Slovenské potraviny opúšťajú pulty obchodov

Slováci nakupujú z roka na rok čoraz menej potravín slovenského pôvodu. Nie preto, že by si ich nechceli kúpiť, ale pretože klesá ponuka domácich potravín na pultoch obchodov. Slovensko sa tak stáva unikátnou krajinou Európskej únie. Hoci jeho územie dokáže uživiť 10 miliónov ľudí, obchodníci zvyšujú zastúpenie zahraničných potravín.

22.06.2012 12:02
nákup, supermarket, hypermarket, obchod,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (40)

Po vlaňajšom zistení, že podiel potravín vyrobených na Slovensku klesol na 50 percent, prišla do roka a do dňa ešte horšia správa. Zastúpenie slovenských potravín sa znížilo na 46 percent. Tento údaj zverejnila Potravinárska komora, ktorá si dala urobiť reprezentatívny prieskum na vzorke 360 hyper – a supermarketov kľúčových obchodných reťazcov, ako aj malých predajní vo všetkých slovenských krajoch.

„Výsledky agentúry GfK Slovakia znepokojujú o to viac, že prakticky všetky obchody sa verejne prihlásili k myšlienke podporiť predaj slovenských potravín. Rozbehli množstvo kampaní, ale ukazuje sa, že sa minuli účinkom,“ povedal prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay.

Keby sa mali udeľovať potravinárske oskary, nebolo by ich komu udeliť. Reťazec s najsilnejším zastúpením slovenských potravín Coop Jednota, ktorý má slovenských vlastníkov, si medziročne pohoršil o štyri percentá. Len veľmi mierne zvýšili zastúpenie slovenských výrobkov nemecké reťazce. Kaufland o dve percentá a Lidl dokonca o osem. S aktuálnym 24–percentným podielom je však stále reťazcom s najnižšou ponukou domácich potravín.

Slováci sa hlásia ku kúpe vlastných potravín. Až osem z desiatich obyvateľov Slovenska prejavuje ochotu kúpiť si slovenské potraviny. V praxi to však vyzerá úplne inak. Kým potravinári hovoria o tom, že ľudia si kúpia len to, čo im obchodníci vystavia na pulty, analytik trhu s potravinami Ľubomír Drahovský z agentúry Terno pripomína, že jedno je národná hrdosť a niečo iné príjmy spotrebiteľa.

„Domáci výrobcovia nedokážu vyrobiť niektoré potraviny lacnejšie ako konkurenčné z dovozu. Obchodníci predávajú najmä to, čo im robí tržby, a z toho vyplýva aj aktuálne zastúpenie potravín na pultoch,“ hovorí Drahovský.

„V žiadnom prípade nie sme drahší a vôbec nie menej kvalitní,“ nesúhlasí Poturnay. Ak sa na Slovensku predávajú niektoré zahraničné potraviny lacnejšie, tak preto, „lebo ich výrobcom sa ich oplatí vyviezť a predať aj za výrobné náklady, len aby si udržali vyššie ceny výrobkov na príslušných národných trhoch, kde predávajú väčšie objemy,“ zdôraznil Poturnay.

S výsledkami agentúry Gfk Slovakia sa nestotožňuje jeden z najväčších predajcov potravín na Slovensku reťazec Tesco, ktorému podľa prieskumu kleslo zastúpenie slovenských potravín z 59 na 50 percent. „Rozhodujúci nie je podiel vystavených slovenských výrobkov, ale tržby za ne. Tesco má z celkového predaja vyše 65 percent z predaja slovenských potravín,“ reagoval na prieskum Potravinárskej komory predstaviteľ Tesca Michal Dyttert.

Slovensko si môže brať pri podpore predaja domácich výrobkov príklad z Rakúska. Tam je súčasťou štátnej politiky aj podpora predaja domácich potravín. Dostať slovenské potraviny do rakúskych sietí je podľa slovenských výrobcov takmer nemožné. Ukážkové je pritom správanieRakúšanov. To, že si kupujú svoje výrobky, nevyplýva len z ich mentality a dlhodobej výchovy k potravinovému vlastenectvu, ale, ako podotkol Daniel Poturnay, aj z toho, že nemusia pri nákupoch potravín hľadieť ako Slováci na každý cent.

Podiel domácich potravín na pultoch predajní v %

  2011 2012
Coop Jednota 68 64
CBA 64 64
Billa 51 51
Tesco 59 50
Metro 51 46
Kaufland 41 43
Lidl 16 24
40 debata chyba