Nákupy v sobotu a v nedeľu? Istotou je hotovosť

Ak si zákazník objedná a následne bude chcieť cez internet zaplatiť lístok do divadla, čerstvé potraviny priamo domov alebo knihu, nasledujúcu sobotu a nedeľu to pri väčšine bánk nebude možné.

30.01.2014 12:55
nákup, eshop, internet, kreditka, notebook Foto:
Ilustračné foto.
debata

Obmedzenia platieb kartou, ktoré súvisia s prechodom bánk na nový systém, sa budú týkať približne 15 percent ľudí z celkového počtu zákazníkov, ktorí na nákupy vyhľadávajú radšej internetové obchody ako klasické kamenné predajne.

"Odstávka platenia cez internet spôsobí istý diskomfort pre zákazníkov, no stále majú aj iné možnosti platenia, ktoré sú aj viac ľuďmi využívané, " tvrdí Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod. Asociácia si vlani nechala vypracovať prieskum, podľa ktorého viac ako 70 percent zákazníkov internetových obchodov využíva služby kuriéra a platí pri prevzatí tovaru. Takmer polovica zákazníkov internetových obchodov využíva služby Slovenskej pošty. Viac ako štvrtina si zase volí na zaplatenie tovaru zásielkovú službu, a taký istý percentuálny podiel zákazníkov využíva osobný odber.

"Ľudia cez víkend zvyknú robievať väčšie nákupy, či už klasicky v predajniach alebo cez internet. Najsilnejším dňom pre obchodníkov býva piatok, keď ľudia nakupujú na viac dní dopredu. Vo veľkom sa teraz využíva aj internetový nákup čerstvých potravín, ktorý vám privezú priamo domov. Tu môžete buď zaplatiť on-line alebo platobnou kartou na mieste,“ vysvetľuje analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Po ohlásení bánk, že prechádzajú na nový systém bezhotovostných platieb v rámci EÚ, vznikli špekulácie, že počas prvého februárového víkendu nebude možné ani zaplatiť kartou za nákup v obchode. Platenie kartou však v prípade, že zákazník pri sebe nebude mať hotovosť, by nemalo byť obmedzené. „Od našej kooperujúcej banky sme nedostali žiadnu informáciu o odstávke či obmedzení platieb kartou alebo výberov z bankomatov, obmedzené majú byť niektoré služby v rámci internet bankingu, čo sa však netýka operácií našich zákazníkov,“ potvrdil hovorca Kauflandu Martin Gaertner. Obchody sú však pripravené na situáciu, ak by systém padol. „Ak nastane výpadok z tohto alebo aj iného dôvodu, napríklad výpadok internetového pripojenia, budú o tom zákazníci ihneď informovaní formou oznamu umiestnenom na viditeľnom mieste v predajni,“ hovorí Zuzana Klena Kostková, manažérka oblasti financií a controllingu dm drogerie markt.

Ako dodáva, ich pokladne umožňujú tzv. funkciu „parkovania účtenky“, ktorá umožňuje vyplatenie nákupu odložiť. „Vďaka tomu môžeme poskytnúť zákazníkom dostatok času na vyriešenie problému s hotovosťou a následne im odovzdáme nákup, ktorý ich počká pri pokladni. Ak sa zákazník rozhodne tovar ponechať v predajni, naše pracovníčky ho vyložia späť na miesto. Ide o štandardný postup, ktorý aplikujeme aj v bežné, ničím neobmedzené dni,“ dopĺňa Kostková. Podobný systém funguje aj v sietí predajní Tesco. „Už dlhý čas našim zákazníkom, ktorí si napríklad zabudnú hotovosť, vychádzame v ústrety tým, že ich nákup uložíme na centrum služieb zákazníkov, kde si ho môžu vyzdvihnúť,“ povedal Tomáš Ferenčák, PR manažér Tesca.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #banky #platobná karta #SEPA