Inkasá budú fungovať po novom

Klasické inkaso nahradí od 1. februára takzvané SEPA inkaso. Vďaka nemu bude možné zo slovenského účtu platiť inkasom aj zahraničným dodávateľom. A naopak, ľudia, ktorí majú účet v zahraničí, budú môcť platiť za telefón či energie na Slovensku prostredníctvom inkasa aj zo svojho zahraničného účtu.

28.01.2014 10:28
poistenie, poistka, klient, banka, zmluva Foto:
Ilustračné foto.
debata
  • Od februára už nebude potrebné nahlasovať inkaso svojej banke. Človek, ktorý bude chcieť platiť inkasom napríklad faktúry za telefón, podpíše so svojím mobilným operátorom takzvaný mandát, na základe ktorého bude môcť tento operátor strhávať peniaze z klientovho účtu. Klient tak už nebude musieť banke odovzdať súhlas s inkasom.
  • Kto chce byť chránený pred neoprávneným inkasom, môže si v banke nastaviť vlastnú úroveň zabezpečenia. Klienti majú k dispozícii štyri možnosti:

    1. Účet bude otvorený pre všetky inkasá. To znamená, že nebudú musieť banke nič nahlasovať a stačí, ak sa dohodnú s nejakou firmou, ktorá im na základe inkasa bude strhávať dohodnuté poplatky z účtu.

    2. Z účtu bude možné strhávať len vopred zadefinované inkasá. V takom prípade klient nahlási banke, ktoré firmy sú oprávnené strhávať mu peniaze z účtu. V prípade, že by mu chcel peniaze z účtu strhnúť niekto iný, nepochodí. Klient si napríklad určí jedného mobilného operátora, jedného dodávateľa elektriny a jedného dodávateľa plynu. Všetky ostatné inkasá budú zablokované.

    3. Klient si vytvorí čiernu listinu firiem, ktoré nemôžu z jeho účtu inkasovať. Pre tieto firmy bude inkaso zablokované, všetky ostatné inkasá sa však zrealizujú. Ak má niekto zlú skúsenosť s firmou, ktorá si napríklad strhla inkasom inú sumu, ako mala, môže ju týmto spôsobom zablokovať.

    4. Účet bude zablokovaný proti akýmkoľvek inkasám. V takom prípade klient nebude môcť využívať vôbec platbu inkasom.

  • Banky môžu automaticky nastaviť istú úroveň zabezpečenia účtu v prípade inkasa. Klient, ktorý chce využívať automatické inkaso bez nutnosti nahlásenia svojej banke, by si mal preto vopred zistiť, či nemá túto možnosť zablokovanú. V takom prípade si musí zmeniť túto úroveň ochrany.
  • Banky budú musieť klientovi vrátiť peniaze, ktoré mu strhli z účtu prostredníctvom inkasa, ak o to požiada do ôsmich týždňov od jeho zrealizovania. Klient nemusí svoju žiadosť nijako odôvodniť a banka mu musí vyhovieť. Toto má napomôcť to, aby boli spotrebitelia chránení pred neoprávneným inkasom. Ak však niekto týmto spôsobom požiadal o vrátenie peňazí, ktoré bol povinný zaplatiť, vystavuje sa rôznym postihom. Mobilný operátor napríklad na neho môže hľadieť ako na neplatiča a odpojiť mu telefón. To isté hrozí aj v prípade dodávateľov elektriny alebo plynu. Banka, ktorá si cez inkaso strhla splátku úveru, zase bude na klienta v takomto prípade hľadieť, akoby splátku nikdy nezaplatil. V takom prípade môže klientovi naúčtovať sankčné úroky či vyhlásiť mimoriadnu splatnosť úveru. V prípade, že ide o neautorizovanú transakciu, môže klient požiadať o vrátenie peňazí až do 13 mesiacov, odkedy mu peniaze odišli z účtu.
  • Klienti banky majú právo určiť si maximálnu výšku inkasa alebo maximálnu periodicitu.
  • Každé inkaso musí mať deň splatnosti. Banka strhne peniaze z účtu v tento deň. Doteraz si mohol klient nastaviť, že ak nemá na účte dostatok peňazí, tak sa pokus o inkaso v nasledujúcich dňoch niekoľkokrát zopakoval. To po novom nebude možné. Klient si tak bude musieť dať pozor na to, aby mal v deň splatnosti na účte dostatok peňazí, inak platba neprebehne. V takom prípade bude musieť namiesto inkasa použiť prevodný príkaz.
  • Príjemca musí zaslať oznámenie, napríklad faktúru, najneskôr 14 kalendárnych dní pred inkasom, pokiaľ nebol dohodnutý iný časový interval medzi platiteľom a príjemcom. Oznámenie musí obsahovať referenciu mandátu, dátum splatnosti a sumu inkasa a môže byť zaslané písomne, elektronicky alebo prostredníctvom telekomunikačného prostriedku. Toto avízo môže byť zaslané len raz pre opakované inkasá, ak dátum splatnosti a suma budú v budúcnosti rovnaké. Napríklad vydavateľ (príjemca) môže zaslať jedno avízo ročne predplatiteľovi.
  • Všetky doterajšie povolenia na inkaso banky automaticky skonvertujú na SEPA inkaso. To znamená, že klienti, ktorí doteraz platili napríklad za elektrinu prostredníctvom inkasa, nemusia na účte nič meniť a platby budú naďalej prebiehať tak ako doteraz.
  • Každý príjemca inkasa bude po novom identifikovaný prostredníctvom identifikátora príjemcu CID. Tento údaj spolu s referenciou mandátu umožňuje platiteľovi a jeho banke overiť SEPA inkaso a zabezpečiť jeho spracovanie alebo odmietnutie. Žiadosť o CID podá na odsúhlasenom tlačive každý príjemca inkasa – právnická aj fyzická osoba – vo svojej banke, ktorá následne požiada o vydanie CID v centrálnom registri.
  • Po novom môžu byť príjemcami inkasa už aj fyzické osoby. Prenajímatelia si tak napríklad budú môcť od svojich nájomníkov strhávať z účtu nájom. Doteraz mali túto možnosť len firmy. Aj fyzická osoba, ktorá chce byť prijímateľom inkasa, musí svoju banku požiadať o CID.

Zdroj: Národná banka Slovenska

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bankové prevody #SEPA #inkaso