti nielenže ušetria na kurzovom prepočte, ale tiež sa vyhnú po návrate domov starostiam so zámenou cudzej valuty na eurá. Napríklad vo viacerých slovenských bankách či zmenárňach nie je možné cudzie meny frekventovaných dovolenkových destinácií ako egyptské libry, turecké líry, tuniské dináre a podobne zameniť,“ upozorňuje Alena Walterová z VÚB banky.

„Klientom neodporúčame vyberať menšie sumy hotovosti z bankomatov v intervaloch nasledujúcich tesne za sebou. Pri jednorazovom výbere vyššej sumy sa klienti vyhnú zbytočným poplatkom, ale aj možnej blokácii karty zo strany banky. Banka má nastavený monitorovací systém, ktorý môže vyhodnotiť časté za sebou sa opakujúce hotovostné výbery ako podozrivé a kartu preventívne zablokuje proti zneužitiu,“ radí Ďuďáková.

Pri platení kartou platí zásada „nikdy nespúšťať kartu z očí“, teda pri platení napr. v reštauráciách musí obsluha priniesť POS terminál priamo k zákazníkovi. Takisto si treba dávať pozor napr. pri zadávaní PIN. „Pri výbere hotovosti z bankomatu je vhodné urobiť aspoň vizuálnu kontrolu, či bankomat nie je poškodený. Takisto platí, že kartu môže klient použiť tam, kde nájde logo kartovej spoločnosti, ktoré sa nachádza aj na karte,“ hovorí Ľubomíra Chmelová zo Sberbank. Podľa Štefana Frimmera zo Slovenskej sporiteľne by klienti nemali robiť platobné operácie s kartami na miestach s podozrivými osobami alebo na odľahlých miestach.

Klient by si mal pred cestou overiť, aký je jeho denný limit na výber z bankomatu a na platbu kartou, aby si bol istý, že pokryje jeho dovolenkové výdavky. „Vhodné je uložiť si do mobilu číslo, na ktorom je možné zablokovať platobnú kartu v prípade jej straty alebo odcudzenia,“ dodáva Lenka Lendacká z Poštovej banky.

Peňaženku si väčšinou strážime ako oko v hlave, no rovnako opatrní by sme mali byť aj pri platení na internete. Základným pravidlom bezpečného internetbankingu je totiž pripájanie sa z dôveryhodného a bezpečného zariadenia. Ak využívate mobilné bankovníctvo, realizujte platby len zo svojho smartfónu či tabletu. Prihlasovanie do IB cez bezplatnú WiFi v kaviarni, či hoteli bankári neodporúčajú. Rovnako ani pripájanie sa z počítača, mobilu, či tabletu, ktorý vám nepatrí a nepoznáte ho. „Odporúčame urobiť všetky platby, o ktorých viete ešte pred dovolenkou. Ak sa musíte pripojiť na dovolenke, urobte tak zo zabezpečenej hotelovej wi-fi. Hneď potom si zmeňte heslá,“ radí zástupkyňa generálneho riaditeľa VÚB banky Elena . Kohútiková.

Osobné údaje, prístupové heslá neposkytujte iným osobám, neukladajte si ich v elektronickom zariadení a pravidelne meňte prihlasovacie heslo do elektronického bankovníctva. Ak niekto v mene banky od vás tieto údaja žiada, buďte ostražití. „Nereagujte na takéto požiadavky, nič nespúšťajte, okamžite sa odhláste,“ hovorí Elena Kohútiková, zástupkyňa generálneho riaditeľa VÚB a dodáva: „Banky od klientov nikdy aktívne nevyžadujú zadanie telefónneho čísla, e-mailovej adresy alebo akýchkoľvek iných osobných údajov, napríklad hneď na prvej stránke po prihlásení do internet bankingu.“ Tiež nevynucujú inštaláciu nedôveryhodných aplikácií so zdrojom mimo oficiálnych online obchodov s mobilnými aplikáciami (ako napr. Google Play, App Store) do mobilu. Používajte silné heslo, ktoré obsahuje veľké aj malé písmená, číslice a špeciálne znaky.

Oplatí sa nastaviť si aj SMS notifikáciu o pohyboch na účte. Ak vám príde správa o transakcii, ktorá sa vám nepozdáva, ihneď reagujte. „Aj pri najmenšom podozrení okamžite kontaktujte banku. Majte v telefóne uložené číslo na kontaktné centrum banky z domu i zo zahraničia,“ hovorí Kohútiková. Podľa nej sme práve v lete menej ostražití a neuvedomujeme si niektoré nástrahy tak, ako keď fungujeme v bežnom pracovnom režime. Dokonca aj na platobnej karte si treba nastaviť primeraný denný limit, aby sme predišli riziku zneužitia v prípade krádeže či straty. “V prípade, ak banka zaznamená neobvyklé správanie na vašom účte alebo karte, bude vás okamžite kontaktovať“, dodáva Kohútiková. Overte si preto, či banka má vaše aktuálne číslo a ak nie, oznámte jej ho. Zmenu čísla môžete urobiť jednoducho aj cez internet banking.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka