Bankám budú konkurovať internetové giganty

O pár rokov budú najväčšími konkurentmi svetových bánk online giganty ako Google, Amazon či Facebook. Firmy zarábajúce miliardy dolárov na vzostupe informačných technológií totiž čoraz viac finančných zdrojov investujú do spúšťania vlastných platobných systémov.

30.06.2014 12:45
internet, banking, eshop, úver, nákup Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Koniec predražených bankových produktov tak nakoniec možno neprinesie prísnejšia regulácia zo strany Európskej únie, ale ostrejší nástup novej konkurencie. O pár rokov sa tak aj ľudia na Slovensku môžu pripraviť na rýchle a lacné online platby.

„Jednou z hlavných tém konferencií svetových bankárov je zmena podnikateľského prostredia po nástupe platobných systémov od online gigantov ako Google, Amazon či Facebook. V každom prípade sa dá o pár rokov očakávať obrovský tlak na rýchle, kvalitné a lacné bankové služby,“ povedal Hans-Martin Kraus, výkonný predseda akciovej spoločnosti Capco. Spoločnosť s finančnými centrami v Amerike, Európe, Afrike a Ázii je zameraná výhradne na poskytovanie konzultácií pre finančný sektor v oblasti obchodu a technológií. „Spustenie regulácie SEPA vytvorilo v Európe nový trh so 400 miliónmi zákazníkov,“ pokračoval Kraus. Momentálne na ňom kraľujú spoločnosti MasterCard Europe a Visa Europe.

Firmy zabezpečujúce bezhotovostný platobný styk zarábajú najmä na účtovaní poplatkov za nákupy realizované pomocou bankovej karty. Poplatky sú síce účtované obchodníkom, tí ich však prenášajú do cien svojich výrobkov a všetko tak nakoniec zaplatia zákazníci. V snahe zabezpečiť zlacňovanie stanovila Európska komisia od jari tohto roka strop poplatku pri debetných kartách na úroveň 0,2 percenta z jednej transakcie a pri kreditných kartách na 0,3 percenta. Zákaz vysokých poplatkov podľa Európskej komisie ušetrí spotrebiteľom 730 miliónov eur ročne. „Podobne väčšia konkurencia pri používaní bezhotovostných platobných služieb zabezpečí ľuďom lacnejšie tovary a služby,“ zhodnotil Ľubomír Drahovský, analytik prieskumnej agentúry Terno.

V každom prípade už aj slovenské banky sa pripravujú na príchod novej konkurencie. „Slovenská sporiteľňa pozorne sleduje vývoj u online gigantov, ako je Google, Amazon a Facebook aj v oblasti platieb. Platobné systémy a služby postupne smerujú k spracovávaniu transakcií v reálnom čase, najmä čo sa týka platieb za online služby a online tovar,“ reagoval hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer. Slovenské banky tak vyvíjajú rôzne aplikácie umožňujúce platby cez mobil, tablet alebo klasický internet banking. Ľudí na svoje služby lákajú na rôzne vychytávky ako možnosť prihlasovania pomocou hlasu, poskytnutie hypotéky s nižším úrokom viazanej na vedenie účtu či používanie moderných technológií.

V úvode slovenské banky pred nástupom konkurencie ochráni aj konzervativizmus ľudí. Tri štvrtiny ľudí majú svoje peniaze v troch najväčších bankách a nie sú náchylní prechádzať ku konkurencií. „Záujem klientov o platby prostredníctvom Facebooku sme zisťovali prostredníctvom prieskumu. Klienti Tatra banky však voči tejto forme vyjadrili nedôveru a nemajú o ňu záujem. Záujem dokonca neprejavili ani študenti, u ktorých by sa dalo predpokladať, že sú primárnou skupinou v oblasti sociálnych sietí a prepojenie s bankou uvítajú,“ uzavrela Pamela Babuščáková, vedúca oddelenia rozvoja mobilných aplikácií a webov v Tatra banke.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #banky #Google #Amazon #facebook