Železnice nepotvrdili zoznam zrušených vlakov

Železniční odborári zverejnili zoznam vlakov, ktoré chce podľa nich štátny železničný dopravca vyškrtať z cestovných poriadkov. Železničná spoločnosť Slovensko ešte koncom decembra oznámila, že od 6. marca zruší päť percent objemu spojov.

13.01.2011 16:38
Eurovlak Foto:
Ilustračné foto
debata

Konkrétne vlaky, ktoré z grafikonu zmiznú, však doteraz neuviedla. Má sa tak stať do konca januára. Odborári však majú zoznam 36 liniek, na ktorých sa buď zruší doprava úplne, alebo sa vyškrtá časť spojov. „Je to pracovný materiál, no železničná spoločnosť nad ním uvažovala ako o možnom spôsobe znižovania objemu dopravy,“ uviedol František Petroci, šéf Odborového združenia železničiarov. Takýmto krokom sa podľa neho berie chudobným ľuďom vo viacerých regiónoch Slovenska šanca zamestnať sa. Kto nemá auto, nebude môcť bez železničnej dopravy dochádzať za prácou. Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko je však odborársky zoznam vyškrtaných vlakov nepresný. „Zverejnenie ne úplnej pracovnej verzie zoznamu zo strany odborárov považujeme za predčasné a nezodpovedné,“ povedal Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Podľa neho zatiaľ osobný dopravca pracuje s verziou 25 vytypovaných úsekov tratí, na ktorých chce rušiť spoje. „Zoznam sa spresňuje, môže ich byť menej, ale aj viac,“ dodal Buzinkay. Podľa neho ide o trate v rôznych regiónoch od Záhoria cez Ponitrie, Spiš, okolie Košíc až po Zamagurie a Gemer.

Rušenie spojov má byť jedným z ozdravných krokov, ktorý má štátnemu dopravcovi pomôcť dostať sa zo straty. Na ohlásených 25 tratiach, kde sa majú podľa železničnej spoločnosti škrtať vlaky, vznikla vlani štátu strata 19 miliónov eur. Štát však podniku pridal v tomto roku 55 miliónov eur navyše.

Železničná spoločnosť pritom o rušení spojov ešte ani nerokovala s krajmi či starostami obcí. „Rokovania by sa mali rozbehnúť koncom tohto týždňa,“ doplnil Buzinkay. Železniční odborári však už stihli jednotlivé samosprávy oboznámiť so zoznamom vlakov, ktoré by sa podľa nich mali vyškrtať. Obce sa tak rušenia spojov obávajú. Napríklad aj tie z hornokysuckého regiónu, kde sa majú podľa odborárov zrušiť vlaky, ktoré premávajú medzi Makovom a Čadcou.

„Zatiaľ ani nevieme, či to bude len obmedzenie, alebo zrušenie celej trate. Znamenalo by to však vážne ohrozenie celého regiónu Kysúc. Dotklo by sa to najmä cestovania študentov a pracujúcich, pretože železnica je významným dopravným prepojením regiónu s ostatnými časťami,“ uviedol viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.

Po 26–kilometrovej trati medzi Makovom a Čadcou s jedenástimi zastávkami premáva denne 13 spojov v každom smere. Obyvatelia potvrdili, že najmä ráno sú plné cestujúcich, využívajú ich ľudia pri ceste do zamestnania aj študenti. „Neviem si predstaviť, že by tie vlaky úplne zrušili. Je to nezmysel,“ myslí si obyvateľ Turzovky Jaroslav Ferenčák.

Odborársky zoznam vlakov, ktoré sa majú rušiť

Štúrovo – Štúrovo štátna hranica
Čata – Šahy
Šaľa – Neded
Myjava – Vrbovce
Trenčín – Chynorany
Prievidza – Horná Štubňa
Prievidza – Nitrianske Pravno
Trenčianska Teplá – Horné Srnie štátna hranica
Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice
Zohor – Záhorská Ves
Plešivec – Muráň
Plešivec – Jesenské
Plešivec – Turňa nad Bodvou
Fiľakovo – Fiľakovo štátna hranica
Brezno – Červená Skala
Brezno – Tisovec
Červená Skala – Hnilec
Čadca – Makov
Čadca – Skalité
Stará Ľubovňa – Plaveč
Plaveč – Lipany
Medzilaborce mesto – Medzilaborce štátna hranica
Košice – Čaňa štátna hranica
Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany
Studený Potok – Tatranská Lomnica (mimo sezóny)
Humenné – Trebišov (časť vlakov)
Chynorany – Topoľčany (časť vlakov)
Trenčín – Trenčianska Teplá (časť vlakov)
Levice – Podhájska (časť vlakov)
Brezno – Banská Bystrica (časť vlakov)
Koniarovce – Topoľčany (časť vlakov)
Kúty – Trnava (časť vlakov)
Plaveč – Čirč (časť vlakov)
Košice – Turňa nad Bodvou (časť vlakov)
Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka (časť vlakov)
Leopoldov – Nové Mesto nad Váhom (časť vlakov)

Zdroj: OZŽ

debata chyba