Zdá sa, že poľnohospodári a potravinári našli spôsob, ako viesť pútavý dialóg so svojimi najdôležitejšími partnermi – veď školáci si už teraz nakupujú občerstvenie v bufetoch a raz budú obstarávať potraviny pre svoje rodiny. Projekt, ktorý vlani rozbehla roľnícka a potravinárska samospráva s podporou ministerstiev pôdohospodárstva, školstva a zdravotníctva, ukázal, že ak majú deti pozorných učiteľov, vytvoria skvelý tím a donútia aj rodičov pozrieť sa kritickejšie na to, ako sa všetci doma stravujú.
Príklad celému Slovensku ukázala ZŠ v Báhoni, z obce s tisíc obyvateľmi ležiacej zhruba v polovici cesty medzi Bratislavou a Trnavou. Báhonská škola získala celoslovenské prvenstvo. Veľký podiel na tom má mladá učiteľka biológie a fyziky Saskia Šípošová. Do projektu zdravej výživy zapojila deti, ktoré navštevujú ňou vedený biologický krúžok, ako aj žiakov z ostatných tried dávno predtým, ako s ním vyrukovala poľnohospodárska a potravinárska komora.
Pozornému oku učiteľky neuniklo, čím sa žiaci v škole občerstvujú. „Mnohé deti nemajú desiatu z domu, ale dostávajú peniaze, za ktoré si nakupujú sladkosti a kolové či dokonca dnes medzi mládežou populárne energetické nápoje. Som triedna učiteľka ôsmakov a deti z mojej triedy už vedia, že energetické nápoje nepatria do ich úst,“ vraví Saskia Šípošová.
Prínos Saskie Šípošovej nespočíva len v tom, že zapojila žiakov zo svojej školy do diskusie o zdravom jedle, prečo sa oplatí pátrať po jeho pôvode, ako ho správne skladovať, ale ešte väčší je možno v tom, že nenápadne počas celého roka svojich žiakov upozorňuje, čo je to vlastne zdravý životný štýl.
Do skúmania potravín šikovne zapojila aj chlapcov. V triede má zopár náruživých rybárov a tí priniesli do školy nielen svoje rybárske náčinie, návnady, ale hovorili aj o tom, prečo je rybacie mäso zdravé.
Iná skupina chlapcov spravila kartónový model chladničky a dievčatá vysvetlili spolužiakom, v ktorej priehradke aké potraviny skladovať. Ako zábavne sa dá zorganizovať vzdelávanie o potravinách, keď sa pohne rozumom. Tri dievčatá z báhonskej školy sa vydali na exkurziu do pekárne v neďalekých Šenkviciach. „Videli sme, ako sa miesi a pečie chlieb. Od návštevy pekárne si viac vážime prácu pekárov,“ spontánne povedala na slávnostnom vyhodnotení súťaže v bratislavskom hoteli Carlton ôsmačka Alexandra Almášiová.
Odborníci, ktorí vyhodnocovali školské projekty, kvitovali vysokú úroveň žiackych prác. „Prostredníctvom detí si vychovávame budúcich rozhľadených spotrebiteľov,“ povedal štátny radca pre potraviny Ján Štulc a jedným dychom ocenil aj fundovanosť pedagógov.
Dôležitá je aj podpora združenia rodičov. Veď deti napríklad ochutnávali rôzne druhy potravín. Na ich nákup investovalo združenie sto eur, vďaka čomu deti zistili, ako prezradila ďalšia šikovná žiačka Katka Múčková, aký je rozdiel medzi kravským a kozím mliekom či mliekom bezlaktózovým alebo sójovým. Ak sa má dosiahnuť úspech, rodičia musia byť s učiteľmi spojenci.
Projekt Hovorme o jedle je o veľkej spoločenskej solidarite medzi všetkými vrstvami obyvateľstva. „Začať od detí je správne, chceme, aby boli zdravé, aby chápali, že najlepšie sú potraviny z nášho roľníckeho dvora,“ povedal šéf komory Milan Semančík.