Ceny hovorov tento rok zlacnejú

Od štvrtka si všetci traja mobilní operátori budú účtovať oveľa menej peňazí za telefonovanie do ich sietí.

31.07.2013 12:54
telefonovanie, telefón, roaming, hovor, mobil Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

Telekomunikačný úrad totiž znižuje prepojovacie poplatky o 67 percent, čo znamená zlacnenie zhruba o dva centy na minútu. „Regulácia prepojovacích poplatkov a povinnosť prenositeľnosti čísla sú účinné nástroje pre podporu rozvoja konkurencie a znižovanie cien,“ zdôvodnil tento krok hovorca úradu Roman Vavro.

Zmena sa už pred spustením platnosti začala prejavovať v niektorých cenníkoch za služby. Podľa odborníka na telekomunikácie Filipa Hankera však hlavná vlna zlacnenia ešte len príde. „Tento krok určite ovplyvní predvianočné akcie, najmä počty minút v balíčkoch volaní do všetkých sietí či ponuky neobmedzených volaní,“ očakáva Hanker. Vlna vianočných akcií sa v predajniach operátorov zvyčajne začína už v septembri, výhodnosť ponúk sa postupne zvyšuje a kulminuje v decembri.

Každý člen slovenskej domácnosti podľa oficiálnych dát Štatistického úradu vlani zaplatil operátorom každý mesiac takmer 17 eur.

Ľudia si často operátora vyberajú aj na základe základných cien za minútu hovoru alebo za odoslanie SMS. Dvaja najstarší slovenskí operátori Telekom a Orange tieto ceny v minulosti znižovali už niekoľkokrát. Najmladší poskytovateľ mobilných služieb O2 pri populárnom programe ponúka rôzne dodatočné balíčky služieb, ktoré môžu služby zlacnieť. Základnú 13-centovú cenu za minútu volania však pri paušále Fér nemenil od jeho spustenia v septembri 2008. Pritom prepojovacie poplatky sa odvtedy znižovali každý rok. Či sa to teraz zmení, hovorkyňa Martina Jamrichová prezradiť nechce. „Vždy, samozrejme, postupujeme podľa platnej legislatívy. Navyše celoročne prinášame produkty a služby, ktoré koncovú cenu hovoru znižujú,“ vraví hovorkyňa O2.

Podobne sa vyjadril aj najväčší slovenský operátor, ktorý prevádzkuje sieť Telekom. "Prepojovací poplatok nie je jediným komponentom, z ktorého sa skladá cena hovoru. Ceny pre koncových zákazníkov dlhodobo klesajú hlavne vďaka zdravému konkurenčnému prostrediu v oblasti služieb mobilných i pevných sietí,“ zdôvodňuje Martin Vidan zo Slovak Telekomu.

Orange však podľa slov hovorcu zareagoval na aktuálne zníženie s predstihom. „Už pri našich nedávno predstavených programoch sme zohľadnili plánované zníženie prepojovacích poplatkov. Volania do všetkých sietí sme zlacnili na deväť centov,“ vyčísľuje zástupca Orangeu Peter Tóth.

Operátori sa môžu proti rozhodnutiu Telekomunikačného úradu odvolať. V súčasnosti nie je jasné, či to spravia. Napríklad Telekomu sa pravidlá nepáčia. „Na takúto výraznú reguláciu prepojovacích poplatkov v plne konkurenčnom prostredí nevidíme dôvod, avšak rešpektujeme ju,“ dodal zástupca operátora Martin Vidan. Okrem odvolania by operátori mohli proti rozhodnutiu podať aj žalobu.

Takto postupovali Orange a Telekom, keď zhruba pred dvoma rokmi žiadali o predĺženie licencie na poskytovanie služieb. Úrad im vyčíslil, že musia spolu zaplatiť takmer deväťdesiat miliónov eur. Výška poplatku bola stanovená aj z ich zisku.

V spore so Slovak Telekomom už Najvyšší súd rozhodol. Výpočet vrátil Telekomunikačnému úradu na vypracovanie. O argumentoch Orangeu zatiaľ sudcovia nerozhodli, podľa hovorcu úradu je konanie prerušené.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #mobil #mobilní operátori #telefonovanie