Potravinový úpadok volá po mieri

Podiel slovenských potravín na vnútornom trhu z roka na rok klesá a vlani padol na samé dno. V obchodoch sa predáva len jedna tretina potravinárskych výrobkov pochádzajúcich od slovenských výrobcov. Zvyšné dve tretiny v sume 3,25 miliardy eur sú z dovozu. Tieto potraviny ešte pred desiatimi až pätnástimi rokmi vyrábali slovenskí roľníci a potravinári.

28.06.2011 13:56
nákup, supermarket, hypermarket, obchod,... Foto:
Len tretina výrobkov na pultoch s potravinami je slovenskej výroby.
debata

Údaj, ktorý včera zverejnila Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora, stavia situáciu v slovenskom potravinovom hospodárstve do ešte černejšieho svetla ako prieskum agentúry GfK zo začiatku júna tohto roku. Kým Gfk sa oprela o početné zastúpenie potravín na pultoch, agrárna komora dospela k dramatickým číslam, po porovnaní domácej výroby, vývozu a dovozu.

Za prepadom výroby prakticky všetkých druhov potravín, obzvlášť zeleniny, ovocia, ale aj všetkých druhov mäsa a mliečnych výrobkov, je podľa roľníckej a potravinárskej samosprávy agresívna politika obchodných reťazcov.

,,Teraz, keď Európu obchádza jeden potravinový škandál za druhým, obchodníci usilovne hľadajú slovenské potraviny. Často márne, pretože ich výrobu miestami úplne zničili dumpingovými dovozmi," konštatoval podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Dušan Janíček.

Obchodníkom sa takáto argumentácia nepáči. Vietor podľa Pavla Konštiaka, prezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu, nefúka ani tak od potravinárov ako od prvovýrobcov. Obchodníci nemôžu za to, že na Slovensku sú nižšie dotácie od národnej vlády ako v Rakúsku, alebo za to, že v Poľsku pomáha štát aj nižšími odvodmi, povedal Konštiak. Tvrdí, že sú to práve obchodníci, ktorí sa usilujú od roku 2009 upriamiť pozornosť spotrebiteľov na slovenské výrobky.

Kým v názore na príčiny úpadku sa farmári a potravinári s obchodníkmi rozchádzajú, zhodujú sa v tom, ako by mali zastaviť úpadok domácej výroby a zvýšiť podiel predaja slovenských potravín na pultoch všetkých reťazcov.

,,V tejto chvíli dáva spotrebiteľom do pozornosti slovenské potraviny hneď niekoľko kampaní. Myslíme si, že najlepšie by bolo všetky zjednotiť," hovorí podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Dušan Janíček. V tom mu dáva za pravdu aj Konštiak. Cesta k zjednoteniu roztrieštenej podpory predaja slovenských výrobkov nebude jednoduchá.

Ešte v deväťdesiatych rokoch začala Nadácia Slovak Gold udeľovať rovnomenné ocenenie pre kvalitné slovenské výrobky, medzi nimi aj potraviny. Počas svojho prvého pôsobenia vo funkcii zaviedol minister pôdohospodárstva Značku kvality pre špičkové potraviny a napokon prišli s iniciatívou tri obchodné reťazce propagujúce Kvalitu z našich regiónov.

,,Je najvyšší čas sústrediť prostriedky. Nemali by z nich profitovať reklamné agentúry, ale mali by slúžiť skutočne silnej a dobre premyslenej podpore predaja slovenských výrobkov," povedal Konštiak.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba