Poisťovne nie vždy preplatia celú haváriu

Pre neopatrnú jazdu vodičov poisťovne každý rok riešia približne 120-tisíc havárií. Majitelia automobilov, ktorí mali tú smolu, že do nich niekto nabúral, nie vždy dostanú preplatené všetky náklady spojené s haváriou.

07.10.2013 12:01
nehoda, havária, auto, pzp, povinné zmluvné... Foto:
Ilustračné foto.
debata (7)

Poisťovne totiž stopercentne preplácajú len služby spoločností dohodnutých v povinnom zmluvnom poistení. Využívaním služieb takzvaných lovcov dopravných nehôd tak ľudia zbytočne prichádzajú o peniaze.

„Klientku poisťovne s veľkou škodou na zdraví navštívil zástupca odškodňovacej firmy v mieste bydliska, klopal na dvere a ponúkal jej služby. Keďže mu neotvorila, v schránke nechal vizitku a informoval ju, že za vybavenie škody na zdraví bude platiť 30 percent z vymoženej náhrady škody,“ povedala Jozefína Žáková, generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní. Spomínaná firma nešťastnú vodičku oslovila hneď po havárií. Tá v strese podpísala plnú moc spoločne so zmluvou o postúpení pohľadávky, čím dala firme voľné ruky na vybavenie celej dopravnej nehody, vrátane odškodnenia za utrpené úrazy.

Takzvaní lovci dopravných nehôd sa vždy zameriavajú len na poškodených vodičov. Následne si svoje služby nechávajú preplatiť z poistky šoféra spôsobiaceho dopravnú nehodu. „Problémom je, že pri priamom vybavovaní nárokov s poisťovňou klient dostáva 100 percent plnenia, na ktoré má nárok, pričom pri využití služieb lovcov nehôd musí za túto službu uhradiť dohodnutú províziu, ktorá predstavuje niekedy až 30 percent z plnenia poisťovne,“ upozornil Imrich Fekete, výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Lovci dopravných nehôd sa poškodeným vodičom snažia zabezpečiť služby ako vymáhanie škôd na zdraví, odtiahnutie poškodených vozidiel, poskytnutie náhradného automobilu a opravu v spriaznených servisoch.

„Väčšina lovcov dopravných nehôd sú seriózni podnikatelia a problémy sú len s časťou z nich. Ak napríklad menej poctivá odťahová služba nechá nabúraný automobil opraviť v neautorizovanom servise, tak sa vozidlu automaticky skončila záruka,“ povedal Miroslav Doležal, generálny riaditeľ Mondial Assistance. Táto spoločnosť podniká už 15 rokov na Slovensku i v Českej republike v oblasti asistenčných služieb. Vodiči, ktorí sa chcú vyhnúť zbytočným starostiam, by tak po dopravnej nehode mali volať na telefónne číslo uvedené v zmluve o povinnom zmluvnom poistení. „Autorizovaná odťahová služba nebude od vodiča na mieste dopravnej nehody žiadať podpísať splnomocnenie, lebo všetko potrebné je už dohodnuté v povinnom zmluvnom poistení,“ priblížil Doležal.

Na druhej strane, príliš silná regulácia odťahových služieb by mohla viesť k zníženiu konkurencie a následnému zdražovaniu asistenčných služieb zo strany poisťovní. Štát by situáciu mohol vyriešiť zákazom podpisovania zmlúv hneď po uskutočnení dopravnej nehody, obmedzením odvozu automobilu do neautorizovaných servisov bez vedomia majitelia, alebo stanovením rovnakých poplatkov za asistenčné služby pre autorizované aj neautorizované spoločnosti.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #lovci nehôd #povinné zmluvné poistenie