Živnostníkov čaká od júla povinná elektronická komunikácia

Živnostníci dávali v tomto roku papierové daňové priznania naposledy. Od 1. júla 2018 musia aj oni komunikovať s daňovými úradmi už len elektronicky.

29.05.2018 10:18
zamestnanec, pracovník, počítač, živnostník Foto:
Ilustračné foto.
debata

Väčšina samostatne zárobkovo činných osôb túto zmenu pocíti až začiatkom budúceho roku, keď budú podávať daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2018, prípadne daňové priznanie k dani z motorových vozidiel. Povinná elektronická komunikácia sa týka všetkých fyzických osôb – podnikateľov, ktorí sú registrovaní pre daň z príjmov. Ide predovšetkým o živnostníkov, farmárov či finančných poradcov.

„Ak je niekto registrovaný na dani z príjmov na daňovom úrade, ale nie je podnikateľom podľa obchodného zákonníka, táto povinnosť sa na neho nevzťahuje,“ povedala hovorkyňa Finančnej správy Ivana Skokanová. Ide napríklad o ľudí, ktorí prenajímajú nehnuteľnosť bez živnostenského oprávnenia.

V prípade, že má živnostník zamestnancov a musí preto posielať pravidelné mesačné prehľady, mal by sa zaregistrovať čo najskôr. Pretože aj tieto prehľady bude musieť od 1. júla posielať daňovému úradu už len elektronicky. Rovnako by sa mali poponáhľať tí živnostníci, ktorí si odložili termín na podanie daňového priznanie. Kto si ho odložil na september, musí ho podať už elektronicky. Tí, ktorí si ho odložili na jún, by mali dať pozor na to, aby ho naozaj podali do konca júna. Keďže posledný júnový deň pripadne na sobotu, posúva sa posledný termín na podanie daňového priznania až na pondelok 2. júla. V takom prípade však už nemôžu použiť papierové priznanie ale len elektronické. „Akékoľvek podanie po 1. júli 2018 môžu spraviť iba elektronicky,“ upozorňuje Skokanová.

„Ostatné daňové subjekty sa na elektronickú komunikáciu môžu registrovať až predtým, ako budú podávať akúkoľvek žiadosť daňovému úradu, prípadne priebežne do konca roka 2018 tak, aby mali zriadenú elektronickú komunikáciu do termínu na podanie daňových priznaní – napríklad z motorových vozidiel alebo k dani z príjmov za rok 2018. Samotný proces registrácie a autorizácie trvá v priemere tri pracovné dni,“ povedala Skokanová.

Živnostníci majú v porovnaní s konateľmi firiem výhodu v tom, že na elektronickú komunikáciu nepotrebujú nevyhnutne občiansky preukaz s čipom. Namiesto toho môžu zájsť na daňový úrad a uzatvoriť dohodu o elektronickom doručovaní. V takom prípade dostanú od daňového úradu prihlasovacie meno a heslo, prostredníctvom ktorých sa budú prihlasovať na stránku finančnej správy.

Ako sa zaregistrovať

Registrovať sa treba prostredníctvom portálu finančnej správy a to buď:

  • pomocou eID karty (občianskeho preukazu s elektronickým čipom) – pozor treba dávať na aktuálny podpisový certifikát, pôvodné podpisové certifikáty boli totiž Ministerstvom vnútra SR ešte koncom októbra 2017 zneplatnené a treba ich vymeniť,
  • pomocou kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP) – je možné získať ho u certifikačných autorít,
  • prostredníctvom dohody o elektronickom doručovaní – fyzická osoba podnikateľ uzavrie so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní priamo na daňovom úrade, ak je zároveň aj platiteľom spotrebných daní, tak aj na colnom úrade.

Zdroj: Finančná správa

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SZČO #elektronická komunikácia