Bratislavčania majú radi celozrnné kaizerky, východniari chlieb

Povedz mi, aké pečivo ješ a ja ti poviem, z ktorej časti Slovenska si. Platí to o Slovákoch a ich zvykoch pri nakupovaní pečiva. Podľa pekárov má totiž každý kraj Slovenska vlastný druh pečiva, ktoré si ľudia obľúbili.

06.03.2010 07:40
chlieb - cereálie - pečivo Foto:
Ľudia, ktorí boli zvyknutí na chrumkavé pečivo, budú podľa obchodníkov sklamaní.
debata

„Na prvom mieste na celom Slovensku sú klasické rožky. To je slovenský výrobok, ktorý sa nedá nahradiť ničím. Kupujú ho mladí aj starí,“ hovorí Jaroslav Polák, zástupca riaditeľa v bratislavskej Hypernove.

Podobne ako aj iné veľké reťazce majú v predajniach vlastné pekárne. V obchode v bratislavskom Avione jeho dvanásť zamestnancov ráno od šiestej pečie pre ľudí približne 17 druhov pečiva. Denne sa pritom predá v ich predajni v hlavnom meste približne 17-tisíc kusov pečiva.

„Bratislavčania majú hneď po rožkoch najradšej cereálne pečivo, najmä kaizerky. Na východnom Slovensku zase veľmi letí akýkoľvek chlieb,“ dodal. Ak sa bude musieť po novom predávať pečivo iba zabalené, mnohí ľudia budú podľa neho sklamaní. „Sú ľudia, ktorí vyslovene chodia po čerstvé a teplé slaninové rožky či pletenky, ktoré chcú chrumkavé. Ak budú zabalené už vopred, nebudú také lákavé,“ dodal Polák. Niektorí ľudia majú pritom podľa neho radi rožky na kope. Veľké predajne, ktoré budú chcieť uchovať nezabalené pečivo priamo z pece, budú musieť na to vyčleniť pult a výrobky dať baliť predavačke.

Nové pravidlá, predaj nezabalených pekárskych výrobkov len cez pult, ktoré chce zaviesť minister pôdohospodárstva, však neprekážajú malým pekárom. „Nie je to nezmysel, ale cesta ku kvalite. Mám šesť predajní a vo všetkých balí pečivo či chlieb predavačka. Nakupujúci si to totiž tak želajú. A to ponúkam vyše 120 pečivových výrobkov. Aj keď sú drahšie ako tie, čo sú v hypermarketoch,“ vysvetľuje pezinských pekár Vojtech Gottschall.

Tvrdí, že preteky o to, aby rožok bol čo najlacnejší, doviedli ľudí k tomu, že nakupujú pečivo nasypané a dochytané na kope. „Mojich 42 ľudí každý večer od šiestej večer nastupuje do nočnej šichty a verí, že ľudia chcú slušný a kultúrny predaj,“ doplnil Gottschall. Nové pravidlá podľa neho nebudú prekážať malým predajniam, v nich tak či tak balí pečivo predavačka. Problém to bude pre hypermarkety, kde si ľudia sami vyberali tieto výrobky.

debata chyba