Banky dvíhajú poplatky. Chcú aktívnejších klientov

S blížiacim sa letom upravujú niektoré slovenské banky opäť svoje cenníky. Za služby si viac priplatia niektorí klienti, ktorí majú konto v OTP banke a ČSOB. Naopak, UniCredit Bank zrušila od prvého júna niektoré sadzby týkajúce sa poskytovania úverov.

06.07.2015 15:00
debata (34)

S novým cenníkom sa pred pár dňami oboznámili klienti ČSOB. Banka naposledy upravovala sadzobník na začiatku roka, keď pozastavila predaj viacerých debetných platobných kariet. Najčerstvejšie zmeny s platnosťou od prvého júla najviac zasiahnu tých klientov, ktorí nemajú službu zahrnutú v balíku. Zvyšovať sa pre nich bude napríklad poplatok za výber hotovosti v pobočke na 2,50 eura. Predtým to boli dve eurá. Zákazníci, ktorí platia kartou alebo si na účte sporia, sa však nemusia ničoho obávať.

"Naďalej platí, že pri vybraných typoch balíkov môže klient získať až stopercentnú zľavu z poplatku. Vo všeobecnosti u nás približne polovica užívateľov balíkov neplatí za ich vedenie ani cent, pretože sú aktívni alebo majú v banke uložené úspory v stanovenej minimálnej výške,“ potvrdzuje hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová.

Druhýkrát v tomto roku sa do upravovania cien pustila aj OTP banka. Na prelome starého a nového roka si od svojich klientov pýtala o päťdesiat centov viac pri zmene PIN kódu cez bankomat. Za zmenu bezpečnostného prvku si zákazníci banky zaplatia 2,50 eura. S príchodom nového mesiaca bude pre zákazníkov OTP banky drahšie nakupovanie v obchodoch. Platba kartou ich totiž už nebude stáť 15, ale 20 centov. Novinka sa však bude týkať len tých, ktorí nemajú službu predplatenú v balíku.

"Z našej strany ide o zreálnenie nákladov za poskytovanie danej služby. Zmeny sa nedotknú klientov, ktorí majú službu zahrnutú v rámci balíka služieb,“ ubezpečuje Peter Ohrajter z marketingového oddelenia OTP banky.

Finančné domy menia svoje sadzobníky kedykoľvek počas roka. Do ich podoby zasahujú najčastejšie vtedy, keď majú v pláne dvíhať poplatky. Vo výnimočných prípadoch dochádza k ich poklesu alebo dokonca k úplnému zrušeniu. Banky, ktoré musia informovať klienta o každej zmene v cenníku, sa však k tejto úlohe nestavajú vždy úplne svedomito.

"Väčšina bánk si túto povinnosť plní tak, že jednoducho zverejní nový cenník a je na klientovi, aby si porovnal starý cenník s novým. Sú však aj výnimky. Pár bánk uverejní okrem cenníka aj presné zmeny, ktoré sa udejú. Ich prístup je ukážkou toho, že aj keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté,“ hovorí riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik. Vzorným príkladom je v tomto smere podľa Ovčarika ČSOB, Tatra banka, Sberbank alebo ZUNO, ktoré uvádzajú nové ceny aj pred ich zvyšovaním.

Dôvod, prečo banky pristupujú k ustavičnému zvyšovaniu poplatkov, je podľa odborníka pomalší rast neúrokových výnosov v porovnaní s výnosmi úrokového charakteru. V minulom roku vzrástli oproti roku 2013 len o 2,51 percenta. Banky sa snažia zachovať si svoj zisk. "Neúrokové výnosy pritom pozostávajú prevažne z výnosov z poplatkov. Je to jedna z ciest, ako si môžu banky svoje hospodárenie zlepšiť,“ vysvetľuje Ovčarik.

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #banky #poplatky