Šmejdi sa po zmene zákona polepšili

Situácia v oblasti prezentačných a predajných akcií sa po novele zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji na Slovensku výrazne zlepšila.

27.03.2014 14:12
dochodca, dochodkyna, smejdi, hrnce, kuchyna Foto:
Na problematiku predajných akcií vlani upozornil český film Šmejdi. Klienti, ktorí sa nechali oklamať predajcami, v ňom hovorili aj o psychickom a fyzickom nátlaku.
debata

Novela nadobudla účinnosť 15. novembra 2013 a priniesla zmenu k lepšiemu už pol roka pred komplexnými zmenami, ktoré majú vstúpiť do praxe v júni. Tvrdí to ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Nadežda Machútová. "Novela zákona priniesla želaný účinok. Radikálne zredukovala počet firiem, ktoré takéto akcie uskutočňujú a radikálne zredukovala počet podnetov,“ povedala vo štvrtok na tlačovej konferencii.

Významnou zmenou je podľa nej aj fakt, že obchodná inšpekcia má po novom prehľad, čo sa deje a má možnosť dozorovať na trhu. "Hlavne má možnosť kontaktovať sa s takýmito firmami, čo v predchádzajúcom období veľakrát končilo marením výkonu kontroly,“ tvrdí šéfka SOI. Takéto spoločnosti totiž často nepreberali zásielky, mali neexistujúce adresy, uzavreté prevádzky či nemali ohlásené podnikanie.

Výsledkom zmien je podľa Machútovej aj rapídny pokles doručených podnetov. Od účinnosti novely ich inšpekcia zaznamenala iba deväť v súvislosti so štyrmi firmami, z ktorých iba tri podnety sa týkali konkrétnych praktík pri prezentačných a predajných akciách. Zvyšné boli len oznámenia o konaní akcie bez zverejnenia. Pre porovnanie, za celý rok 2013 inšpekcia evidovala viac ako 500 podnetov na 28 firiem. Pozitívnym signálom podľa riaditeľky inšpekcie je aj nasýtenosť trhu. Veľa ohlásených akcií sa totiž napokon z dôvodov nízkeho záujmu ruší.

Po novom majú totiž firmy, ktoré robia prezentačné a predajné akcie, povinnosť ich nahlasovať na SOI a až po ich zverejnení inšpekciou sa môžu uskutočniť. Aby sa tak stalo, musia splniť viacero zákonných požiadaviek. Na stránke SOI tak bolo zatiaľ zverejnených len 261 oznámení o konaní akcie, čo bola iba necelá tretina zo všetkých, ktoré boli inšpekcii doručené. Okrem toho aj v prípade konania akcie sa do komfortnejšej pozície dostali aj inšpektori SOI, ktorí sa na akcie dostanú anonymne. Pri týchto akciách priamo na mieste uložili od novembra 29 opatrení, ktorými zakázali pokračovanie, resp. zrušili konanie predajnej akcie.

Šéfka inšpekcie však priznáva, že „šmejdi“, ako sú títo predajcovia známi na verejnosti, sa snažia aj nové pravidlá obchádzať. Akcie napríklad presúvajú do rodín na takzvané domáce párty. V takomto prípade však Machútová upozorňuje, že spotrebiteľ stráca akúkoľvek zákonnú ochranu, vrátane možnosti odstúpenia od zmluvy. Predajcovia sa tiež pokúšajú tovar ponúkať napríklad vo forme uzavretej spoločnosti, kam sa inšpektori nedostanú a podobne. Z cenníkov, ktoré inšpekcia odobrala pri kontrole predajných akcií, sa však ukazuje jednoznačne vysoké navyšovanie cien, ktoré dosahuje často až vyše 300 %.

debata chyba
Viac na túto tému: #Šmejdi #podomový predaj #Slovenská obchodná inšpekcia