Viete, na čo máte nárok, keď má vaše lietadlo meškanie?

Obdobie dovoleniek pri mori sa blíži a s nimi aj riziko, že sa môže vaša cesta nepríjemne skomplikovať. Meškajúci let je každodenným javom, ktorý ale výrazne narastá práve v čase letných dovoleniek.

21.05.2019 09:58
cestovanie, deti, žena, letisko, kufre Foto:
Ilustračné foto
debata

Okrem radovánok pri mori a odpočinku na pláži, vás na vašej dovolenke môže stretnúť aj niekoľko hodín strávených čakaním na letisku. S rastom leteckej dopravy sa zvyšuje aj počet cestujúcich, ktorých let sa výrazne omeškal alebo bol zrušený. Meškanie aj niekoľko desiatok minút sa v plnej sezóne pomaly stáva bežnou vecou. A očakáva sa, že celú situáciu ešte zhorší uzemnenie Boeingu 737 – Max.

Nárok na kompenzáciu vzniká, pokiaľ je meškanie v cieľovej destinácii, kam pasažier letí, dlhší než tri hodiny. U priamo nadväzujúcich letov, ktoré majú cestujúci v rámci jednej rezervácie, tak aj krátke meškanie jedného letu spôsobí, že sa nestihne nadväzujúci let a tento časový limit sa potom ľahko prekročí.

Stále sú ale cestujúci, ktorí si neuvedomujú, že im za meškajúci či zrušený let náleží kompenzácia. „Za posledný rok sme zaznamenali výrazné navýšenie počtu žiadostí o kompenzáciu, je to o viac než 30 % v porovnaní s rokom 2017. V roku 2018 sme riešili žiadosti viac než 27 tisíc klientov,“ hovorí František Herynk zo spoločnosti Click2Claim, ktorá pomáha svojim klientom s odškodnením alebo kompenzáciou za meškajúce a zrušené lety.

Môj let má meškanie, čo teraz?

V prípade meškania do 3 hodín musí dopravca cestujúcim na vlastné náklady zaistiť občerstvenie a v prípade nutnosti tiež ubytovanie. „V prípade, že to meškanie trvá dlhšie než tri hodiny a nedeje sa tak z dôvodu takzvaných mimoriadnych okolností, napríklad stávky, potom má cestujúci právo na paušalizovanú náhradu škody vo výške 250 až 600 eur v závislosti na dĺžke toho predpokladané­ho letu.

Ďalej možno kompenzácie nárokovať v prípade zrušenia letu a to pokiaľ dôjde k zrušeniu v kratšej dobe než 14 dní pred odletom, tiež v prípade odopretia nástupu na palubu lietadla, zníženia prepravnej triedy a aktuálne aj za zmeškanie nadväzného letu. Nárok na meškajúci let možno uplatniť až 24 mesiacov spätne,“ dodáva Herynk.

Nebojte sa a nárokujte si kompenzáciu

Častým dôvodom, prečo si cestujúci odškodné spätne nenárokujú, býva obava z toho, že budú leteckou spoločnosťou odbití. „Právo na kompenzáciu je zaručené v rámci direktívy Európskej únie, ktorou sa musia riadiť všetky letecké spoločnosti na území Európy. To sa vzťahuje nielen na pravidelnú leteckú dopravu, ale aj na charterových a nízkonákladových leteckých dopravcov,“ vysvetľuje František Herynk. Lenže podľa jeho slov je to s kompenzáciou priamo u leteckého dopravcu prinajmenšom zložité.

„Pokiaľ sa o kompenzáciu hlási priamo cestujúci, často sa stretne s tým, že ho dopravca odbije napríklad tým, že išlo o mimoriadnu okolnosť ako vplyv počasia, stávka alebo technickú poruchu,“ hovorí Herynk. Také prípady sú síce súčasťou výnimiek, ktoré direktíva stanovuje, ale cestujúci nemá žiadnu šancu si overiť, že je také tvrdenie pravdivé. Naopak, pokiaľ využije služby špecializovanej agentúry, má omnoho väčšiu šancu na úspech.

„U každej požiadavky najskôr overujeme, či k meškaniu došlo vplyvom externých faktorov, na ktoré nemohol dopravca reagovať. Či už ide o počasie v daný čas na danom mieste alebo napríklad o stávku či prírodnú katastrofu. Špecifikom je technická porucha, kedy sú niektoré plne v zodpovednosti dopravcu a ten je povinný za ne zaplatiť kompenzáciu, a niektoré zase zbavujú dopravcu povinnosti vyplatiť finančnú kompenzáciu. V tomto konkrétnom prípade je cestujúci úplne mimo možnosti takú situáciu posúdiť. Pokiaľ prípad nastal z iných dôvodov, potom žiadame o kompenzáciu dopravcu,“ dodáva Herynk.

Najčastejšie meškajúce lety hlási Paríž, Londýn a Madrid

Ak sa chystáte letieť z Bratislavy do Paríža, Londýna alebo Madridu, máte celkom slušnú šancu na to, že váš let bude meškať. Podľa štatistík spoločnosti Click2Claim ide totiž o destinácie s najčastejšou reklamáciou meškajúcich či úplne zrušených letov. Kvôli zhusteniu letiskových kapacít sa tiež zvyšuje počet krátkych meškaní. Dopad na plynulosť leteckej dopravy má v neposlednom rade tiež uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX pred hlavnou sezónou.

Len za minulý rok reklamovalo v spoločnosti Click2Claim meškajúce či zrušené lety viac než 27 tisíc cestujúcich. To je oproti predchádzajúcemu roku nárast o tretinu. „Hlavným dôvodom zvýšeného záujmu je narastajúci počet meškaní, ale tiež vedomosť o tom, že je možné žiadať kompenzáciu u leteckých spoločností,“ vysvetľuje dôvody František Herynk.

Najčastejšie k meškaniu dochádza pri letoch z Bratislavy do Londýna, Paríža alebo Madridu. Dôvodom je veľký počet operátorov aj samotných letov. Na druhej strane aj na krátkom lete, akým je zmieňovaná trasa do Londýna, predstavuje finančná kompenzácia 250 eur, čo je často viac, než je cena samotnej letenky. Okrem toho sa zvyšuje tiež počet letov, ktoré meškajú rádovo niekoľko desiatok minút. To je dôsledok celkového nárastu letových operácií a je s tým potrebné počítať pri plánovaní nadväzujúcich le­tov.

Pretože práve pri nich dochádza k ďalším problémom, ako potvrdzuje aj František Herynk: „Percento zmeškania nadväzujúcich letov, s ktorými sa na nás klienti obracajú, v našich štatistikách narastá. Cestujúci sa tak môžu dostať do naozaj nepríjemných situácií.“ Navyše sa dá predpokladať, že problémov v priebehu hlavnej sezóny bude pribúdať. Dôvodom je aj uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX, ktorý musí byť nahradený inými strojmi.

debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #let #meškanie letu