Potrebujete reklamovať alebo vrátiť darček?

Reklamácii sa nevyhýbajú ani vianočné darčeky. Na čo si treba dať pozor? Záleží na tom, či ste nakupovali v kamennej predajni alebo cez e-shop.

12.01.2018 06:17
Vybrať správny darček rozhodne nie je jednoduché. Foto:
Ilustračné foto.
debata

Reklamácia tovaru sa v ničom nelíši od reklamácie iného tovaru. Nemožno si ju však zamieňať s vrátením nevhodného darčeka. „Predávajúci nie je povinný vymeniť tovar za iný alebo nevhodný darček prevziať a vrátiť vám peniaze. Urobiť tak nemusí ani v prípade, že predložíte účtenku alebo vraciate nerozbalený tovar v pôvodnom obale. Občiansky zákonník vrátenie daru neupravuje. Záleží len na dobrej vôli obchodníka, že takúto možnosť ponúka," vysvetľuje právnička. Nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný. Predávajúci v rámci svojich obchodných podmienok môže lehotu na vrátenie spotrebiteľovi poskytnúť, pričom verejným prísľubom v rámci obchodnej a marketingovej praktiky určuje dĺžku tejto lehoty aj podmienky vrátenia tovaru, teda napríklad či spotrebiteľovi vráti zaplatenú sumu, či mu poskytne iný tovar v rovnakej hodnote podľa výberu spotrebiteľa, prípadne či mu ponúkne nákupný kredit – poukážku v danej výške pre budúci nákup a podobne," informuje Slovenská obchodná inšpekcia.

Problémy spôsobujú aj nákupy cez internetové obchody. Podľa prieskumov ľudia až polovicu vianočných darčekov nakupujú online cez e-shopy. Myslieť treba na to, že aj pri nákupoch cez internet môžete naletieť podvodníkom. Problémy spôsobujú aj nákupy zo zahraničných e-shopov, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie. Falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy možno spoznať už na prvý pohľad. Zlá gramatika (napríklad nepresný preklad do slovenčiny), neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny a podobne. Aj napriek varovaniam podvodov pri online nákupoch stále pribúda. Dokazuje to aj prieskum UNIQA poisťovne, podľa ktorého sa ľudia stávajú obeťou najčastejšie pri nákupoch a platbách cez internet. „Až 62 % prípadov spotrebiteľských sporov, ktoré riešia poisťovne, sa týka nákupov cez internet a až 65 % ľudí sa pri použití platobnej karty na internete obáva, že sa stane obeťou podvodu,“ hovorí Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku UNIQA poisťovne.

Zákon o ochrane spotrebiteľa upravuje podmienky pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho. E-shopy sú podľa spomínaného zákona od roku 2014 povinné poskytnúť na svojom webe rôzne informácie svojim zákazníkom a poučiť ich o ich právach. Ak tieto povinnosti splnia, zákazník môže tovar vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu a e-shop je povinný mu vrátiť peniaze. Ak si však predajca svoje zákonné povinnosti nesplní, tovar môže zákazník vrátiť bez udania dôvodu až do uplynutia 12 mesiacov a 14 dní, ako mu bol tovar doručený.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Vianoce #reklamácie