Pochybenia cestoviek narástli o desatinu

Problémy ľudí s cestovnými kanceláriami v tomto roku narastajú. Slovenská obchodná inšpekcia našla totiž za prvý polrok tohto roka o desať percent viac pochybení v cestovkách a cestovných agentúrach ako za rovnaké obdobie vlaňajška.

02.08.2011 20:00 , aktualizované: 03.08.2011 12:00
last minute, dovolenka Foto:
Ilustračné foto
debata

Medzi najčastejšie nedostatky patrí nedodržiavanie 30-dňovej lehoty na vybavenie reklamácie. Ale aj klamlivá reklama či klamanie spotrebiteľa.

„V súčasnosti ešte zájazdy prebiehajú. Najviac sťažností príde vždy v septembri a októbri,“ doplnila Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie. Za prvý polrok minulého roka našla inšpekcia chyby v 41 cestovných kanceláriách či agentúrach a v tomto roku ich do júna bolo 45. Dôvodom môže byť podľa Krkošovej aj to, že ľudia sú náročnejší na služby a skôr sa dožadujú nápravy škôd, ako to bolo v minulosti.

„Samozrejme, nikto nie je dokonalý. Nejaké problémy sa dajú vždy nájsť,“ zhodnotil Stanislav Macko, viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr. Dôvodom rastu pochybení môže byť podľa neho aj fakt, že tento rok bolo predaných viac zájazdov a obchodná inšpekcia spravila viac kontrol ako v minulom roku.

Kým za celý minulý rok vykonala 153 kontrol v cestovkách, za prvých šesť mesiacov tohto roka ich bolo 110. „Chyby pri reklamáciách, kde cestovné kancelárie napríklad nedodržiavajú lehotu vybavenia reklamácie, by sa však stávať nemali,“ doplnil Macko. Postihov od inšpekcie bolo za minulý rok spolu 55 a za tento polrok dostalo pokutu 22 cestovných agentúr či kancelárií. Celková výška sankcií dosiahla zatiaľ necelých 18-tisíc eur, kým za celý minulý rok to bolo takmer 54-tisíc eur.

Jedným z problémov, ktorý ľudí pri cestovných kanceláriách trápi, je aj neuvádzanie úplných cien v ponukách. Konečná suma za zájazd sa totiž neskôr ešte zvýši o viaceré príplatky. S návrhom zmeny už prišli poslanci z radov Obyčajných ľudí. Chcú upraviť zákon o reklame. „Chceli by sme dosiahnuť to, aby propagovaná cena zájazdov zodpovedala skutočným nákladom. Teda aj vrátane poplatkov,“ odôvodnil Jozef Viskupič, poslanec za Obyčajných ľudí. Parlament by sa mal novelou zaoberať v septembri.

Podľa Macka je uvádzanie základnej ceny v ponukách otázkou dlhoročnej praxe cestovných kancelárií. „Takto boli kancelárie aj ľudia zvyknutí. Pokiaľ sa zákon upraví, nebudú mať členovia asociácie problém uvádzať konečnú cenu,“ doplnil Macko z asociácie. Ďalšími nepríjemnosťami, s ktorými sa ľudia stretávajú, sú aj tie, že ponuka z katalógov nemusí zodpovedať realite. Napríklad, že v katalógu je z hotela sľubovaný výhľad na more. V skutočnosti je z izby pohľad na ulicu s kontajnermi. Alebo zodpovedať nemusí kvalita stravy.

„Takéto nedostatky by mali ľudia reklamovať hneď na mieste u delegáta cestovnej kancelárie. Po návrate domov z pokazenej dovolenky je už neskoro. Jedine v prípade, že kancelária pochybenie na mieste neodstráni,“ odporučil Miloš Lauko z Asociácie spotrebiteľov Slovenska.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba