Cash-back väčšina bánk a reťazcov ignoruje

;Služba cash-back umožňujúca v obchode výdavok v hotovosti z transakcie kartou bola na Slovensku ohlásená už pred siedmimi rokmi, stále je však minimum bánk a reťazcov, ktoré ju naozaj zaviedli.

12.01.2015 12:02
kreditka, karta, banka Foto:
Ilustračné foto.
debata

V zahraničí sa pritom cash-back využíva bežne a pomáha ľuďom jednoduchšie sa dostať k hotovosti. Situácia na Slovensku aj pri slabom rozšírení cash-backu viac praje výberu hotovosti z bankomatov, s čím sú často spojené poplatky. Alebo ľudia preferujú platbu kartou, pri ktorej zase putujú poplatky s tým spojené kartovým spoločnostiam a bankám.

Na Slovensku sú podľa zistení Pravdy len štyri obchodné reťazce, ktoré ponúkajú cash-back prostredníctvom troch bánk. Ide o Terno, Coop Jednotu, Moju Samošku, Hypernovu a z bánk Slovenskú sporiteľňu, ČSOB a Poštovú banku. Službu zaviedli preto, aby si ľudia mohli vybrať peniaze aj na miestach, kde bankomaty nie sú. Pri kúpe tovaru pri pokladnici nad 5 eur môže nakupujúci pokladníčke pri platbe kartou povedať sumu napríklad 20 eur a výdavok dostane späť v hotovosti. Bez poplatku je služba cash-back vtedy, ak obchod využíva terminál od rovnakej banky, akú má aj kupujúci.

Výhoda vybrať si takto peniaze nie je podľa bankovej asociácie u nás povinná, ale môže ísť o výhodu pre podnikateľa. „Sústredili sme sa na neobmedzený prístup k hotovosti cez výbery z akéhokoľvek bankomatu bezplatne. To znamená, že naši klienti, ktorí majú bezplatné Ukonto, môžu vyberať hotovosť z akéhokoľvek bankomatu bezplatne doma i v zahraničí. Z tohto pohľadu je cash-back skôr doplnkovou službou,“ konštatuje hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková. V prípade Ukonta však platí, že mesačne treba na účet posielať najmenej 400 eur. Ďuďáková dodáva, že banka má cash-back v Česku a na Slovensku situáciu monitorujú a analyzujú.

V druhej najväčšej banke o cash-backu uvažujú. „VÚB v súčasnosti výbery hotovosti pri platbe kartou u obchodníka neposkytuje. Pozorne sledujeme záujem klientov, ako aj obchodníkov a v dlhodobých plánoch rozširovania služieb pre klientov s cash-backom uvažujeme,“ uvádza PR špecialista VÚB Michal Kopecký.

Niektoré obchodné reťazce, okrem tých, ktoré službu zaviedli, to zatiaľ nevidia s cash-backom ružovo. „V našich prevádzkach momentálne neuvažujeme nad zavedením služby cash-back,“ tvrdí Martin Gärtner, hovorca Kauflandu. Podobne sa vyjadrilo aj zastúpenie Lidlu. „Momentálne nad zavedením takejto služby neuvažujeme. V našich predajniach je možné platiť kartami MasterCard, Maestro, Dinners Club International, Visa, Visa Electron,“ konštatoval Tomáš Bezák z Lidlu.

Zastúpenie Billy je o niečo konkrétnejšie. „Naša spoločnosť momentálne nezvažuje zavedenie tejto služby najmä z dôvodov bezpečnosti a ochrany údajov našich zákazníkov,“ reagoval šéf marketingového oddelenia Billy Oliver Vališ.

Banky, ktoré službu prevádzkujú, však problémy neevidujú. „Nie je žiadny dôvod pochybovať o bezpečnosti a ochrane údajov, tie sa pri poskytovaní služby nijako nelíšia od klasickej transakcie s platobnou kartou. Citlivé údaje si obchodník neuchováva, transakcie sú realizované pod prísnymi pravidlami kartových spoločností a klient je chránený spotrebiteľským zákonom a zákonom o platených službách,“ hovorí Zuzana Eliášová, hovorkyňa ČSOB.

Pozitívne skúsenosti má aj banka s najväčším počtom klientov. „Pre obchodníka je cash-back konkurenčná výhoda, keďže klient u neho musí urobiť nákup v hodnote aspoň 5 eur, obchodníkovi rastie obrat a taktiež sa mu znižuje množstvo hotovosti, ktorú musí denne spracovať a odvádzať do banky,“ odpovedá vedúci oddelenia kartových produktov Slovenskej sporiteľne Milan Bednár.

Cash-back na Slovensku funguje od roku 2008. Poplatok za službu je od nula centov do 20 centov, podľa typu banky. Maximálna suma, ktorú si takto klient môže vybrať, je 50 eur.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #platba kartou #cash-back