Banky núkajú možnosti, ako ušetriť za účet

Väčšina ľudí sa v dnešnej situácii snaží ušetriť každý cent. Neprestajne sa zvyšujú náklady na jedlo, bývanie, zdravotníctvo či na oblečenie. Svoje ceny v tomto roku už dvihlo aj viacero bánk, ďalšie sa na to v najbližšom období chystajú. Mnohé sa spoliehajú na to, že klienti bez reptania vyššie poplatky zaplatia, keďže pre niekoľko eur alebo centov sa im nebude chcieť zmeniť banku.

13.05.2013 06:30
úver, hypotéka, klient, banka, pobočka Foto:
Ilustračné foto.
debata

Kto však chce zaplatiť banke čo najmenej, mal by sa poobzerať aj po konkurenčných ponukách. Preniesť si účet z jednej banky do druhej sa v súčasnosti dá podobne, ako sa prenášajú telefónne čísla od jedného mobilného operátora k druhému. Len s tým rozdielom, že kto zmení banku, dostane nové číslo účtu. Banka, do ktorej si klient prenesie účet, automaticky nastaví všetky trvalé príkazy a inkasá rovnako, ako boli na pôvodnom účte. Klient musí už len oznámiť nové číslo účtu svojmu zamestnávateľovi.

Väčšina ľudí v súčasnosti nevyužíva klasický účet, ale balík služieb. V mesačnom poplatku majú už predplatené viaceré služby, za ktoré nemusia zvlášť platiť. V cene mesačného poplatku bývajú väčšinou zahrnuté platby kartou, výbery z bankomatov, prevodné či trvalé príkazy. „Klienti, ktorí majú len bežný účet a využívajú aj ostatné bankové služby, platia na rozdiel od balíka služieb samostatne za všetky služby a produkty, ktoré súvisia s vedením a realizáciou bankových transakcií v zmysle aktuálneho cenníka. Tým sa však ich náklady na mesačnú základnú správu svojich financií môžu v porovnaní s klientmi, ktorí využívajú niektorý z balíkov služieb, neprimerane navýšiť,“ vraví hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.

PIANO

Užitočné informácie nájdete aj v článku Ako ušetriť za vedenie účtu.

Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

Zvyčajne banky ponúkajú viacero balíkov služieb, ktoré sa líšia svojím zložením a cenou. Každý, kto chce zaplatiť banke čo najmenej, by si mal najprv spočítať, aké služby využíva a koľko ich za mesiac potrebuje. „V praxi to znamená, že si spíšeme, koľko prevodných príkazov v mesiaci vykonáme, či ich realizujeme cez internetbanking alebo osobne v pobočke svojej banky. Koľko trvalých príkazov a inkás nám z účtu odchádza, koľkokrát platíme platobnou kartou a koľkokrát si kartou vyberáme hotovosť,“ vraví Maroš Ovčarik z portálu FinančnáHitpa­ráda.sk, ktorý sa venuje porovnávaniu produktov jednotlivých bánk. Ďalej by si mal klient premyslieť, či pri výbere peňazí uprednostňuje bankomat vlastnej banky alebo si jednoducho vyberie peniaze v najbližšom bankomate.

Mesačný poplatok za vedenie účtu nie je pritom jediný ukazovateľ, ktorý by sme mali porovnávať. „Je potrebné sledovať, ktorý balíček má v cene zahrnuté tie služby, ktoré v priebehu mesiaca využívame. Pretože ak takéto služby nie sú zahrnuté v cene balíka, banka si ich naúčtuje nad rámec mesačného poplatku podľa cenníka,“ povedal Ovčarik.

Viaceré banky klientom umožňujú znížiť si mesačný poplatok za vedenie účtu jeho aktívnym využívaním. Napríklad Slovenská sporiteľňa a Prima banka vrátia klientom pol percenta z každej došlej platby. Tatra banka zase odpustí polovicu mesačného poplatku tým klientom, ktorí za mesiac uskutočnia aspoň desať platieb kartou. Väčšina bánk odpúšťa poplatok aj vtedy, ak má človek vloženú v banke vyššiu sumu peňazí. Niektoré banky pritom berú do úvahy len peniaze na bežnom účte, iné zohľadňujú aj prípadné termínované vklady či peniaze v podielových fondoch.

Dve internetové banky mBank a Zuno zase ponúkajú bezplatné účty bez akýchkoľvek podmienok. V mBank klienti dostanú zadarmo aj jeden výber z ľubovoľného bankomatu na Slovensku a jeden v zahraničí. Ďalšie dva bezplatné výbery môžu dostať, ak zaplatia svojou kartou stanovenú sumu. Zuno zase zadarmo núka jeden výber z bankomatov Tatra banky. V oboch bankách klienti nemusia platiť ani za platobnú kartu, platby kartou či prevody peňazí. Pre ľudí, ktorí často vyberajú peniaze z bankomatu, sa však môže účet s nulovým poplatkom predražiť. Nevýhodou internetových bánk je aj to, že neposkytujú hotovostné operácie v svojich pobočkách. Klienti tak nemôžu v obchodných miestach vkladať či vyberať hotovosť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba