Podiel privátnych značiek na trhu klesá

S príchodom obchodných reťazcov sa na pultoch slovenských predajní začali objavovať aj tzv. privátne značky. Nimi sú označené produkty, ktoré známi výrobcovia vyrobili pre konkrétny reťazec.

13.04.2019 06:00
nákup, nakupovanie, rodina Foto:
Pokiaľ ide o to, kde je privátnych značiek najviac, v rámci 30 najvýznamnejších potravinárskych produktových skupín majú najväčšie zastúpenie v mlieku.
debata

Cenovo sú dostupnejšie, a preto sú obľúbené. Podľa prieskumov ich pravidelne kupuje vyše 70 percent spotrebiteľov. Najviac privátnych značiek je medzi potravinami, ale možno ich nájsť aj v kozmetike či elektronike.

Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen tržby za privátne značky na našom trhu s potravinami, zmiešaným tovarom a v drogériách presiahli vlani štyri miliardy eur, čo je mierny medziročný nárast o pol percenta.

Privátne značky dnes tvoria viac ako pätinu z celkového obratu potravinárskeho a drogistického „košíka“ a ich podiel na trhu v posledných troch rokoch klesá. Dôvodom je, že tržby za privátne značky stúpajú pomalšie ako tržby celej skupiny produktov. Podpisujú sa pod to i výrazné zľavové akcie.

Ako pritom agentúra Nielsen upozornila, je zaujímavé, že na českom trhu, pre ktorý je tiež typický menší podiel privátnych značiek a vysoký podiel tovaru predaného v rámci zliav, sa už prejavuje mierna zmena trendu. V priebehu minulého roka sa tam podiel privátnych značiek v potravinovom košíku začal zvyšovať.

Pokiaľ ide o to, kde je privátnych značiek najviac, v rámci 30 najvýznamnejších potravinárskych produktových skupín majú najväčšie zastúpenie v mlieku. Vyše dve tretiny z celkových tržieb tejto kategórie (67 percent) tvoria výrobky privátnych značiek. Zákazníci za ne zaplatia v priemere o pätinu menej ako za mlieko vyrobené pod značkou výrobcu.

Takmer polovičný podiel (49 percent) dosahujú privátne značky v segmente smotany a 38 percent v cestovinách. Pri nich je cenový rozdiel medzi „privátkami“ a značkovými cestovinami zhruba 80 centov za kilogram. Podobný podiel privátnych značiek je aj pri syroch.

(RAK) <PE>

Podiel privátnych značiek na obrate

Kategória produktov podiel privátnych značiek
Mlieko 67 %
Smotany 49 %
Cestoviny 38 %
Syry 38 %
Slané snacky 34 %
Papierové vreckovky 70 %
Kuchynské utierky 66 %
Toaletný papier 64 %
Detská kozmetika 51 %
Plienky 50 %
Krmivo pre psy a mačky 43 %
Zdroj: Agentúra Nielsen. Pozn.: Údaje sú z roku 2018.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cena #značky #úspešné značky