Veľkonočný nákup vyjde asi na 60 eur

Najmenej 60 eur si musí pripraviť 4-členná rodina, aby zaplnila veľkonočný stôl tradičnými dobrotami. Podľa prieskumu Pravdy v piatich reťazcoch len nákup 21 základných položiek vyjde na 21 až 33 eur. Nákup sme porovnávali v Tescu, Carrefoure, Lidli, Terne a Kauflande.

17.04.2014 10:00
debata (5)

V prípade, že by si spotrebiteľ kúpil každú z položiek najlacnejšie, ako sa dá, síce by sa nabehal a ešte by minul navyše peniaze na dopravu, ale ušetril by už na základnom nákupe 12 eur.

Veľkonočné články, recepty, ozdoby a vajíčka na Velkanoc.Prav­da.sk

Rodina s dvoma dospelými a dvoma deťmi si však s nákupom za 21 eur väčšinou nevystačí. „Pamätám si, že minulý rok som pred veľkonočnými sviatkami v obchode minula okolo 60 eur. Mám dvoch skoro dospelých synov, nemôžem kupovať po jednej klobáse a jednom rožku,“ smeje sa pani Marta z Kaluže pri Michalovciach. „Cez sviatky, ako sú Veľká noc či Vianoce, však veľmi na cenu nepozeráme. Uskromňujeme sa cez rok, cez sviatky si chceme poriadne dopriať,“ konštatuje Marta.

zväčšiť
veľkonočný nákup

Do nákupného košíka vloží v rámci predsviatočných nákupov podobne ako väčšina Slovákov okrem pečiva aj údené bravčové pliecko, majolenku, údený oštiepok, chren, veľkonočné čokoládové vajíčka, mlieko, kakao, kryštálový a práškový cukor, múku, maslo či majonézu. „Klobásy mám od mamy, aj hrudku mi urobí, cviklu mám zase od svokry. Veľa pečiem, takže veľa miniem na prípravu koláčov a zákuskov,“ dodáva pani Marta.

Podľa údajov Štatistického úradu SR sú ceny potravín len zhruba o pol percenta vyššie ako vlani. Analytici tvrdia, že tohto roku sa cenám potešia najmä cukrárky. „V období pred Veľkou nocou sa mnohí predajcovia snažia prilákať zákazníkov na nákupy do svojich predajní aj prostredníctvom rôznych akcií či zliav na vybrané tovary. V obchodoch sú výrazne lacnejšie ako pred rokom vajcia, cukor či margarín. Veľkonočné koláče či iné sladké pohostenie by tak gazdinky mohli tento rok vyjsť o niečo lacnejšie ako vlani. Na druhej strane však medzi potravinami, ktoré medziročne zdraželi najviac, nájdeme zemiaky či viaceré mliečne výrobky,“ povedala Dana Špacírová, analytička Poštovej banky.

Najlepšie so zľavami zameranými na Veľkú noc zareagovali podľa nášho prieskumu v Tescu a Lidli. Mali v akciách takmer všetky tovary, ktoré sa pred Veľkou nocou tradične nakupujú. S veľmi malými cenovými rozdielmi sme sa stretli pri rožkoch. Rožok sa dá kúpiť za štyri centy, no niekde aj za päť centov. Podobne to bolo pri masle či veľkonočných vajíčkach, ktoré sa v nami prejdených piatich reťazcoch cenovo veľmi nelíšili. Prekvapili nás však rozdiely v cene údenej bravčovej krkovičky. Rozdiel v cene bol v niektorých prípadoch takmer dvojeurový. Čokoládové vajíčko dostať kúpiť aj za osem centov, najdrahšie vyjde na 49 centov.

Kým Terno lákalo na konkurenčne výrazne lacnejší chren či mlieko, Carrefour išiel s cenami dole najmä pri mäsových výrobkoch. Tesco láka na lacnejšie veľkonočné sladkosti a mliečne výrobky, Lidl zase na výhodné ceny zeleniny a ovocia. Kaufland mal výraznejšie zľavy pri produktoch na pečenie, ale aj pečive. „Je to súčasť obchodnej stratégie. Reťazce kontrolujú cenovú ponuku svojich konkurentov, a nechcú sa pri akciových tovaroch príliš doťahovať. Skôr idú cestou výraznejšieho zlacňovania pri iných tovaroch ako konkurencia,“ vysvetľuje analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Odôvodňuje to tým, že väčšina spotrebiteľov nakupuje emotívne.

„Reťazce vychádzajú z toho, že ak raz spotrebiteľa do obchodu nalákajú na nejakú zľavu, nakúpi aj niečo iné. Väčšina ľudí si nepíše na papierik, čo má kúpiť. Do košíka často vezmú aj to, čo pôvodne neplánovali kúpiť. Je to potom hra s emóciami,“ doplnil. „Očakávam, že tohtoročné veľkonočné sviatky budú ako zvyčajne baštou pre obchodníkov, pričom ich tržby môžu rásť v priemere o 5 až 7 percent oproti ostatným mesiacom v roku,“ dodal Drahovský.

Analytici potvrdzujú, že ceny tlačia aktuálne nadol nielen predsviatočné akcie, ale aj slabšia kúpyschopnosť Slovákov, ktorá už druhý mesiac po sebe prispela na Slovensku k poklesu cien v obchodoch. „Ceny potravín v marci medzimesačne klesli o 0,3 percenta, len malá časť tohto poklesu sa pritom dá pripísať tradičným sezónnym faktorom. Dynamika medziročného rastu cien potravín sa tak ďalej spomaľovala z 0,6 na 0,5 percenta,“ hovorí analytik UniCreditBank Ľubomír Koršňák. Rast cien by sa podľa Koršňáka mal pohybovať na hrane deflácie aj v nasledujúcich mesiacoch, mierne zrýchlenie očakáva najskôr v druhej polovici roka, a to v prípade citeľnejšieho oživenia domácej spotreby.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #obchod #nákup #reťazce #Veľká noc