Webové stránky
Či má váš let meškanie môžete zistiť pomocou internetovej stránky www.flightradar24.com, stačí mať pri sebe inteligentný telefón či tablet a pripojenie k internetu, čo v dnešnej dobe nie je problém – k wi-fi sa pripojíte hádam na každom letisku. Následne zadáte číslo vášho letu a uvidíte, ako na tom vaše lietadlo je a aké veľké má prípadne meškanie.
Rady odborníkov
Ak cestujete s niektorým z partnerov spoločnosti Click2Claim a máte zakúpenú jej asistenčnú službu Travel Asistent, môžete sa obrátiť na nonstop asistenčnú linku, ktorú poskytuje pre svojich spolupracujúcich partnerov (Student Agency, Letuška.cz, FIRO-tour, atď.). Odborní pracovníci zanalyzujú váš problém a poradia vám, čo môžete v danej situácii robiť. Dozviete sa aj to, na akú starostlivosť od dopravcu máte nárok (pod starostlivosťou sa rozumie občerstvenie, prípadne nocľah v hoteli a pod.). Okrem toho dostanete aj informácie o možnostiach získania finančnej kompenzácie a v prípade nároku na odškodnenie budú pracovníci Click2Claim vymáhať kompenzáciu za vás.
Letiskový personál
Informácie, samozrejme, môžete získať aj priamo od letiskového personálu – ideálne je obrátiť sa na dopravcu, s ktorým letíte. Informácie vám poskytnú aj pri nástupe do lietadla na gate, nevýhodou je, že v túto chvíľu ste už odbavení.
Prestup na nadväzujúci let
V prípade, že vás čaká prestup na nadväzujúci let, sa pri meškaní letu asi modlíte, aby ste ten nasledujúci stihli. Pokiaľ by vám predsa len lietadlo uletelo, tak by vám mal dopravca zaistiť náhradný let v najbližšom možnom termíne. Toto však platí len vtedy, keď máte celú cestu v rámci jednej rezervácie, teda na jednej letenke.
Meškanie letu
Ak dôjde k meškaniu letu, má v niektorých prípadoch cestujúci nárok na finančnú kompenzáciu. Dôležité je, aby meškanie letu bolo také veľké, že sa do cieľa svojej cesty dostanete minimálne o tri hodiny neskôr, než ste mali. Vždy je dôležitý čas príletu do cieľa, pretože v priebehu cesty sa môže stať, že lietadlo vo vzduchu nejaký čas naženie. Pre získanie odškodnenia je potom potrebné splniť ďalšie podmienky, ktoré sú nižšie popísané.
Zrušenie letu
Z meškania sa môže stať aj to, že celý let je nakoniec zrušený. Dopravca by vám potom mal zaistiť náhradný let, a pokiaľ by ste mali odletieť až na druhý deň, tak by vám mal tiež zaobstarať nocľah v hoteli a dopravu medzi hotelom a letiskom. Rovnako ako pri meškaní letu platí, že pre nárok na finančnú kompenzáciu je dôležité, aby cestujúci do cieľa priletel minimálne o tri hodiny neskôr.
Nárok na finančnú kompenzáciu
Finančnú kompenzáciu by mali dostať cestujúci, ktorých let má meškanie alebo je zrušený. Okrem toho je potrebné, aby boli splnené ešte ďalšie podmienky. Ako bolo uvedené vyššie, meškanie musí byť také veľké, aby ste do cieľa dorazili najmenej o tri hodiny neskôr. Ďalej je nutné, aby nepravidelnosť pri lete nebola zavinená okolnosťami, ktoré dopravca nemohol ovplyvniť. Medzi také okolnosti patrí počasie, živelná katastrofa, stávka, riadenie letovej prevádzky alebo napríklad bezpečnostná situácia.
Nároky na kompenzáciu upravuje Európska smernica 261/2004, a vzťahuje sa tak na EÚ – konkrétne by kompenzáciu mal dostať cestujúci, ktorý cestuje s dopravcom sídliacim na území EÚ, alebo cestujúci odlietajúci z letiska v EÚ (pri odlete z EÚ nezáleží na tom, či ide o európskeho alebo mimoeurópskeho dopravcu).