Obchody tajne nazerajú ľuďom do chladničiek

Špeciálna kartička s prísľubom zľavy umožňuje obchodníkom preskúmať nákupné vozíky státisícov "verných spotrebiteľov". Obchodníci dokážu cez vernostné programy zistiť, čo ľudia najradšej jedia, akým mydlom sa umývajú, prípadne aký prášok uprednostňujú pri praní.

31.08.2010 09:18
nakupovanie, nákup, potraviny, mäso, inflácia,... Foto:
Prostredníctvom špeciálnych kartičiek obchodníci sledujú tisíce nakupujúcich a monitorujú, na čo najčastejšie míňajú peniaze.
debata

Takéto kartičky využíva napríklad Tesco, ktoré verným spotrebiteľom dáva väčšie zľavy ako príležitostným nakupujúcim. Naopak, napríklad Kaufland uznáva radšej plošné zľavy pre všetkých.

Vernostné kartičky si ľudia berú často bez toho, aby vedeli, že predajca bude sledovať obsah ich vozíka. „Spotrebiteľ zapojením sa do vernostného programu dáva obchodníkovi súhlas, aby sledoval jeho spotrebu. Napríklad obchodný reťazec Tesco prichádza s vernostnými výhodami, aby spoznal nakupujúcich, zaviazal si ich vernosťou a na základe získaných informácií určoval zľavy a akcie,“ povedal Ladislav Csengeri, analytik zo spoločnosti na prieskum trhu GfK.

Predajcovia pritom ľudí pri registrácii do vernostných programov lákajú na špeciálne zľavy. Čím viac v ich predajniach nakupujú, tým väčšie zľavy nakoniec cez špeciálne poukážky či akcie získavajú a reťazce majú viac podkladov, ktoré výrobky sa oplatí dať do letákov a akcií. Odvolávajú sa na snahu vyjsť nakupujúcim v ústrety a zaplniť regály tým, čo ľudia očakávajú.

Obchodníci tak sledujú tisíce nakupujúcich a monitorujú, na čo najčastejšie míňajú peniaze. „Cez klubové karty môžeme zistiť, o čo majú nakupujúci záujem, a tomu prispôsobiť aj sortiment výrobkov,“ potvrdila Oľga Hrnčiarová, hovorkyňa Tesco.

Len Tesco týmto spôsobom pozoruje majiteľov vyše 800– tisíc vernostných kartičiek. Spotrebu ľudí rovnako monitorujú aj Billa či Coop Jednota. Informácie o šampónoch či toaletnom papieri zas cez špeciálne vernostné programy spracúva dm drogerie markt. „Cez vernostný program poznáme históriu nákupného koša všetkých nakupujúcich, ktorí sú členmi programu. V prípade potreby tak vieme zistiť štruktúru nákupov, ako aj výrobky, ktoré spotrebitelia radi kupujú,“ povedala Nicol Noseková, vedúca marketingu dm drogerie markt. Sieť drogérií sleduje nákupy a ponúka zľavy vyše 380–tisíc ľuďom.

Niektorí obchodníci sa však s vernostnými programami nestotožňujú a tvrdia, že spravodlivejšie sú klasické zľavy. „Zastávame názor, že súčasná forma a pravidlá programov nie sú pre nakupujúcich žiadnym prínosom ani výhodou. Spotrebiteľ v podstate dostáva naspäť to, čo si predtým pri nákupoch priplatil,“ domnieva sa Martin Gärtner, hovorca Kaufland Slovenská republika.

Okrem Kauflandu tradičné zľavy uprednostňujú aj Carrefour, Hypernova či Albert. Výhodnejšie sú podľa nich pre ľudí skôr 50–percentné zľavy bez zbytočného zbierania bodov. „Máme špeciálne akcie napríklad pre seniorov, ktorí vo vybraných dňoch dostávajú zľavy. Alebo krátkodobé zbieranie bodov, na ktoré sa následne uplatňujú zľavy. Spolu s pravidelnými akciami ich uprednostňujeme pred rozšírenými dlhodobými vernostnými programami,“ tvrdí Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa Aholdu, prevádzkujúceho spomínané obchodné reťazce.

debata chyba