Vyplácanie dávok z Rakúska

Som rozvedená, mám dvoch synov – 20– a 15–ročného. Pracujem ako opatrovateľka v Rakúsku. Od januára 2008 mám živnosť, a tak pre mňa začal platiť zákon o poberaní rodinných dávok na deti v Rakúsku. Rakúsky finančný úrad v meste St. Pölten mi ich naposledy vyplatil v decembri 2010, dorovnanie od júna 2010, odkedy mi vôbec neboli vyplácané. Vo februári 2011 mi oznámili, že na ne už nemám nárok a má ich poberať môj bývalý manžel na Slovensku. Neskôr mi oznámili, že ak si opäť podám žiadosť, všetko bude preverené a budú mi dávky vyplácať raz ročne. A tu sa začína môj problém. Slovenská strana znenie rakúskeho výkladu zákona popiera a tvrdí, že úpravou tohto zákona sa v poberaní dávok voči rozvedeným ženám nič nemení. Dokonca ma vraj rakúske úrady neoprávnene zaradili k inej skupine. Čo mám robiť? Gabriela Tudošová, Michalovce

30.04.2011 06:30
mama, pracujúci rodičia, dieťa, rodina,... Foto:
Ilustračné foto
debata

V súvislosti s uplatňovaním nových európskych nariadení sa začal vyskytovať problém slovenských opatrovateliek pracujúcich na živnosť v Rakúsku, ktoré sú rozvedené a majú dieťa, resp. deti rozsudkom súdu zverené do starostlivosti, keď tieto deti žijú v SR. Problém rieši ústredie v spolupráci s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny a Solvit centrom, zo sekcie vládnej legislatívy pri Úrade vlády SR.

Ústredie ako styčný orgán pre rodinné dávky v rámci koordinácie systémov sociálneho zabezpečenia v rámci Európskej únie listom zo dňa 9. 12. 2010 požiadal partnerský rakúsky styčný orgán o stanovisko v predmetnej veci a inicioval pracovné stretnutie, aby doriešil vzniknutú situáciu. Doteraz však rakúska inštitúcia na náš list nereagovala.

Na základe podaní občanov bolo do záležitosti zainteresované aj Solvit centrum, ktoré požiadalo o neformálne stanovisko Európsku komisiu a listom zo dňa 9. 3. 2011 požiadalo o stanovisko ministerstvo práce.

V oblasti rodinných dávok stanovujú všetky tieto nariadenia základné pravidlá, podľa ktorých je primárny nárok na rodinné dávky v členských štátoch a vo Švajčiarsku, v ktorom je rodič dieťaťa/detí zamestnaný alebo pracuje ako živnostník, a v členskom štáte, kde je nárok na rodinné dávky len na základe bydliska, je výplata týchto dávok zastavená do sumy, na akú je nárok v členskom štáte na základe výkonu práce. V prípade, že pracujú obaja rodičia v rôznych krajinách, primárne kompetentný pre výplatu je ten, v ktorom súčasne žijú aj deti, pričom krajina, kde pracuje druhý rodič, dopláca rozdiel do výšky svojich dávok, ak sú tieto vyššie ako v prvom štáte. Hovorí sa tu o primárnej a sekundárnej kompetentnosti pre výplatu dávok. Po ich stanovení už uplatňuje každý štát svoju národnú legislatívu, čo sa týka výšky dávok, podmienok nároku a administratívnych postupov.

Situácia sa komplikuje v prípade neúplných rodín, keďže prístupy národných legislatív k postaveniu rodičov a detí po rozvode manželstva sú rôzne.

Slovenská legislatíva určuje práva a povinnosti rodičov voči deťom aj na základe zverenia detí do starostlivosti rodičov rozsudkom súdu, od čoho sa napr. odvíja aj výplata rodinných dávok. Obdobná situácia môže nastať aj v prípade slobodných rodičov, ktorí nežijú v spoločnej domácnosti. V takomto prípade je z hľadiska nároku na dávky posudzovaný len jeden rodič, čo bolo doteraz akceptované aj rakúskymi inštitúciami. Určovanie kompetentnosti členského štátu na základe pracovnej činnosti rodiča, ktorý nemá deti v starostlivosti, sa javí komplikované aj z toho dôvodu, že úrad a často ani rodič starajúci sa o deti o ňom nemá informácie, ani o mieste jeho pobytu a práce a spolupráca tohto rodiča s úradmi vo veci rodinných dávok sa javí veľmi problematická.

Koordinačné nariadenia vo vzťahu k rodinným dávkam, žiaľ, vôbec neriešia situáciu rodiny po rozvode a ich uplatňovanie v praxi preto prináša rôzne problémy. Z uvedených dôvodov zastavili rakúske inštitúcie výplatu rodinných dávok rozvedeným matkám zamestnaným v Rakúsku, ktorých deti žijú v SR, vychádzajúc z predpokladu, že tu žije a pracuje aj ich otec, teda, že SR je primárne kompetentná pre výplatu rodinných dávok a Rakúsko len na základe sekundárnej kompetencie bude vyplácať doplatok do výšky rakúskych dávok. Táto vyrovnávacia dávka je vyplácaná raz ročne za predchádzajúci kalendárny rok.

Tu je rozpor v prístupe rakúskych a slovenských inštitúcií, v dôsledku čoho nevypláca rodinné dávky vo výške slovenských dávok ani jeden zo zainteresovaných štátov, keďže neuznáva svoju primárnu kompetentnosť. Podľa našich informácií majú obdobný problém aj ďalšie krajiny, o ktorom je informovaná aj Európska komisia.

Odpovedala Jarmila Feketová, riaditeľka odboru štátnych sociálnych dávok ÚPSVAR.

debata chyba