Desatina ľudí si chce na darčeky požičať

Takmer každý desiaty Slovák si plánuje tieto Vianoce požičať. Z prieskumu, ktorý realizovala pre VÚB banku agentúra 2Muse, vyplýva, že najčastejšou formou sú povolené prečerpanie na účte alebo pôžičky od známych.

09.11.2012 14:30
hypotéka, úver, úplatok, dohoda, platba Foto:
Ilustračné foto.
debata (4)

„Pre spotrebné úverovanie je predvianočné obdobie zvyčajne tým silnejším obdobím roka,“ skonštatoval analytik VÚB banky Andrej Arady. V ostatných troch rokoch bol objem nových spotrebných úverov v novembri a decembri podľa Aradyho zhruba o pätinu vyšší ako v priemernom mesiaci zvyšku roka. Ako doplnila vedúca oddelenia úverov vo VÚB banke Melinda Péková, pred Vianocami majú ľudia zvýšený záujem predovšetkým o bezúčelové úvery a záujem o spotrebné úvery je vo VÚB počas Vianoc oproti iným mesiacom vyšší aj o 60 až 70 %.

Z prieskumu zároveň vyplynulo, že pre náročnosť obdobia chce 26 % ľudí tento rok minúť na vianočné darčeky menej peňazí. Avšak ako uviedol research director agentúry 2Muse Michal Vyšinský, prieskum uskutočnili v októbri a s blížiacimi sa Vianocami by tento podiel pravdepodobne klesal. To, že chce rovnakú sumu peňazí ako minulý rok minúť aj teraz, uviedlo 36 % opýtaných a 16 % uviedlo, že minú viac ako vlani. Ako finančne najnáročnejšie obdobie Vianoce uviedli dvaja z piatich respondentov. Celkovo Vianoce dajú zabrať takmer dvom tretinám Slovákom.

Vianoce budú podľa Aradyho pravdepodobne tento rok ťahúňom k väčším nákupom. Počas decembra sú spravidla tržby v maloobchode oproti zvyšným mesiacom v roku vyššie o viac ako pätinu. Hoci úroveň tržieb po roku 2008 klesla, tržby v decembri ostali vyššie oproti priemeru zvyšných mesiacov roku o viac ako 300 mil. eur.

Oproti vrcholným vianočným tržbám v decembri 2008 budú podľa Aradyho tohtoročné decembrové tržby rovnako ako v predchádzajúcich troch rokoch nižšie približne o 200 miliónov eur. Avšak nákup prostredníctvom internetu v štatistikách tržieb zahrnutý nie je, ten však má rastúci trend, čiže dá sa predpokladať, že by to bol menší pokles než o 200 miliónov eur. Dôvodom nižších tržieb podľa Aradyho je to, že vysoká nezamestnanosť limituje príjmy domácností a ich možnosť a ochotu míňať a nízka dôvera spotrebiteľov v ekonomiku je brzdou ich spotreby.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba