Ľudia sa nevedia zbaviť drahých úverov na byt

Banky síce zlacnili úvery na bývanie, ale ľudia s existujúcou drahšou hypotékou sa k nim niekedy nevedia dostať.

25.10.2013 08:00
hypotéka, stavebné, bývanie, úrok Foto:
Ilustračné foto
debata (3)

Deje sa tak aj pre obštrukcie niektorých finančných domov, ktoré nerady prichádzajú o klienta. Vyplatením staršej hypotéky novou pritom môžu ľudia ušetriť desiatky eur mesačne.

K úspore sa márne snažil dostať aj Miroslav Kopas zo Žiliny. Bezplatne sa dá úver preniesť len v deň skončenia fixácie úrokovej sadzby. Banka v súlade so zákonom dva mesiace vopred informovala o skončení fixácie úroku pri starej hypotéke. Pán Kopas sa preto zaujímal o to, aký je postup, ak si chce úrok znížiť prechodom do inej banky. Pracovník finančného domu ho však nesprávne informoval, že stačí, ak príde do banky tri dni pred ukončením fixácie. Keď tak spravil, zistil, že preniesť hypotéku si už nestihne a najmenej rok ešte musí platiť drahší úver.

„Čakalo ma nepríjemné prekvapenie, keď mi priamo na mieste oznámili, že potvrdenia dostanem nie do troch, ale do tridsiatich dní. Pre nekorektnú informáciu z call centra som tak úver nestihol preniesť do inej banky, kde mi ponúkali výrazne nižší úrok,“ pokračoval Kopas.

"Banky často robia umelé bariéry, aby klientom sťažili možnosť prejsť s úverom k lacnejšej konkurencii,“ hovorí aj Maroš Ovčarik zo spoločnosti Finančná Hitparáda. Najčastejšími problémami sú ťažkosti s vybavením potvrdení, smerovanie na zlé termíny a následné žiadanie poplatkov či nestihnutie termínu a následné vyplatenie sankčných úrokov za predčasné splatenie úveru.

Prípad pána Kopasa nie je jediný svojho druhu. Vlani pýtali poplatok za vyčíslenie zostatku úveru napriek ukončeniu fixácie úroku od klientky pobočky jednej z veľkých bánk v Martine. Až po upozornení médií sa prístup banky zmenil.

Podobné problémy sú aj pri spotrebných úveroch, kde sa zase časť bánk bráni prenášaniu starých drahších úverov k novým lacnejším tým, že pýtajú vstupné poplatky za poskytnutie úveru. Logicky by pritom konkurencia mala takéto poplatky odstrániť, čím by sa rozprúdil trh a ľudia by si rýchlejšie menili drahšie úvery za lacnejšie. Aj týmito poplatkami sa aktuálne zaoberá Protimonopolný úrad, ktorý podozrieva banky z kartelu.

Staré spotrebné úvery sú úročené spravidla na úrovni 15 percent a nové sú aj za 7-percentný úrok. Ľudia s hypotékami uzatvorenými pred pár rokmi majú väčšinou ročné úroky na úrovni okolo piatich percent. Najlacnejšie aktuálne ponuky bánk sa však začínajú tesne pod tromi percentami. Na porovnanie mesačná splátka hypotéky 60-tisíc eur splatnej o dvadsať rokov vyjde pri ročnom úroku päť percent na 398 eur. Ak by bol úrok „len“ tri percentá, mesačná splátka klesne na 334. Získaním nižšieho úroku klient za dvadsať rokov ušetrí približne 15¤360 eur.

Aj preto sa pán Kopas snažil vyplatiť starú hypotéku novou. Keď už termín výmeny hypotéky aj pre nepresnú informáciu z banky nestihol, preniesť hypotéku sa mu už neoplatilo. Ak by sa totiž rozhodol odísť mimo skončenia fixácie úrokovej sadzby, musel by zaplatiť poplatok viac ako tisíc eur.

„Akékoľvek sťažnosti či požiadavky na preverenie správnosti, resp. kvality poskytnutých služieb riešime s klientmi v rámci štandardného reklamačného konania. Na základe podanej reklamácie konkrétnu sťažnosť, respektíve žiadosť klienta prešetríme a klient je najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie písomne informovaný o stanovisku k jeho reklamácii,“ reagovala na prípad svojho klienta Kristína Pelcrová, hovorkyňa Prima banky. Telefónne hovory s pracovníkmi banky bývajú totiž štandardne zaznamenávané, aby si finančné domy vedeli overiť, či chybu urobil ich zamestnanec, alebo klient zle pochopil informáciu.

„Reklamáciu som podal, banka mi potvrdila, že ma zle informoval pracovník call centra, ale to, že som nestihol prejsť ku konkurencií, je môj problém,“ tvrdí Kopas. Ten ešte navyše musel zaplatiť poplatky za vystavenie potvrdení o bezproblémovom splácaní úveru, keďže tieto doklady banka vydáva bezplatne, len ak sú smerované na dátum skončenia fixácie úrokovej sadzby. „Tieto papiere som samozrejme nepotreboval. Riaditeľovi žilinskej pobočky sa ani nepodarilo vybaviť mi najnižší 3,4-percentný úrok, na ktorý aktuálne Prima banka láka nových klientov a som tak pevne rozhodnutý z banky odísť, len čo sa mi skončí ročná fixácia úrokovej sadzby,“ skonštatoval Kopas. Banka, ktorá patrí do skupiny Penta, v reklame tvrdí, že daný úrok dostane každý nový klient, pán Kopas je existujúci klient.

Problémy ľudí s bankami sa snaží riešiť právnik Ľubomír Čigáš z Asociácie bankových klientov. „Banky vzhľadom na svoju finančnú silu klientom nerady ustupujú. Ak však na ne zatlačí viac ľudí s tým istým problémom, sú ochotné skôr sa dohodnúť,“ povedal Čigáš. Ten už v inom spore s Prima bankou dosiahol na Okresnom súde v Žiline vydanie predbežného opatrenia zakazujúceho uplatňovať voči klientom jednostranne zvýšenú úrokovú sadzbu na hypotekárnom úvere. Prima banka tvrdí, že zdvihnutím úrokov bez dohody s klientmi, ktorých banka prebrala od bývalej Dexia banky, zákon neporušila, a tak konečné slovo bude mať súd.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #bývanie #banka #byt #hypotéka