Väčšina ľudí jazdí bez havarijnej poistky

Viac ako dve tretiny vodičov nemajú na svoje auto uzatvorené havarijné poistenie.

20.01.2012 22:05
doprava, autá, pzp, poistenie Foto:
Ilustračné foto
debata (46)

Tento druh poistenia teda má podľa on-line poisťovne Genertel perspektívu rastu, avšak v inej podobe. „Veríme, že správnou cestou je vytvorenie nového trhu poistenia vozidiel. Súčasná ekonomická situácia otvára priestor pre nové produkty zodpovedajúce súčasnému stavu domácností,“ povedal riaditeľ poisťovne Genertel Miroslav Chovan. Hlavným faktorom rastu havarijného poistenia bude podľa ČSOB Poisťovne predaj nových vozidiel. „Vývoj havarijného poistenia môže taktiež ovplyvniť postoj vodičov k možným rizikám a zároveň priemerný vek vozidiel v Slovenskej republike,“ povedala hovorkyňa ČSOB Andrea Király.

Pri kupovaní nového alebo ojazdeného vozidla v hotovosti nie je povinnosťou uzatvoriť si aj havarijné poistenie. Podľa poisťovní je pravdepodobné, že keby lízingové spoločnosti nepodmieňovali kúpu áut havarijným poistením, počet havarijne nepoistených vodičov by ešte viac stúpol. „Je totiž mnoho ľudí, ktorí volia radšej vysoké riziko hradenia škody z vlastných peňazí, ako by mali platiť poistné,“ povedal Chovan. Podľa ČSOB Poisťovne by sa to však vo väčšej miere týkalo skôr ojazdených vozidiel, ktoré by ľudia kupovali bez havarijného poistenia.

Otázka, ktorú si ľudia podľa Chovana kladú je, „prečo ja, ktorý mám päťročné auto, mám platiť poistku rovnako vysokú, ako niekto, kto má nové auto?“ Ľudia si uvedomujú, že hodnota vozidla je nižšia vplyvom opotrebenia a tak aj hodnota, ktorú poisťovňa v konečnom dôsledku vyplatí, je nižšia. „Majú pocit neprimeranosti. Čiastočne s klientmi súhlasím,“ pokračoval Chovan. Klient nemá podľa Chovana dôvod rozumieť poistnej matematike a keď je produkt postavený pre neho nelogicky, alebo nemá dostatok peňazí na jeho platenie, stráca o neho záujem. Zlá finančná situácia mnohých rodín a firiem vyvoláva tlak na obmedzovanie sa iba na skutočne dôležité výdavky.

Ako uviedol marketingový špecialista Wüstenrot poisťovne Šimon Kollár, zatiaľ čo napríklad pri povinnom zmluvnom poistení sa vyčísľuje amortizácia a tá je odpočítaná z ceny použitých nových náhradných dielov, pri poistnej udalosti hradenej z havarijného poistenia sa náhradné diely hradia v nových cenách. Ďalším dôvodom pre nízky záujem o havarijné poistenie podľa Chovana je aj fakt, že súčasné nastavenie trhu umožňuje kryť cez povinné zmluvné poistenie aj také škody, ktoré boli doménou havarijného poistenia. Keďže sa na trhu iba vlažne uplatňuje pri zákonnom poistení malus, pôsobí to pre klienta ešte silnejšie v neprospech klasického havarijného poistenia.

„Vekový strop“, dokedy sa vozidlo finančne oplatí havarijne poistiť, záleží podľa Andrey Király aj od značky a modelu vozidla. Podľa nej je to je však približne desať rokov. Rovnako tomu je aj vo Wüstenrot poisťovni. „V prípade havarijného poistenia poisťujeme motorové vozidlá, ktorých vek nepresiahol desať rokov,“ skonštatoval Kollár. Pri dvadsaťročnom vozidle (nie veterán) už má väčšinou podľa Chovana zmysel uvažovať o tzv. samopoistení, teda krytí škôd z vlastných peňazí alebo sa poobzerať po novom druhu poistenia zodpovedajúcemu veku vozidla a ďalším podmienkam jeho prevádzky.

46 debata chyba