Poisťovňa chce odo mňa peniaze, aj keď som zrušila poistku

Dňa 17. 10. 2012 som uzatvorila v poisťovni Allianz poistenie domu. Následne 19. 10. 2012 som ho zrušila, pretože sa manželovi zdalo nevýhodné.

28.11.2012 09:32
exekútor, faktúra, banka, klient, pobočka,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (7)

V pobočke poisťovne mi vystavili papier o zrušení. Pracovníčka, ktorá ju so mnou uzatvorila, ju aj zrušila. Pri uzatvorení bola poistka platná až od ďalšieho dňa, tak som predpokladala, že sa poistenie od nasledujúceho dňa 20. 10. 2012 aj zruší. Dňa 27. 10. 2012 mi ale prišla poistná zmluva, ako keby som ju nezrušila. Až keď sme do poisťovne volali, tak ju zrušili.

Potom poslali papiere, že 29. 10. 2012 zrušili poistnú zmluvu, ale že poistenie trvalo od 18. 10. do 29. 10. 2012, preto máme za toto obdobie zaplatiť sumu 4,64 eura. Môžu si poisťovne ľubovoľne určiť dátum zrušenia? V systéme museli mať už na druhý deň zrušenie zmluvy. Keďže mi nedali vedieť, že poistenie trvá, uzatvorili sme 22. 10. 2012 novú poistnú zmluvu s inou poisťovňou. Anna Cvíčelová, Kľačany

Odpoveď:

Klientka uzavrela návrh na poistenie nehnuteľnosti 16. 10. 2012, pričom účinnosť poistnej zmluvy bola od 00.00 hodiny nasledujúceho dňa, teda od 17. 10. 2012. Klientka svojím podpisom potvrdila súhlas s uzavretím návrhu na poistnú zmluvu, ktorá sa riadi príslušnými ustanoveniami Občianskeho zákonníka, ako aj príslušnými Všeobecnými poistnými podmienkami. (Obidve zmluvné strany, teda poisťovateľ aj poistený sa preto pri spravovaní uzavretej poistnej zmluvy musia riadiť týmito právnymi predpismi.)

Napriek tomu, že klientka požiadala o zrušenie poistnej zmluvy, bola poisťovňa povinná po spracovaní návrhu v informačnom systéme poslať klientke „poistku" ako doklad o tom, že návrh na uzavretie poistnej zmluvy bol prijatý a je platný s účinnosťou od 17. 10. 2012. Na tom nič nemení ani fakt, že klientka požiadala o zrušenie poistnej zmluvy, pričom táto žiadosť bola do poisťovne doručená 19. 10. 2012.

Podľa § 800 ods. 2 Občianskeho zákonníka poistenie môže vypovedať každý z účastníkov do 2 mesiacov po uzavretí poistnej zmluvy. Výpovedná lehota je osemdňová; jej uplynutím poistenie zanikne. To znamená, že od 20. 10. 2012 začala plynúť pre dané poistenie 8-dňová výpovedná lehota, ktorej koniec pripadol na 27. 10. 2012 (sobota). Podľa § 122 ods. 3 Občianskeho zákonníka, ak posledný deň lehoty pripadne na sobotu, nedeľu alebo sviatok, je posledným dňom lehoty nasledujúci pracovný deň. Koniec 8-dňovej výpovednej lehoty, a teda aj koniec poistenia, nastal 29. 10. 2012. Za obdobie od 17. do 29. 10. 2012, kedy napriek výpovedi bolo poistenie platné, prináleží poisťovateľovi alikvotná časť poistného (§ 803 ods. 1 Občianskeho zákonníka).

V tomto prípade teda nedošlo zo strany poisťovateľa k svojvoľnému a ľubovoľnému určeniu dátumu konca poistenia. Postupoval v zmysle platných právnych predpisov, ktorých účelom je chrániť práva obidvoch zmluvných strán – v období platnosti poistenia je poisťovateľ povinný v prípade vzniku poistnej udalosti poskytnúť poistné plnenie a poistený je povinný zaplatiť do zániku poistenia príslušnú výšku poistného.

Odpovedala: Lucia Muthová, hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba