Ako vymeniť mobilného operátora

Zmluvu s mobilnými operátormi ľudia často uzatvoria bez toho, aby si ju poriadne preštudovali. Výsledkom potom býva nespokojnosť a neraz aj prekvapenie z toho, na čo vlastne pristúpili. Je preto veľmi dôležité zmluvu si vopred dôkladne prečítať a oboznámiť sa so všeobecnými podmienkami služby a tarifou.

04.08.2010 06:30 , aktualizované: 15:31
mobil, telefón, telefonovanie, roaming Foto:
Spotrebiteľ si musí pred uzatvorením zmluvy s mobilným operátorom rozmyslieť, či sa chce zaviazať používať službu na určitý čas, alebo si ponechá možnosť ľahko ju vypovedať.
debata

Zákazník by si mal vždy dôkladne zvážiť, či sa chce zmluvne zaviazať využívať službu po určitý čas, pretože jej vypovedanie je komplikované. Mobilní operátori rozlišujú dva typy zmluvného vzťahu – s viazanosťou a bez viazanosti. V prípade uzatvorenia zmluvy na dobu neurčitú, teda bez viazanosti, má spotrebiteľ (resp. užívateľ telefónnej linky) dlhodobú istotu, že zmluvu je možné ukončiť len v prípade splnenia zákonných alebo v zmluve dohodnutých podmienok. V praxi to znamená, že ak mu vyhovujú zmluvné podmienky a predpokladá, že bude dlhodobo užívať mobilné telefónne pripojenie u rovnakého mobilného operátora, je uzatvorenie zmluvy na dobu neurčitú pre spotrebiteľa najvýhodnejším riešením. Odpadajú starosti s predlžovaním či znovuuzatváraním zmluvy. Veľkou výhodou je, že zmluvu na dobu neurčitú môže jednostranne ukončiť kedykoľvek podaním výpovede z akéhokoľvek dôvodu alebo aj bez udania dôvodu.

Pri uzatvorení zmluvy na dobu určitú má spotrebiteľ (resp. užívateľ telefónnej linky) istotu, že jej platnosť vyprší uplynutím dohodnutej doby. Tento typ zmluvy je vhodný pre tých užívateľov, ktorí ju chcú uzatvoriť na presne vymedzený čas. Pri jej uzatváraní si treba poriadne preštudovať spôsob ukončenia, keďže za predčasné ukončenie viazanosti je pokuta. Jej výška závisí od viacerých faktorov, napríklad od poskytnutej zľavy z ceny telefónu.

Od budúceho roka budú zákazníci mobilných operátorov chránení viac. Začne totiž platiť telekomunikačný balíček, ktorý prijal Európsky parlament už v roku 2008. Na jeho základe sa posilnia práva používateľov telefonických služieb a užívateľov internetu a rozšíri sa hospodárska súťaž medzi telekomunikačnými spoločnosťami. Podľa novej smernice napríklad maximálna dĺžka zmluvy pre spotrebiteľov nesmie prekročiť 24 mesiacov a používatelia musia mať možnosť uzavrieť zmluvu aj na 12 mesiacov. Okrem toho, číslo sa bude musieť preniesť tak rýchlo, ako je to možné. Nový operátor musí vo všetkých prípadoch nové číslo aktivovať v rámci jedného pracovného dňa, v ktorom bola uzavretá dohoda o zmene poskytovateľa.

Členské štáty navyše musia prijať opatrenia, ktoré zabránia zmene poskytovateľa proti vôli spotrebiteľa, pretože mnohí používatelia sa stali obeťami tohto protiprávneho postupu označovaného anglickým slovom „slamming“. Operátorom, ktorí budú obvinení z tohto postupu, alebo tým, ktorí nedodržia lehotu prenositeľnosti, bude možné vyrubiť pokutu.

debata chyba