Cenovo sú dostupnejšie, a preto sú obľúbené. Podľa prieskumov ich pravidelne kupuje vyše 70 percent spotrebiteľov. Najviac privátnych značiek je medzi potravinami, ale možno ich nájsť aj v kozmetike či elektronike.
Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen tržby za privátne značky na našom trhu s potravinami, zmiešaným tovarom a v drogériách presiahli vlani štyri miliardy eur, čo je mierny medziročný nárast o pol percenta.
Privátne značky dnes tvoria viac ako pätinu z celkového obratu potravinárskeho a drogistického „košíka“ a ich podiel na trhu v posledných troch rokoch klesá. Dôvodom je, že tržby za privátne značky stúpajú pomalšie ako tržby celej skupiny produktov. Podpisujú sa pod to i výrazné zľavové akcie.
Ako pritom agentúra Nielsen upozornila, je zaujímavé, že na českom trhu, pre ktorý je tiež typický menší podiel privátnych značiek a vysoký podiel tovaru predaného v rámci zliav, sa už prejavuje mierna zmena trendu. V priebehu minulého roka sa tam podiel privátnych značiek v potravinovom košíku začal zvyšovať.
Pokiaľ ide o to, kde je privátnych značiek najviac, v rámci 30 najvýznamnejších potravinárskych produktových skupín majú najväčšie zastúpenie v mlieku. Vyše dve tretiny z celkových tržieb tejto kategórie (67 percent) tvoria výrobky privátnych značiek. Zákazníci za ne zaplatia v priemere o pätinu menej ako za mlieko vyrobené pod značkou výrobcu.
Takmer polovičný podiel (49 percent) dosahujú privátne značky v segmente smotany a 38 percent v cestovinách. Pri nich je cenový rozdiel medzi „privátkami“ a značkovými cestovinami zhruba 80 centov za kilogram. Podobný podiel privátnych značiek je aj pri syroch.(RAK) <PE>
Podiel privátnych značiek na obrate
Kategória produktov | podiel privátnych značiek |
---|---|
Mlieko | 67 % |
Smotany | 49 % |
Cestoviny | 38 % |
Syry | 38 % |
Slané snacky | 34 % |
Papierové vreckovky | 70 % |
Kuchynské utierky | 66 % |
Toaletný papier | 64 % |
Detská kozmetika | 51 % |
Plienky | 50 % |
Krmivo pre psy a mačky | 43 % |