Čo musí dobrá firma

Zodpovedné podnikanie vychádza z myšlienky podnikať tak, aby z procesov a výsledkov podnikania mal prospech široký okruh ľudí. Lídrami myšlienok zodpovedného podnikania boli už v minulom storočí najmä filantropické osobnosti.

09.05.2019 06:00
mobil, firmy Foto:
Ďalším krokom k znižovaniu ekologickej stopy kuriérskych služieb je zavádzanie doručovacích vozidiel na elektrický pohon, ktoré sa osvedčili najmä v mestskej prevádzke.
debata

„Bohatstvo nepotrebujem pre seba. Považujem sa len za správcu svojho majetku. Na súkromné účely vydávam menej než mnohí z mojich zamestnancov. Každý novozískaný majetok zvyšuje moju povinnosť spravovať ho na prospech iných. Novozískaným majetkom môžem rozšíriť životnú úroveň svojich zamestnancov, nie však svoju vlastnú,“ povedal Tomáš Baťa. V roku 1960 zas Keith Davis a Robert Blomstrom definovali spoločenskú zodpovednosť ako: „Záväzok jedinca zvážiť dopad svojich rozhodnutí a činov na celý spoločenský systém. Podnikatelia uplatňujú zodpovednosť, keď zvažujú potreby a záujmy ostatných ľudí, ktorých podnikateľské aktivity môžu zasiahnuť. Ak tak konajú, potom dokážu vidieť i veci, ktoré sú mimo úzko definovaných ekonomických a technických záujmov ich firmy." Definícia z roku 1973 zas znie: „Asi najlepšou cestou, ako pochopiť spoločenskú zodpovednosť, je uvažovať o nej ako o ,dobrom susedstve'." (Elibert & Parker).

Do podoby, v akej zodpovedné podnikanie poznáme dnes, sa tento koncept začal formovať až začiatkom 21. storočia. Definícií pojmu zodpovedné podnikanie je veľa. Vychádzajú z jasnej myšlienky – podnikať tak, aby z procesov a výsledkov podnikania mal prospech široký okruh ľudí. Zodpovednému podnikaniu sa venuje aj množstvo slovenských firiem. Napríklad kuriérska spoločnosť DPD ako jediná na svete doručuje zásielky bez uhlíkovej stopy. Denne na celom svete doručí vyše 5,2 milióna balíkov. Každý z nich sa pritom do cieľa dostane bez toho, aby mal negatívny vplyv na životné prostredie planéty.

„Záväzku k nulovým emisiám prispôsobujeme prakticky celé naše podnikanie a každý projekt. V DPD si našu zodpovednosť za životné prostredie uvedomujeme,“ vysvetľuje Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD na Slovensku. O doručovanie s nulovou uhlíkovou stopou sa podľa neho zaujíma stále viac zákazníkov, ktorým záleží na tom, aby ich podnikanie bolo šetrné k životnému prostrediu. „Som rád, že u nás nie je ekologické doručovanie iba príplatková služba. V DPD je každý doručený balík uhlíkovo neutrálny,“ dodáva Pavuk.

DrivingChange je komplexný program spoločenskej zodpovednosti skupiny DPDgroup, v rámci ktorého kuriérska spoločnosť svoj vplyv na životné prostredie pravidelne meria a vyhodnocuje. Produkované emisie každoročne znižuje a ostávajúce množstvo kompenzuje pomocou projektov zameraných na čistú energiu. Spoločnosť stále meria množstvo emisií, ktoré počas roka vypustia do ovzdušia kamióny a doručovateľské vozidlá pri preprave zásielok. Podrobne sleduje tiež množstvo exhalátov z leteckej dopravy. Vyhodnocuje aj zaťaženie životného prostredia spojené s prevádzkou pobočiek DPD pri ich bežnej pracovnej činnosti. „Detailne poznáme vplyv našej práce na ovzdušie. Údaje pravidelne vyhodnocujeme a množstvo emisií znižujeme,“ vysvetľuje Pavuk. Každoročné zmeny pritom nie sú iba kozmetické. „Napriek tomu, že množstvo prepravovaného tovaru našou spoločnosťou každoročne narastá, od roku 2013 kleslo množstvo vyprodukovaných emisií o vyše 11 percent,“ dodáva.

Významný vplyv na pokles emisií má najmä zavádzanie inovatívnych riešení na doručovanie v mestskom prostredí. Zvyšuje sa tak flexibilita a pohodlie pre koncového zákazníka, ale zároveň klesá množstvo vyprodukovaných emisií. Efektívne doručovanie má priamy vplyv na počet kilometrov, ktorý je potrebné najazdiť. Napríklad vďaka službe Predict príjemca pozná presný hodinový interval, kedy mu bude objednaný tovar doručený. Ak sa mu však zmenia plány, je pre neho jednoduché zmeniť miesto a čas doručenia. DPD tak zvyšuje úspešnosť doručenia tovaru, čím nielen zvyšuje komfort pre príjemcu zásielky, ale prispieva aj k znižovaniu emisií kysličníka uhličitého o štyri percentá. K znižovaniu znečistenia tiež prispieva čoraz obľúbenejšia sieť odberných miest Pickup. Tá umožňuje príjemcom vyzdvihnúť si zásielku na mieste a v čase, ktoré im najviac vyhovujú. Tým klesá množstvo kilometrov, ktoré kuriér musí najazdiť v mestskom prostredí.

Ďalším krokom k znižovaniu ekologickej stopy kuriérskych služieb je zavádzanie doručovacích vozidiel na elektrický pohon, ktoré sa osvedčili najmä v mestskej prevádzke. „K dnešnému dňu už môžu naši zákazníci v bratislavských uliciach stretnúť osem elektrických dodávok a jednu v Trenčíne. Do konca roka 2020 by malo jazdiť 30 takýchto vozidiel vo väčších mestách na Slovensku. Ich úžitkové vlastnosti a vysoký dojazd významným spôsobom prispievajú k čistejšiemu ovzdušiu v našich mestách,“ vysvetľuje Peter Pavuk.

Firma však neostáva iba pri znižovaní emisií, ale emisie vyprodukované pri doručovaní zásielok následne kompenzuje. Namerané množstvo CO2 vylúčeného do ovzdušia následne DPDgroup neutralizuje prostredníctvom environmentálnych projektov, ktoré sa zameriavajú na čistú energiu a obnoviteľné zdroje. V súčasnosti spoločnosť financuje sedem projektov na celom svete. Jedným z nich je projekt zameriavajúci sa na zhromažďovanie toxických plynov, ktoré sa tvoria z nahromadeného odpadu na skládke v Českej republike. Tieto plyny sú horľavé a môžu byť využité ako sekundárna energia v podobe paliva alebo elektriny. V Nemecku a vo Veľkej Británii DPDgroup podporuje a financuje projekt čistenia vzduchu od metánu, ktorý je súčasťou širšieho úsilia o revitalizáciu opustených ťažobných lokalít. V Turecku a Indii sú to projekty veterných elektrární, ktoré vedia zásobiť čistou energiou desaťtisíce ľudí. Aj vďaka týmto projektom je spoločnosť DPDgroup v sektore kuriérskych služieb lídrom v dobrovoľnej kompenzácii uhlíkovej stopy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #podnikanie #firma #spoločenská zodpovednosť