Poistenie firmu neochránilo pred zaplatením škody za nehodu

Aj malá nepozornosť pri nahlásení nehody môže vyjsť majiteľa auta na tisíce eur. Poisťovne si totiž môžu za nenahlásenie poistnej udalosti dať od vinníka zaplatiť celú výšku škody. Podobnú skúsenosť má slovenská firma, ktorej pracovník spôsobil menšiu nehodu v Rakúsku a nahlásila ju cez internet. Poisťovňa však hlásenie nedostala a od firmy vymáha celú škodu vyše štyritisíc eur.

25.06.2012 12:05
havária, nehoda, pzp Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

„V etickej rovine je určite nekorektné, ak si niekto platí povinné zmluvné poistenie a následne pre urobenie jednej chyby musí zaplatiť celú dopravnú nehodu. Na druhej strane majiteľka firmy si mala určite overiť, či prišlo hlásenie do poisťovne,“ myslí si Miroslav Tulák, výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov. Zamestnanec firmy M–T–M Ba mal nehodu v septembri 2009, keď si pri vychádzaní z parkoviska nevšimol vodičku mopedu a narazil do nej. Ošetrenie vodičky spolu s opravou jej motocykla stálo viac ako štyritisíc eur. Bratislavská firma mala povinné zmluvné poistenie uzatvorené v Allianz – Slovenskej poisťovni.

„Majiteľka firmy nahlásila škodovú udalosť prostredníctvom online formuláru na internetovej stránke poisťovne,“ povedal právnik Andrej Mráz, zastupujúci spoločnosť M–T–M Ba. Konateľka firmy tým považovala nahlásenie dopravnej nehody poisťovni za vybavené. Lenže poisťovňa Allianz tvrdí, že žiadne hlásenie o nehode neprišlo, a tak si vyplatenie celej škody začala vymáhať od firmy.

Poisťovňa sa odvoláva na zákon, ktorý jej to umožňuje bez ohľadu na primeranosť sankcie. „V zmysle zákona má poisťovateľ proti poistníkovi nárok na náhradu poistného plnenia alebo jeho časti, ktoré za neho vyplatil z dôvodu škody spôsobenej prevádzkou motorového vozidla, ak poistník spôsobil škodu motorovým vozidlom a bez dôvodov hodných osobitého zreteľa písomne neoznámil poisťovateľovi vznik škodovej udalosti,“ vysvetlil Gabriel Tóth z Allianz – SP. Podľa zákona je totiž poistený povinný nahlásiť poisťovni vznik škody do 15 dní, ak vznikla na území Slovenska, a do 30 dní, ak sa dopravná nehoda stala v zahraničí. Prvostupňový súd rozhodolv prospech poisťovne, a tak spoločnosť M–T–M Ba musí zaplatiť celú škodu vo výške 4 028 eur plus úroky z omeškania 60,04 eura a náhradu trov konania 241,50 eura.

Online formulár o hlásení dopravnej nehody vyplnil skúšobne aj denník Pravda a obratom od poisťovne Allianz prišla odpoveď: „Vážený klient, obdržali sme Vaše hlásenie škodovej udalosti. Pracovník likvidácie si s Vami dohodne presný termín, čas a miesto obhliadky, prípadne ďalší postup pri likvidovaní poistnej udalosti.“

„Netvrdím, že k určitému pochybeniu neprišlo aj zo strany majiteľky, keďže neoverovala, či poisťovňa hlásenie o škode naozaj dostala. No samotná Allianz sa o poistnej udalosti dozvedala od poisťovne poškodeného a následne vyplatila poistné plnenie. Ak by mali formulár od nášho klienta, urobili by presne to isté. Čiže konaním nášho klienta poisťovni nevznikla škoda ani cent,“ dodal Mráz.

Podľa dopravného analytika treba za rozhodovaním poisťovne vidieť čisto ekonomický kalkul. „Ak by išlo o veľkého zákazníka, odchodom ktorého by poisťovňa stratila, zrejme by nepožadovala zaplatenie celej dopravnej nehody. Dnes je však taká doba, že pre všetky firmy, a teda i poisťovne, je dôležité každé euro,“ povedal Jozef Drahovský.

Podobne zaplatenie škody v prípade nenahlásenia nehody požadujú aj ďalšie poisťovne. „V záujme každého je teda pri komunikácii cez internet overiť si, či naozaj prišlo k doručeniu hlásenia o dopravnej nehode,“ upozornil Drahovský.

1 debata chyba