Často netreba ani meniť poisťovňu. Postačí podať výpoveď a ihneď uzatvoriť novú zmluvu v tej istej poisťovni. „Vlani som pri vychádzaní z parkoviska narazil do auta predo mnou. Keď mi poisťovňa chcela zdražiť poistku, zrušil som zmluvu. Potom som si porovnával, kde sa môžem poistiť najlacnejšie a vyšlo mi, že najmenej zaplatím v pôvodnej poisťovni. Keď som uzatváral novú zmluvu, vôbec nehľadeli na to, že som spôsobil nehodu,“ vraví Marek z Bratislavy. Ak by však zmluvu nevypovedal a neuzatvoril novú, priplatil by si.
Podobne to funguje vo viacerých poisťovniach. Systém bonusov a malusov väčšina z nich používa len spolovice. Za jazdenie bez nehody síce ponúkajú zvýhodnenia v porovnaní so základnou cenou poistky, no motoristom, ktorí spôsobia nehodu, viac nenaúčtujú.
„Poisťovňa Kooperativa neuplatňuje systém malusu, to znamená, že klienta neznevýhodňujeme v prípade poistnej udalosti v minulom období,“ povedala Katarína Vargová z poisťovne Kooperativa. Podobné odpovede prišli aj z ďalších poisťovní.
Najväčšie rozdiely v cene poistky medzi šoférom, ktorý spôsobil haváriu a ktorý jazdí bez nehody, sú v Generteli. „Ako prvá poisťovňa na Slovensku sme začali striktne uplatňovať takzvaný systém Bonus-Malus, čiže systém zliav a prirážok. Ním sa snažíme odmeňovať nižšími cenami zodpovedných vodičov jazdiacich bez nehôd,“ tvrdí hovorca poisťovne Genertel Marek Michlík. Vodiči, ktorí spôsobia dopravnú nehodu, preto musia počítať s výrazne vyššou cenou poistného. Napríklad 35-ročný človek, ktorý v tomto roku spôsobil nehodu, zaplatí za poistenie Škody Fabia s 1,2-litrovým motorom ročné poistné 418 eur. Oproti tomu 45-ročný muž, ktorý za posledných päť rokov žiadnu haváriu nezavinil, zaplatí 69 eur. Kým pri vodičovi s nehodou ide o najdrahšiu poistku spomedzi všetkých poisťovní, vodič bez nehody dostane v Generteli druhú najlacnejšiu ponuku.