Posielanie peňazí medzi mobilmi vymyslel Slovák

Príbeh nápadu, ktorý by ľuďom uľahčil posielanie peňazí, sa začal v lete roku 2009. Adam Marek, čerstvý absolvent informatiky na londýnskej Imperial College, začal stážovať vo firme mTrust, ktorá sa v tom čase venovala najmä elektronickému podpisu.

28.06.2013 06:30
viamo, Adam Marek Foto:
Adam Marek (24). Narodil sa v roku 1988 v Šali. Študoval na Gymnáziu Jura Hronca v Bratislave, kde získal diplom International Baccalaureate (IB). Po skončení gymnázia študoval informatiku na Imperial College London a okrem programovania ho zaujímal aj biznis. Po škole začal pracovať vo firme mTrust, kde už počas školy stážoval. Začínal ako produktový manažér, od začiatku roka je CEO spoločnosti VIAMO, a. s. Je slobodný a žije v Bratislave.
debata (19)

„V mTruste sme vyvíjali službu, ktorá umožňuje podpisovať dokumenty cez mobil. Z podpisu zmluvy či faktúry často vyplýva aj platba, a to nás nasmerovalo k uvažovaniu, ako využiť mobil na platbu,“ hovorí o začiatkoch A. Marek.

Výsledkom je, že od júna môžu klienti dvoch veľkých bánk posielať peniaze z mobilu bez toho, aby museli zadávať čísla účtov. Stačí im telefónne číslo príjemcu. Za službou, ktorú by mali v budúcnosti poskytovať aj ďalšie banky, stojí malá slovenská technologická firma Viamo na čele s Adamom Marekom (24).

Z letnej stáže sa stal trvalý pracovný pomer a Adam sa od konca roka 2011 naplno venoval mobilným platbám. Keď neriešil platby, hrával s kamarátmi poker. „Ešte na škole sme s partiou trávili dlhé noci pri pokri. Na ich konci sme vždy narážali na ten istý problém – ako sa na konci večera vyrovnať, keď nemáme pri sebe presnú hotovosť?“ spomína s úsmevom na nezvyčajnú inšpiráciu A. Marek.

„Vtedy mi napadlo, že by bolo fajn mať poruke niečo, s čím sa môžem rýchlo a ľahko vyrovnať bez toho, aby som musel rozmieňať ,dvacky‘ a môj kamarát by sa hneď dozvedel o tom, že peniaze sú na ceste. Zdalo sa mi, že takúto službu by mohli oceniť aj ďalší ľudia, ktorí sa potrebujú medzi sebou vyrovnať napríklad za večeru, benzín alebo darčeky pre spoločných známych.“

Projekt mobilnej platby tak nabral iný kurz: namiesto platenia faktúr sa mTrust sústredil na tzv. peer to peer (P2P) platby, teda posielanie peňazí medzi fyzickými osobami.

Na to, aby sa dali niekomu poslať peniaze z mobilu, však samotná aplikácia nestačí. Treba mať na svojej strane inštitúciu, ktorá prevodný príkaz spracuje a má aj dostatok klientov, ktorí by ju boli ochotní používať. Funkčné demo aplikácie bolo na svete, a tak Adam s kolegami začal oslovovať banky, či by novú službu chceli poskytovať svojim klientom. „Úvodné stretnutia dopadli celkom pozitívne, ale banky boli prirodzene opatrné. Najpozitívnejšie sa k myšlienke P2P prevodov stavali VÚB banka, s ktorou sme ako mTrust pracovali už dlhšie, a Tatra banka,“ opisuje bankové „ťaženie“ A. Marek.

Zlomový moment nastal v septembri 2012, keď si Tatra banka spravila fokusový prieskum, z ktorého vyplynulo, že o takúto službu by jej klienti mali záujem. To Tatra banku definitívne presvedčilo a začala službu nasadzovať do svojich systémov. VÚB banka mala v tom čase náskok, jej zamestnanci už mali k dispozícii funkčnú verziu na testovanie.

„Je veľký úspech, že sa nám podarilo službu nasadiť v dvoch konkurenčných bankách súčasne. Technické a marketingové tímy na všetkých stranách pracovali v posledných mesiacoch veľmi intenzívne, trojstranná spolupráca nebola vždy jednoduchá, ale výsledok stojí za to,“ hovorí o horúcej jari A. Marek.

Aj keď vo svete existujú podobné služby, Viamo je unikátne v tom, že ide o jednotnú službu na prevod peňazí z účtu na účet, ktorú poskytujú viaceré banky. „Jedno spoločné riešenie pre celý bankový trh prinesie každému oveľa väčší úžitok, ako keby podobnú službu chcela prevádzkovať každá banka samostatne.“

„Pred spustením Viama sme si robili testy a prieskumy, ale aj tak v našich hlavách existovala reálna obava, že ľudia si službu neosvoja a nebudú vedieť, na čo ju použiť,“ spomína na nervozitu pred štartom A. Marek. „Preto je dnes skvelé vidieť, ako ľudia sami prichádzajú s novými spôsobmi, ako Viamo použiť. Vyrovnávajú sa s ním za obedy, skladajú sa cezeň na darčeky, platia si ním na internetových bazároch a našiel sa už aj psí útulok, ktorý takto prijíma príspevky na svoju prevádzku.“

Podľa A. Mareka je dôležité, aby si ľudia na službu zvykli a vytvorili si k nej prirodzenú väzbu. „Doterajší nábeh služby hodnotíme veľmi pozitívne. Dúfame, že prvotný ošiaľ sa časom premení na bežnú rutinu. Boli by sme veľmi radi, keby všetci, ktorí si dnes vymieňajú drobné, by časom vyťahovali už len mobily.“

Pre Viamo je však nemenej dôležitá podpora bánk. Služba je navrhnutá ako otvorený systém a jej atraktivita rastie priamo úmerne s počtom bánk, ktoré ju poskytujú. „Jednoznačne chceme dostať do Viama aj ďalšie banky a rokujeme prakticky so všetkými. Veríme, že doterajší úspech služby ich povzbudí k tomu, aby sa pripojili aj ony. Azda už čoskoro budeme môcť ohlásiť ďalšiu partnerskú banku,“ hovorí s optimizmom A. Marek.

Príbeh firmy potvrdzuje, že slovenské technologické startupy majú nielen nápady, ale aj plán a výdrž ich realizovať. A čo by A. Marek poradil začínajúcim firmám? „Mať nápad je nevyhnutné, ale sám osebe veľa neznamená. Deväťdesiat percent úspechu je v jeho dobrej realizácii. Pravdepodobne to bude trvať oveľa dlhšie, ako ste si na začiatku mysleli. Treba veľké odhodlanie, ale je super urobiť niečo, z čoho má úžitok stále viac ľudí.“

Čo je Viamo

  • Viamo je služba, ktorá umožňuje jednoducho a rýchlo posielať peniaze z mobilu na mobil. Stačí poznať telefónne číslo príjemcu. Na používanie služby stačí smartfón alebo tablet s operačným systémom Android alebo iOS, slovenské mobilné telefónne číslo a bežný bankový účet. Každý prevod používateľ potvrdzuje PIN kódom. Službu Viamo zatiaľ poskytuje Tatra banka a VÚB banka, prijímať peniaze cez Viamo však môžu klienti s účtom v ktorejkoľvek slovenskej banke. Aplikácia aj služba je bezplatná.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba