Banka vám bude musieť na požiadanie vrátiť inkaso

Platíte za účet príliš veľa a ani služby, ktoré vám vaša banka ponúka, sa vám príliš nepozdávajú? A neviete si vybrať ani z ponuky ostatných slovenských bánk? Od februára si budete môcť otvoriť eurový účet v ktorejkoľvek krajine Európskej únie a využívať ho rovnako, ako keby ste mali účet v slovenskej banke.

27.01.2014 06:30
sporenie, vklad, peniaze, výber Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Od 1. februára by sa totiž mali úplne zjednotiť pravidlá pre platby v rámci krajín SEPA, kde okrem 28 členských štátov Európskej únie patrí aj Island, Nórsko, Lichtenštajnsko, Švajčiarsko, Monako a San Marino. Poslanie peňazí zo slovenskej do francúzskej banky tak bude trvať rovnako, ako keby ste peniaze posielali napríklad zo Slovenskej sporiteľne do Tatra banky. Za rovnakých podmienok sa budú dať uskutočňovať aj trvalé príkazy či platby inkasom. Rovnaké budú aj poplatky.

Najväčšie zmeny sa dotknú platenia inkasom. „V prípade, že platiteľ a príjemca platby sa dohodnú na spôsobe úhrady prostredníctvom SEPA inkasa, podpíšu takzvaný mandát. Na základe neho už bude môcť príjemca inkasa predkladať svojej banke príkazy na inkaso,“ vraví hovorkyňa Tatra banky Marína Masárová. Ak bude chcieť niekto napríklad platiť za elektrinu prostredníctvom inkasa, nebude to už musieť nahlasovať svojej banke, stačí, že podpíše zmluvu so svojím dodávateľom.

PIANO

Užitočné informácie nájdete aj v článku Číslo účtu bude výrazne dlhšie.

Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

„Pokiaľ ide o inkasá, ktoré už má zriadené, tie mu v banke automaticky zmeníme na SEPA inkasá, nemusí teda nič robiť. Navyše zavedenie SEPA inkás posilní aj ochranu spotrebiteľa. V prípade, že klient zistí neoprávnené inkaso, môže požiadať banku o vrátenie peňazí, a tá zabezpečí odpísanie čiastky z účtu pôvodného príjemcu a vrátenie peňazí na jeho účet,“ tvrdí Katarína Kellenbergerová, riaditeľka platobného styku Slovenskej sporiteľne. Klienti budú môcť požiadať o vrátenie peňazí do ôsmich týždňov, odkedy sa inkaso uskutočnilo. Banky pritom budú povinné tieto peniaze vrátiť, pričom klient nemusí svoju žiadosť nijako zdôvodniť. V prípade, že klient toto inkaso vopred neodobril, môže o vrátenie peňazí požiadať až do 13 mesiacov.

Tieto zmeny pomôžu najmä ľuďom, ktorí pracujú v zahraničí. Doteraz museli často využívať dva účty. Jeden mali na Slovensku, druhý v krajine, v ktorej sú zamestnaní. Výplatu dostali na zahraničný účet, z ktorého si potom previedli peniaze do slovenskej banky. Z tohto účtu zase platili nájom, elektrinu, či telefón. Po novom im bude stačiť už len jeden účet. Nebudú tak musieť zbytočne platiť poplatky dvom bankám. Ak im vyhovuje zahraničný účet, ponechajú si ten a všetky inkasá a trvalé príkazy nastavia na tento účet. Ak si chcú ponechať slovenský účet, nahlásia len zamestnávateľovi, aby im naň posielal peniaze.

Vďaka novým pravidlám pre bankové prevody si tak slovenský mobilný operátor bude môcť strhnúť peniaze za svoje služby už aj z účtu v zahraničí. A váš zamestnávateľ by vám mal bez problémov posielať výplatu aj na zahraničné číslo účtu. Zaplatí za to totiž rovnako, ako keby vám ju poslal do slovenskej banky.

Ľudia, ktorí budú chcieť využívať zahraničný účet, sa nemusia obávať toho, že by museli dlho čakať, než im prídu peniaze. Či už pošlete peniaze z jednej slovenskej banky do druhej, alebo peniaze prevediete do zahraničia, na účet by mali byť pripísané v nasledujúci pracovný deň po zadaní platby. Banky si však môžu naďalej určiť, dokedy budú v daný deň prijímať platby. Ak napríklad banka prijíma platby do 19.00, znamená to, že ak niekto zadá platbu po tomto termíne, hľadí sa na ňu, ako keby ju zadal až na ďalší deň. To znamená, že peniaze budú na účet prijímateľa pripísané neskôr.

Napriek tomu, že nové pravidlá budú znamenať, že si banky budú konkurovať naprieč Európou, v skutočnosti veľa Slovákov pravdepodobne nesiahne po produktoch zahraničných bánk. Tie totiž nekomunikujú svoju ponuku v slovenčine, čo mnohým ľuďom sťaží výber. Keďže banky väčšinou ponúkajú len výbery z vlastných bankomatov, prišli by títo ľudia o možnosť bezplatných výberov. Navyše v prípade problémov by takýto klient nemohol jednoducho zájsť do najbližšej pobočky, kde by ich vyriešil.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #banky #bankové prevody #SEPA