Dobrý sirup sa vyrába v malom

Do budúcnosti sa dá niekedy kráčať aj tak, že sa vrátite do minulosti. Napríklad tým, že oprášite a vylepšíte recepty našich starých mám.

22.06.2017 06:00
UNIMAR, sirupy, rovinka, Foto: ,
Ovocné sirupy dostať kúpiť aj priamo vo firemnej predajni v Rovinke.
debata (1)

Práve to je cesta, ktorú si vybrali dvaja podnikatelia z Rovinky, keď sa rozhodli vyrábať kvalitné sirupy – bez konzervačných látok a s vysokým podielom ovocia. Ich firma má zatiaľ síce iba desať zamestnancov, ale produktu sa darí. Vďaka kvalite si pomaly získava meno i zákazníkov.

O všetkom pritom rozhodla náhoda. Konatelia spoločnosti Unimar Trade Viliam Liedl a Vladimír Hybáček mali síce skúsenosti s podnikaním, no v úplne inej oblasti.

Pôvodná firma v Rovinke, čo je obec v tesnom susedstve Bratislavy, vznikla už v 90. rokoch minulého storočia, ale ponúkala iba sirupy na ďalšie spracovanie – napríklad ako ochucovadlo do müsli tyčiniek, do nanukov či zmrzlín a podobne. Vlastný, značkový výrobok vtedy ešte nemala.

Keď ju obaja pred tri a pol rokom prevzali, chceli ju postaviť na nohy a sprofesionalizovať. „Určili sme jej nový smer. Obmenili sme všetky vstupné suroviny a zmenili celý systém riadenia,“ približuje Liedl. Hlavnou zmenou však bolo, že sa rozhodli vytvoriť značkový produkt. Ovocné šťavy na ďalšie spracovanie síce stále tvoria nosnú časť ich výroby, no okrem toho ponúkajú i čosi originálne.

Ako variť dobrý sirup

„Naším novým produktom sa stali práve pasterizované sirupy s vysokým podielom ovocnej šťavy. Hneď na začiatku sme si totiž povedali, že na trh treba dodať niečo výnimočné, nie zaradiť sa do konkurencie ďalších dvadsiatich výrobcov, ktorí produkujú štandard – možno lacnejší, ale my sme chceli byť iní,“ hovorí Hybáček. Podľa jeho spoločníka ide naozaj o jedinečný výrobok, pretože obsahuje až polovičný podiel ovocia.

„Je to teda sirup vyrobený ako za starých čias,“ chváli ho Liedl. Ako vysvetľuje, dôležité je, že kým konkurencia väčšinou ako základ používa jablkovú šťavu, lebo je najlacnejšia, a do nej potom pridá nejaké iné ovocie, v ich sirupoch je len ovocie uvedené na etikete. „Keď je to napríklad ríbezľový sirup, tak je naozaj vyrobený iba z ríbezľového koncentrátu,“ zdôrazňuje Liedl.

Oproti konkurencii je tu však aj ďalší podstatný rozdiel. V súčasnosti sa predávajú najmä dva druhy sirupov. Prvé sú bez ovocia a využívajú len aromatizovaný cukor, niekedy aj potravinársky prifarbený, a druhé síce obsahujú ovocie, no jeho podiel spravidla neprekročí 10 až 33 percent. Výnimkou je ešte známy nápojový koncentrát, v ktorom je až 50-percentný podiel ovocia, no obsahuje i ďalšie zložky a umelé látky. Vo firme Unimar Trade sa, naopak, snažia všetko robiť „prírodne“.

V minulosti sa podľa Hybáčka domáci sirup pripravoval tak, že sa do ovocnej šťavy dosypal kryštálový cukor a celé sa to varilo, až kým sa neodparila voda a nezostala iba hustá tekutina. Oni to robia podobne, akurát namiesto ovocia využívajú koncentrát. To je vlastne ovocná šťava, z ktorej sa pri nízkych teplotách odparila voda, aby sa zachovali všetky jej vlastnosti a vitamíny. Zostáva to v nej práve vďaka tomu, že sa nezohrievala.

„Hotové koncentráty nakupujeme zo zahraničia, lebo na Slovensku je veľmi málo producentov ovocných štiav, a keď aj nejakí sú, tak len spracovávajú šťavy, ale nevyrábajú koncentráty,“ zdôvodňuje Hybáček. Ako ďalej opisuje, vo firme potom do koncentrátu pridajú kryštálový cukor a následne to ešte varia a pasterizujú. Nedávajú tam však nijaké konzervanty, ako je to bežné u iných výrobcov.

Kvalita, nie pásová výroba

Jedinečné sirupy, ktoré v Rovinke vyrobia, predávajú pod značkou Almo. Zaregistrovali si ju pred troma rokmi. Almo je slovo z taliančiny a znamená božský, vznešený. Firma má momentálne v ponuke vyše 70 druhov sirupov, no „top kvalitu“ tvorí rad s 12 príchuťami, ako je baza, čierna ríbezľa, pomaranč, ananás, malina, jahoda, brusnica, šípka, hruška či grep.

Najobľúbenejší je vraj bazový sirup. Robia ho kyslejší, takže je výhodný aj pre barmanov na prípravu rozličných drinkov.

S namiešanými chuťami však experimentujú i sami. Ako sirupy ponúkajú napríklad „bavorák“ (nápoj, ktorý vznikne zmiešaním fernetu s tonikom a citrónom), mojito či „džin tonik“ – všetko nealkoholické. "Vyrábame aj sirup, ktorý stačí zaliať horúcou vodou a chutí ako vianočný punč. Na ten počúvame iba pochvalné ódy,“ tvrdí Liedl.

Hoci sirupy idú na odbyt, nejde o masovú výrobu. Produkcia Unimar Trade je zatiaľ skromná. Mesačne vyrobia dokopy 30 až 35 ton sirupu, do čoho zarátali aj ten, čo je určený na ďalšie spracovanie. Značkových sirupov predajú ročne 20– až 25-tisíc fliaš.

„Naše sirupy sú výnimočný produkt, ktorý ešte nie je v predaji v žiadnom obchodnom reťazci. Zatiaľ ho dostať len v malých, lokálnych predajniach, pretože sa nevyrába ľahko. Nemožno ho len tak chrliť vo veľkom. Keď ho chcete uvariť skutočne poctivo, tak to trvá. Nie je to pásová výroba,“ pripomína Liedl.

Jedna predajňa je priamo v sídle spoločnosti, inak možno sirupy Almo dostať napríklad v obchodoch Starý otec, Framipek či na čerpadlách Slovnaftu. Rokuje sa však už aj s väčšími reťazcami, takže by sa tieto výrobky mohli čoskoro objaviť aj na pultoch veľkých predajní.

Podľa Hybáčka si už ľudia začínajú všímať, že cena nie je všetko, a pomaly sa orientujú na kvalitu. Mnohí sledujú, čo je na pultoch, a čítajú etikety výrobkov, ktoré kupujú. „Tak sme si povedali, že to je naša cieľová skupina a budeme to robiť pre týchto ľudí. Aj keď ich zatiaľ stále nie je väčšina, myslíme si, že ich pribúda. Radšej si priplatia za kvalitnú vec, ako by kupovali nejaký produkt len preto, že je lacný,“ hodnotí Hybáček.

Budúcnosť firmy preto obaja vidia optimisticky. A ďalšie plány? „Momentálne stabilizujeme značku a snažíme sa vyrobiť k sirupom ešte hotové nápoje. Teraz pracujeme na tom, aby sme dokončili nejaké drinky. Jeden sme vypustili na trh už v polovici minulého roku – nealkoholické mojito virgin, ktoré je už "zalistované“ vo viacerých reťazcoch. Toto leto by malo byť kľúčové, keď sa na trhu možno objaví vo väčšom množstve. Uvidíme, ako sa to uchytí,“ prezrádza Liedl.

Sladké jazyky z juhu

A aby „sirupári“ z Rovinky nezaspali na vavrínoch, ustavične vymýšľajú nové chute. Na vývoji pracujú sami, rovnako sledujú i výsledné produkty. Majú dokonca vlastné laboratórium a spolupracujú tiež s niektorými inštitúciami a vysokou školou. „Všetky naše drinky sú bez konzervantov, len ich pasterizujeme,“ upozorňuje Hybáček. Doba trvanlivosti ich sirupov je minimálne rok, no v skutočnosti vydržia aj tri. Majú to odskúšané.

Ich produkty zaujali kvalitou a postupne sa dostávajú do povedomia ľudí. Unimar Trade preto oslovili už aj záujemcovia spoza hraníc. Či sa to vyvinie do úspešnej spolupráce, zatiaľ nevedno. Slovenskí výrobcovia sirupov však aspoň zistili, že cudzie jazyky znamenajú i cudzie chute. Zatiaľ čo u nás odporúčajú riediť sirup s vodou v pomere 1:12, návštevníci zo zahraničia im pripravili úsmevné situácie.

Je totiž veľký rozdiel konzumovať sladké nápoje v lete a v zime. Dobre to vidieť práve na ľuďoch z iných kútov sveta. „Tí z južných krajín pijú veľmi sladké malinovky,“ hovorí Liedl. Raz napríklad pripravili ochutnávku, kde ponúkali malinovky zo svojich sirupov. Boli presvedčení, že sladšie by sa už ani nedali vypiť, ale to sa mýlili. Cudzincom museli sirup niekoľkokrát dolievať, aby im konečne chutilo.

„U nás je zvykom piť tak, že sa dá sirup len na dno pohára, no v niektorých krajinách je ten pomer pomaly jedna k jednej,“ porovnáva Hybáček. Kým oni odporúčajú, aby bolo v nápoji osem až desať gramov cukru, pretože ak je ho viac, zdá sa nám veľmi sladký, obyvatelia južných krajín ho pokojne pijú i s 25 gramami cukru. Ako jeden ich pracovník, ktorý sa stará o rozvoz.

„Pochádza z Afriky, a keď príde do firmy a je smädný, pije čistý sirup len tak – bez vody,“ smeje sa Hybáček. To, že sa spolu s Liedlom dali na taký druh podnikania, neľutuje. "Myslím si, že sme urobili dobre, keď sme prevzali firmu takú, ako bola, aj s jej know-how – hoci starým, ktoré sme museli trocha oživiť.“

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #vyrobené na Slovensku #sirup