Ako žiadať o náhradu škody pri stratenej batožine

Dopravca zodpovedá za vzniknutú škodu v prípade zničenia, straty alebo poškodenia batožiny vtedy, keď vznikla škoda kedykoľvek po zapísaní.

13.08.2013 09:50
batožina, letisko, cestovanie Foto:
Ilustračné foto.
debata

Dopravca zodpovedá aj za škodu spôsobenú omeškaním batožiny. Nie však vtedy, ak preukáže, že využil všetky opatrenia, ktoré mohli škode zabrániť.

Letecký dopravca je povinný pri zapisovaní informovať o podmienkach a limite zodpovednosti za prepravu batožiny. Pokiaľ sa tak nestane, alebo pokiaľ vás nebude informovať riadne, postupujte takto:

1. Ak je batožina stratená, mešká, je poškodená alebo úplne zničená, musí cestujúci čo najskôr podať písomnú reklamáciu leteckému dopravcovi. V prípade poškodenia zapísanej batožiny musí cestujúci podať písomnú reklamáciu ihneď po zistení škody a najneskôr do siedmich dní a v prípade omeškania najneskôr do 21 dní, v oboch prípadoch odo dňa, keď batožina bola alebo mala byť odovzdaná cestujúcemu. Inak nárok na náhradu škody zaniká.

2. Problematikou náhrad za stratenú či poškodenú batožinu (vrátane jej obsahu) sa zaoberá Dohovor o zjednotení niektorých pravidiel pre medzinárodnú leteckú dopravu, známy pod názvom Montrealský dohovor. Ten zodpovednosť dopravcu obmedzuje v prípade zničenia, straty, poškodenia alebo omeškania na sumu 1¤000 SDR XDR (práv osobitného čerpania) pre každého cestujúceho, čo je asi 0,865 eura/jed­notka.

3. Zákazník je povinný preukázať, ktoré veci sa mu stratili a akú mali hodnotu, najlepšie to preukážete dokladmi o kúpe, ale do úvahy pripadajú aj svedecké výpovede, čestné vyhlásenia a podobne.

4. Cestujúci môže využiť výhody vyššieho limitu zodpovednosti za batožinu, pokiaľ najneskôr pri zapisovaní batožiny vykoná zvláštne vyhlásenie a zaplatí príplatok.

5. Pokiaľ letecký dopravca, ktorý skutočne vykonáva let, nie je totožný s leteckým dopravcom uzatvárajúcim zmluvu, má cestujúci právo podať reklamáciu alebo vzniesť nárok na náhradu škody voči obom.

6. Dopravca nezodpovedá za situáciu, keď batožina alebo zásielka bola chybne zabalená, prepravu vykonala iná osoba ako dopravca alebo agenti pôsobiaci v leteckej doprave, za škody vzniknuté vlastnou chybou cestujúceho či kvalitou prepravovanej zásielky, škody vzniknuté vojnou alebo následkami ozbrojeného konfliktu a škody spôsobené zásahom úradného orgánu, vykonaného v súvislosti s príchodom, odchodom alebo tranzitom zásielky.

7. Zodpovednosť za škodu je potrebné uplatniť vždy písomne – v prípade poškodenia zapísanej batožiny najneskôr do siedmich dní a v prípade omeškania najneskôr do 21 dní, v oboch prípadoch odo dňa, keď batožina bola alebo mala byť odovzdaná cestujúcemu, inak nárok zaniká. To znamená, že po uplynutí týchto lehôt už nie je prípustné domáhať sa náhrady škody či podávať žalobu na príslušnom súde na náhradu.

8. Akékoľvek zmluvné ustanovenie, ktoré vyššie uvedenú zodpovednosť leteckého dopravcu za škodu obmedzuje alebo vylučuje, je neplatné. Dopravca však môže stanoviť vyšší limit zodpovednosti.

9. Akákoľvek súdna žaloba na náhradu škody po tom, čo cestujúci bezvýsledne uplatnil sťažnosť alebo nebol s jej vybavením spokojný, musí byť podaná do dvoch rokov odo dňa príletu lietadla alebo plánovaného príletu lietadla. Inak nárok na náhradu zanikne.

Žiadosť o náhradu škody vzniknutej stratením alebo poškodením batožiny v lietadle

Moje meno
Moja adresa (ulica, číslo, PSČ, mesto)
Môj telefón
Môj e-mail

Názov leteckej spoločnosti
Ulica leteckej spoločnosti
PSČ, mesto leteckej spoločnosti
(podľa údajov na zmluve či letenke)

V .............­......... dňa .............­.......

Vec: Uplatnenie zodpovednosti za škodu na prepravovanej batožine

Vážený .............­............., dňa ........….... som cestovala so svojou batožinou na trase New York – Praha (č. letu…..). Vzhľadom na to, že kufor nedorazil na letisko spolu so mnou, podala som písomnú reklamáciu a dopravca mi vystavil protokol o nedoručenej batožine. Môj kufor priletel do Prahy až teraz, t.¤j. o dva dni neskôr (kvôli zlému preloženiu), ale úplne zničený. Žiadam preto o uhradenie ceny kufra vo výške ……, pričom doklad o kúpe kufra prikladám v kópii v prílohe. Náhradu za škodu a ťažkosti, ktoré mi vznikli omeškaním príchodu batožiny, v tejto súvislosti neuplatňujem. Uvedenú sumu zašlite prosím ihneď, najneskôr do…..... v prospech môjho bežného účtu č. ………..

Ďakujem.

S pozdravom .............­.............­.............­...... (vlastnoručný podpis)

Prílohy:
Protokol o nedoručenej batožine (kópia)
Letenka (kópia)
Batožinový lístok (kópia)
Kópia dokladu o odovzdaní batožiny cestujúcemu zo dňa ….......... (kópia)

Zdroj: www.dtest.sk

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cestovanie #reklamácie