Na cestách pribúda áut bez povinného poistenia

Bez povinného zmluvného poistenia jazdí na Slovensku asi 130- až 150-tisíc áut. Ich počet každý rok stúpa. Nájdu sa motoristi, ktorí zákon takto porušujú už niekoľko rokov. Účinná zbraň proti nim stále chýba. Na rozdiel od viacerých zahraničných krajín sú naše pokuty nízke a na kontrolu niet dosť ľudí.

03.05.2010 07:50
búračka, nehoda, auto, pzp, poistenie Foto:
Na Slovensku jazdí bez povinného zmluvného poistenia asi šesť percent áut. Pri havárii zaplatí škodu za neplatiča garančný fond poisťovní, do ktorého prichádzajú peniaze od riadnych platičov.
debata

„Vymáhateľnosť zákona je slabá. Zatiaľ necítime, že by rástla poistenosť vozidiel. Naopak, ako sa zvyšuje počet registrovaných áut, rastie aj počet tých nepoistených,“ hovorí Imrich Fekete, riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Systém podľa neho nie je dobre nastavený a je nespravodlivý voči tým, ktorí si povinné poistenie platia. Prispievajú totiž do garančného fondu poisťovní, odkiaľ sa platia škody spôsobené tými, čo poistenie nemajú.

Úrady na riešenie neplatičov poistného majú iba dva roky, potom sú prípady premlčané. Úradníkov je však veľmi málo. V Bratislave teraz evidujú vyše 40.250 vozidiel bez uzavretej poistky. Vlani ich bolo zhruba 50-tisíc, z čoho skontrolovali len 361 držiteľov. „Sme tu na to iba traja,“ posťažovali sa úradníci.

Kontrola neplatičov povinného poistenia je založená na porovnaní dvoch databáz. Slovenská kancelária poisťovateľov podľa zákona vedie register všetkých poistných zmlúv, ktoré im zasielajú jednotlivé poisťovne. Potom ich porovná so zoznamom všetkých registrovaných vozidiel od ministerstva vnútra. Ku každému autu by sa mala nájsť poistná zmluva. Ak chýba, systém nesúlad odhalí. Údaje o držiteľoch, ktorí nemajú poistené auto, kancelária zašle obvodným úradom.

Neplatenie povinnej poistky sa berie ako správny delikt. Obvodné úrady každý podnet preskúmajú. Majiteľa auta vyzvú, aby doložil, že zákon neporušil. Teda že poistku platí alebo auto predal, prípadne ho vyradili z evidencie. Ak to nedokáže, úrad mu uloží pokutu od 16,60 do 3.319 eur. Keď ju neuhradí, dostane sa k slovu exekútor.

„Pokutu dávame vo výške poistenia plus nejakých desať percent. Zohľadňuje sa i doba, za ktorú držiteľ neplatil, a závažnosť – či sa napríklad medzitým nestala škodová udalosť,“ informovali Pravdu pracovníci Okresného úradu v Bratislave. Vlani udelili 121 pokút v celkovej výške 30.192 eur. Maximálnu pokutu ešte nedali nikomu. „Riešili sme prípad kamióna, ktorý nebol dva roky poistený. Keďže poistenie takého ťahača vyjde na 1.300 až 2.000 eur ročne, pokuta bola vysoká.“

Chyba je v systéme. V Rakúsku je kontrola oveľa účinnejšia, pretože namiesto úradníkov riešia neplatičov policajti. V severských štátoch Európy alebo v Českej republike sú zase vyššie pokuty. Neplatiči musia uhradiť sankčný poplatok za každý deň bez poistenia, ktorý sa ešte navýši. Pre vodičov je tak výhodnejšie poistenie hradiť, ako platiť dvakrát. „Česi prijali úpravu iba minulý rok a poistenosť sa hneď zvýšila o štyri percentá, hoci počet registrovaných áut narástol iba o 0,7 percenta,“ porovnal Fekete.

Počet vozidiel bez poistky podľa neho možno len odhadovať, pretože registre nie sú celkom presné. Jedno je však isté. Motoristov bez povinného poistenia pribúda. Pred dvoma rokmi predstavovali asi 3,7 percenta všetkých vozidiel, teda približne 60– až 80-tisíc áut. Dnes je to už okolo šesť percent.

debata chyba