Na banky sa sťažuje viac ľudí

Na bankového ombudsmana sa v minulom roku obrátilo 1 629 ľudí. V medziročnom porovnaní je to nárast o takmer 11 %.

06.09.2013 13:07
banka, poplatky, poplatok, účet Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

„Dôvodov môže byť niekoľko, no jedným z výrazných sú často populistické vyjadrenia niektorých politikov, ktorí si z bankovej témy vytvorili agendu,“ konštatovala na tlačovej konferencii banková ombudsmanka Eva Černá. Klienti sa vlani na nich podľa nej najčastejšie obracali s podmetmi a žiadosťami o informácie, ktoré sa týkali úverov, ktoré sú každoročne najviac zastúpenou oblasťou. Otázky sa týkali najmä odkladu a zníženia splátok a konsolidácie úverov.

Posledné roky sa na kanceláriu bankového ombudsmana podľa Černej obracalo veľa klientov s problémami, ktoré sa týkali ručenia. Ručitelia boli často formálni a už si ani nepamätajú, že niekedy ručili za úver. Najväčším problémom takýchto ľudí podľa Černej je, že zrazu zistia, že sú ako spoludlžníci vedení aj v úverovom registri a že im žiadna banka nepožičia. Slovenská banková asociácia tak na základe odporúčania ombudsmanky prijala samoregulačnú zmenu etického kódexu, ktorá zvyšuje informovanosť spoludlžníkov, ručiteľov a iných osôb zúčastnených na úvere o omeškaní splácania záväzkov dlžníka. Účinnosť je od 1. januára 2014.

V prospech klienta sa vlani podarilo podľa Černej vybaviť 57 oficiálne evidovaných podnetov. Viac ako polovicu z nich vybavili v prospech klienta vďaka proklientskemu prístupu bánk. To znamená, že sa nepodarilo v rámci konania pred bankovým ombudsmanom hodnoverným spôsobom preukázať pochybenie banky, avšak v rámci zachovania korektných vzťahov banka pristúpila k ústretovému riešeniu a vyhovela žiadosti podávateľa podnetu.

Mediálnou témou, najmä druhej polovice roka 2012, bolo predčasné splatenie hypotekárnych úverov a oprávnenosť účtovania poplatkov za vedenie úverových účtov. Téma, ktorá rezonovala dlhé týždne, sa podstatným spôsobom podľa Černej neodzrkadlila na zvýšení počtu oficiálnych podnetov súvisiacich s touto problematikou. Nešlo teda podľa nej priamo o sťažnosti, ale najmä o dopyt po informáciách, ktorými si klienti overovali informácie dostupné v médiách.

Inštitút bankového ombudsmana bol zriadený po vzore nemeckého, talianskeho a poľského modelu v roku 2007 Slovenskou bankovou asociáciou. Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Pôsobnosť ombudsmana sa vzťahuje na banky, pobočky zahraničných bánk a sporiteľne, ktoré sú členmi bankovej asociácie.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #banky #bankový ombudsman