Výtlky po zime dávajú zarobiť autoservisom

Auto pre našincov nie je samozrejmosťou, ani lacnou záležitosťou. Slovensko patrí do prvej päťky krajín EÚ s najvyšším počtom ľudí, ktorí si ho nemôžu dovoliť.

16.03.2019 06:00
Panonska, vytlky, cesty, oprava Foto: ,
Ilustračné foto
debata
Tí, ktorí si naň predsa len našetria alebo požičajú sú aj preto obzvlášť citliví na každý výtlk, ohrozujúci ich štvorkolesového člena rodiny.

S odborníkom sme sa pozreli na to, aké škody môže vaše auto utrpieť jazdou po deravých slovenských komunikáciách. „Riadenie, tlmiče, stabilizátory, disky, pneumatiky, geometriu, to všetko si môžeme poškodiť jazdou cez výtlky. Pri silných ranách môže prasknúť čelné sklo,“ vymenúva možné dôsledky stavu našich ciest motoristický novinár Samuel Vanko. V servise za ich nápravu necháme desiatky, stovky až tisíce eur, v závislosti od veku, typu auta a rozsahu poškodenia.

Stav vozovky

Ak už po takýchto cestách musíme jazdiť, naučme sa dodržiavať pár zásad, aby to naše auto a peňaženku bolelo čo najmenej. „Ak je jasné, že sa veľkej jame už nestihnete vyhnúť, v žiadnom prípade nebrzdite až do samotnej jamy. Ak s brzdiacim autom vojdete do výtlku, ťažisko je vtedy natlačené na prednú nápravu a náraz to len zosilní.

Ani kľučkovanie či prudké brzdenie nie je pre okolitú premávku bezpečné, preto treba prispôsobiť rýchlosť povahe a stavu vozovky a najväčšie jamy radšej obísť. Akýkoľvek zle trafený výtlk môže spraviť zlobu. Nebezpečné sú hlavne tie s ostrými hranami a veľké diery od kanálov, do ktorých sa zmestí koleso. To sú ozaj nebezpečné situácie,“ dodáva Vanko.

Téma roka

Výtlky po zime sú aktuálnou a diskutovanou témou každý rok a my si kladieme otázku, prečo sa neopravujú, ale iba plátajú? „Aj keď sa spraví cesta od základu, od vyfrézovania až po profesionálny finiš, sem-tam sa rozpadne. Problém je aj v tom, že veľakrát sa komunikácia opravuje bez riadnej a komplexnej štúdie regiónu a plánov samospráv. Keď sa konečne spraví, o týždeň ju rozkopú plynári, následne sa po ich zásahu opraví iba polovica cesty, potom druhá a už to nepasuje,“ konštatuje motoristický novinár.

Dodáva, že veľkým problémom sú aj spomínané záplaty, ktoré predstavujú iba dočasné riešenie. „Buď sa vytlčú kamiónmi alebo do nich a okolitých puklín natečie voda, tá zamrzne a roztlačí asfalt – to sa následne vybije ťažkými autami a spravia sa výtlky.“ V záujme kvalitných ciest je dôležitá najmä dôsledná údržba, na ktorej by ich správcovia nemali šetriť.

Nie každý si môže auto dovoliť

Slovensko patrí do prvej päťky krajín EÚ s najvyšším počtom ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť vlastný osobný automobil. Najhoršie je na tom Rumunsko, ktoré prevyšuje priemer EÚ až štvornásobne. Auto u nás predstavuje luxus pre viac ako 10 % populácie. *Aj pre tých, ktorí ho vlastnia, je nemalou investičnou položkou, a to nielen na začiatku, pri jeho kúpe. O aute mnohí hovoria ako o členovi rodiny – už keď sa raz u vás ocitne, treba ho živiť, čo každý mesiac odkrojí nemalú časť z rodinného rozpočtu. Niet sa čomu čudovať, že sme citliví na každý škrabanec, či inú ujmu, ktorú schytá. Obzvlášť, ak ide o škody, ktoré auto utrpí kvôli jazde po cestách plných výtlkov. Kvalitné cesty a diaľnice sú totiž jednou zo služieb štátu, ktoré, pochopiteľne, očakávame za naše dane. Vzhľadom na každodennú realitu, po ktorej jazdíme s vysokým rizikom vážneho poškodenia nášho auta sa však veľakrát pýtame, kam idú naše peniaze?

Zdroj: Poštová banka

debata chyba
Viac na túto tému: #auto #výtlky #cesta