Vianoce majú rodinu stáť 440 eur

Priemerná slovenská rodina plánuje na tohtoročné vianočné nákupy minúť približne 440 eur, čo je o vyše šesť percent viac ako vlani. Vypláva to z prieskumu spoločnosti Deloitte. Na vianočných stoloch či pod stromčekom však ľudia aj tak viac nenájdu. Nárast vianočných výdavkov totiž pohltí infl ácia.

10.11.2011 12:18
Vianoce, darčeky, rodina, stromček Foto:
Ilustračné foto
debata

„V tomto roku ceny potravín vzrástli priemerne o 6,3 %. Počas predvianočných mesiacov bude síce medziročné zdraženie potravín a nealkoholických nápojov už miernejšie, no stále si za ne priplatíme okolo 5 % navyše v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku,“ hovorí analytička Poštovej banky Eva Sadovská. Ako ďalej dodáva, drahšie nás vyjdú takisto darčeky. „Pri oblečení, obuvi či kozmetike to rozhodne pocítime,“ konštatuje. Práve to sú podľa prieskumu spoločnosti Deloitte najčastejšie darčeky, ktorými obdarovávame svojich blízkych. Napríklad detská tepláková súprava stála v minulom roku priemerne 18 eur, tento rok jej cena vzrástla o viac ako štyri percentá. Napriek tomu prieskum ukázal, že ľudia budú míňať viac. „Ukazuje sa, že aj keď sa nachádzame v nepriaznivej ekonomickej situácii, kúpyschopnosť ľudí sa zlepšuje. Slováci chcú míňať na Vianoce o niekoľko desiatok eur viac ako v minulých rokoch,“ hovorí Adham Hafoudh, partner na daňovom poradenstve spoločnosti Deloitte Slovensko. Výdavok slovenskej rodiny na Vianoce na úrovni 440 eur je však napriek tomu oproti Írsku či Grécku podľa prieskumu o polovicu nižší.

Šetriť niektorí ľudia na Vianoce nemienia. „Neplánujem šetriť na darčekoch, veď na to sa naše deti najviac tešia. S mužom si veľmi ctíme tradície, takže ani náš vianočný stôl nemôže byť tentoraz chudobnejší,“ hovorí 40–ročná Paulína z Bratislavy.

Slovenskí spotrebitelia už tradične nakupujú knihy, kozmetiku alebo jednoducho darujú peniaze. Podľa psychologičky Zdenky Némethovej sa dostávajú do popredia kozmetické produkty práve vďaka kríze. „Ľudia v čase týchto ekonomických turbulencií chcú investovať najmä do seba. Preto si doprajú starostlivosť o krásu, masáže či kúpele,“ upresňuje. Slováci chcú utrácať najmä z úspor. „Znižuje sa ochota zadlžovania prostredníctvom nákupov na splátky, začína u nás prevládať trend využívania bodov, darčekových kariet, ale na druhej strane aj platobných kreditných kariet,“ uviedla manažérka na oddelení daní Deloitte Ľubica Dumitrescu.

Ak Slováci plánujú obdarovať svojich blízkych napríklad niečím do domácnosti, tak ich to bude stáť pravdepodobne menej ako vlani. „Práve táto oblasť tovarov sa teší od vypuknutia krízy v roku 2008 nepretržitému medziročnému zlacňovaniu. V tomto roku sme dosiaľ zaplatili za nábytok či vybavenie domácnosti o percento menej ako pred rokom a obdobný trend očakávame minimálne aj do konca tohto roka,“ dodáva Sadovská.

Čoraz častejšie ľudia nakupujú cez internet. „Nákup cez internet je pre mňa jedinou alternatívou. Neznášam preplnené obchody pred sviatkami. Odrádza ma takisto neochota personálu v obchode, jeho prístup k zákazníkom,“ povedala napríklad 23–ročná študentka Petra z Nitry. Práve na nedostatočný zákaznícky servis v obchodoch sa v prieskume sťažovala viac ako polovica opýtaných.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba